سرخط خبرها

با فوت و فن‌های حرفه آرایشگری مردانه آشنا شوید

  • کد خبر: ۸۹۷۵۰
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
با فوت و فن‌های حرفه آرایشگری مردانه آشنا شوید
اصلاح سر و صورت که در گذشته توسط آرایشگران سیار انجام می‌شد، حالا پیشرفته شده است.

سعید جلائیان | شهرآرانیوز؛ از روزی که جواد ورزنده قیچی در دست گرفت و دستی به مو‌های کسی کشید که زیر دستش نشسته بود، ۱۵ سال می‌گذرد؛ کاری که زمینه‌ساز علاقه‌مندی او به حرفه آرایشگری شد و تصمیم گرفت در کنار اینکه تجربی کار را دنبال می‌کند، به‌صورت بین‌المللی نیز آن را آموزش ببیند.

قدیم بیشتر آرایشگران سیار بودند و سال‌های سال با قیچی و آینه کوچه‌به‌کوچه می‌رفتند و کنج دیوار و پناه آفتاب کار مردم را راه می‌انداختند، اما حالا فوت‌وفن‌های بسیاری بلدند و فعالیت‌هایشان زیاد شده است. برایمان جالب بود تا بدانیم آن‌ها از کجا به اینجا رسیده‌اند. این موضوع پای ما را به آرایشگاه ورزنده در محله وحید باز کرد که حالا مشتری‌های زیادی دارد.

آرایشگر همه‌چیزتمام

جواد ورزنده در حوزه‌های گوناگون هنری تخصص دارد و موسیقی، طراحی، گریموری و ویترا هم می‌داند، اما آرایشگری برایش شغلی ویژه است. خودش همان ابتدا می‌گوید: صاحبان این حرفه در گذشته بین مردم شناخته‌شده بودند؛ به این دلیل که آن‌ها علاوه بر اصلاح موی سر، کار‌های خدماتی دیگری نیز مانند دندان‌پزشکی، زالودرمانی، ماساژوری و... را انجام می‌دادند، اما بعد‌ها تخصصشان فقط پیرایش بود و بس.

او ادامه می‌دهد: در گذشته طرحی به نام استادشاگردی اجرا می‌شد و در قالب آن کارآموزان تا ۲ سال به‌طور کامل مهارت آرایشگری را فرامی‌گرفتند. اما دیگر این‌گونه نیست و برای آموزش کارآموزان ۵ دوره اصلی، کتاب و سرفصل معرفی شده است و آن‌ها می‌توانند پس از گذراندن ۱۸۴ ساعت آموزش و گرفتن مدرک درجه ۲ آرایشگری، وارد بازار کار شوند و پس از آن دوره‌های تکمیلی را پشت سر بگذارند.

اهمیت آموختن مسائل بهداشتی

ورزنده با اشاره به دوره‌های آموزشی کارآموزان پیرایشگری می‌گوید: یادگرفتن مسائل بهداشتی و ضدعفونی‌کردن وسایل در این حرفه بسیار است. کارآموزان باید یاد بگیرند به استریل و ضدعفونی وسایل به‌خصوص قیچی، ماشین اصلاح و شانه توجه خاصی داشته باشند. زیرا ممکن است هرکدام از این ابزار‌ها هنگام استفاده روی سر یک نفر به یک ویروس و مرض آلوده شوند و پس از آن به دیگران منتقل کنند. در گام بعدی، کارآموزان کار با ابزاری مانند قیچی، ماشین اصلاح، سشوار، اتو مو و... را یاد می‌گیرند و با مدل مو‌های مختلف آشنا می‌شوند.

