رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

نگاهی به اهمیت سفر باقری کنی به امارات و کویت

  • کد خبر: ۸۹۶۱۹
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
نگاهی به اهمیت سفر باقری کنی به امارات و کویت
نگاهی به سفر اخیر معاون سیاسی وزیر خارجه ایران به امارات و کویت، سفری که می‌تواند آغازگر افق‌های جدید در روابط دو کشور باشد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ خبرگزاری دولتی امارات، «وام»، عصر چهارشنبه ۳ آذرماه، گزارش کرد که علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، با انور محمد قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس امارات عربی متحده، و خلیفه شاهین المرر، وزیر مشاور در امور خارجی دولت امارات، دیدار و گفتگو کرده است.

این خبرگزاری با اعلام این خبر نوشت که در این دیدار، روابط امارات عربی متحده و ایران بررسی شده است و دو طرف بر اهمیت توسعه این روابط بر اساس اصل حسن هم جواری و احترام متقابل در چارچوب منافع مشترک، اقدام در  راستای ثبات و شکوفایی بیشتر در منطقه و همچنین توسعه روابط اقتصادی و تجاری تأکید کرده اند.

باقری کنی نیز در توئیتی درباره سفر خود به امارات نوشت: «در ادامه سفر به کشور‌های منطقه، امروز در دبی، در نشست دوستانه و صمیمانه با دکتر انور قرقاش، مشاور عالی سیاست خارجی جناب شیخ خلیفه بن زاید، رئیس کشور امارات و خلیفه شاهین المرر، وزیر مشاور در امور خارجی دولت امارات توافق کردیم تا صفحه جدیدی در روابط ایران و امارات گشوده شود.»

در چند سال گذشته، پس از تیره شدن روابط فی مابین ایران و عربستان سعودی، رابطه ایران و امارات، متحد نزدیک سعودی ها، نیز با چالش‌های بسیاری همراه بوده است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه سفر‌های خود به کشور‌های منطقه، پس از امارات، به کویت رفت. وی در این باره در پیامی توئیتری نوشت: «در دیدار دوستانه با دکتر احمد ناصر المحمد الصباح، وزیر خارجه و وزیر مشاور در امور هیئت وزیران در کویت، افق‌های جدیدی در روابط دو کشور به وجود می‌آید. در این دیدار توافق کردیم افق‌های جدید در روابط دو کشور را با اراده و تلاش مشترک پدیدار سازیم.»

باقری کنی، بعد ازظهر پنجشنبه، ۴ آذر، با شیخ احمدناصر المحمد الصباح، وزیر خارجه کویت، دیدار و بر توسعه روابط همه جانبه با همسایگان و به ویژه کشور‌های حاشیه خلیج فارس و کویت تأکید کرد. در این دیدار که با حضور قائم مقام و معاونان وزارت امور خارجه کویت و کاردار سفارت کشورمان، در این کشور برگزار شد، وزیر خارجه کویت نیز ضمن ابلاغ پیام سلام و تحیت امیر و مقامات عالی رتبه کویت به مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری بر اهمیت گسترش روابط دوجانبه در همه زمینه‌ها تأکید کرد. وی همچنین در این دیدار، از مواضع دوستانه ایران نسبت به کویت و دیگر کشور‌های منطقه قدردانی کرد. شیخ احمد الصباح در این دیدار، پیوند‌های تاریخی و ناگسستنی دو کشور را مهم و ریشه دار توصیف و ابراز امیدواری کرد تعامل میان دو کشور بیش از پیش ارتقا یابد.

روابط با کشور‌های حاشیه خلیج فارس؛ ستون سیاست خارجی دولت ایران

روزنامه «هاآرتص» متعلق به رژیم صهیونیستی در مطلبی با نگرانی از توسعه روابط ایران با کشور‌های عربی و در تحلیل سفر اخیر باقری کنی به امارات نوشت: ایران در دوران ریاست جمهوری رئیسی، قرارداد همکاری اقتصادی با امارات متحده عربی امضا کرده است. این البته اولین قرارداد همکاری بین امارات و ایران نیست. توافق نامه همکاری نظامی آن‌ها در سال ۲۰۱۹ با هدف حفاظت از کشتی رانی در خلیج فارس، پس از خروج امارات از جنگ یمن و رها کردن عربستان سعودی، شریک خود در این منجلاب، امضا شد.

از آن زمان، امارات از مصونیت در برابر حملات حوثی‌ها به بنادر و سایر اهداف خود برخوردار بوده است. در ادامه مشاور امنیت ملی امارات، طحون بن زاید برای اولین بار به ایران سفر خواهد کرد تا گسترش روابط اقتصادی را تا سطح روابط دیپلماتیک کامل بررسی کند. طحون، قدرت پشت تاج و تخت پادشاهی امارات و فرستاده حاکم این کشور برای مأموریت‌های دیپلماتیک ویژه است.

شاید بتوان انتظار داشت که در مرحله بعدی هم حاکم امارات به تهران سفر کند و به ائتلاف عربی ضدایران که توسط محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی تشکیل شد، پایان دهد. به هر حال، شاهزاده سعودی با این اقدامات همکار اماراتی خود مشکلی ندارد، زیرا عربستان سعودی نیز پیش از این سه دور مذاکره با مقامات ارشد ایرانی در بغداد داشته است. تشدید روابط با کشور‌های حاشیه خلیج فارس، ستون سیاست خارجی ایران است که توسط رئیس جمهوری ایران، دنبال می‌شود.

در ادامه این یادداشت تحلیلی آمده است: این اقدامات تهران با هدف تبدیل شدن به یک بازیگر بزرگ تر، بی ربط به مذاکراتی نیست که قرار است در ۲۹ نوامبر درباره احیای توافق هسته‌ای ایران آغاز شود. ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و سایر کشور‌های حوزه خلیج فارس، در شرایطی که ممکن است ایران به بازار جهانی نفت بازگردد و بخواهد مشتریان اصلی سابق خود مانند هند و کره جنوبی و بزرگ‌ترین مشتری خود یعنی چین را بازپس بگیرد، باید بیشتر همکاری کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->