او یکی از راز‌های موفقیت آرایشگری را نحوه برقراری ارتباط با مشتری می‌داند و ادامه می‌دهد: یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که من به آن مقید هستم، روش برخورد و رفتار صحیح با مشتری است. ما آرایشگران اعتقاد داریم آرایشگاه خانه دوم مشتریان است. به همین دلیل رعایت چندنکته ازجمله رازداری و رفتار مناسب بر اساس وضعیت روحی مشتری اهمیت زیادی دارد. یک آرایشگر از ابتدای ورود مشتری‌اش باید بتواند از چهره‌اش تشخیص دهد که این شخص ناراحت یا خوش‌حال است و بر همان اساس با او رفتار کند.

در این حوزه، مهارت‌آموزی خیلی گسترده است. ورزنده با نام‌بردن از مراحل تکمیلی آموزش پیرایشگری، ادامه می‌دهد: پس از دوره درجه ۲، بسیاری از کارآموزان جواز کار می‌گیرند و مشغول کار می‌شوند. در این دوره مهارت‌های گوناگونی ازجمله اصلاح حرفه‌ای شامل آشنایی با تکنیک پیتاژ و خردکردن مو، آموزش استفاده از تیغ و قیچی پیتاژ، سایه‌زنی و مدل موی فید یا سایه دور مو، آموزش کوتاه‌کردن مو با استفاده از زوایای ترکیبی، آشنایی با مدل‌های ژورنالی، آموزش استفاده از مواد شیمیایی مراقبت از پوست و مو، آموزش فرکردن و صاف‌کردن موی سر به‌صورت دائمی و موقت و... یاد داده می‌شود.

دوره بعد متعادل‌سازی چهره است که به نام گریم داماد نیز شناخته می‌شود. در این دوره سرفصل‌هایی ازجمله آماده‌کردن محیط و ابزار کار گریم، آماده‌سازی پوست صورت و گردن پیش از گریم، هماهنگ‌کردن اجزای چهره با تکنیک سایه‌روشن و... را یاد می‌گیرند. دوره بعدی چهره‌پردازی یا گریموری و آخرین دوره ترمیم مو است که در این دوره مهارت شناخت ابزار ترمیم مو، پروتز یا همان کلاه‌گیس، ساختمان پوست سر و مو، نصب پروتز مو، اصول کوتاه‌کردن پروتز مو، مدل‌دادن به مو‌های ترمیمی آموزش داده می‌شود.

روش‌های اصلاح مو

آرایشگر محله وحید درباره ابزار و بودجه‌ای که برای ورود به این حرفه نیاز است، می‌گوید: کارآموز پس از دوره‌های آموزشی و دریافت مجوز می‌تواند با اجاره مغازه‌ای با بیش از ۱۲ متر مربع مساحت و بودجه دست‌کم ۶ میلیون تومان برای خرید تجهیزات این کار که شامل دکوراسیون مناسب همراه با آینه، میز و صندلی، انواع قیچی، ماشین اصلاح، اتو مو، شانه، موپران، دسته‌تیغ‌های یک‌بار مصرف و... کار خود را آغاز کند. برای اصلاح موی سر چندین روش وجود دارد که باز هم نیاز به توضیح است.

ورزنده دراین‌باره می‌گوید: روش‌های اصلاح موی سر با قیچی، ماشین اصلاح، تیغ و در آخر آتش است. کار با قیچی از گذشته رایج بوده است. از وسط قیچی برای کوتاه‌کردن و کم‌حجم‌کردن مو استفاده می‌کنیم و از سر قیچی برای خط‌گرفتن می‌توان استفاده کرد. ماشین اصلاح امروز یکی از پرطرف‌دارترین ابزار نزد آرایشگران است. زیرا سرعت و دقت کار آن‌ها را بالا می‌برد. این دستگاه برای تنظیم خط ریش و مرتب‌کردن ریش آقایان نیز کاربرد زیادی دارد و در صورت داشتن کمی مهارت، با استفاده از ماشین اصلاح می‌توان مدل‌های موی زیبایی شکل داد. در روش اصلاح موی سر با تیغ نیز باید بگویم اگر این کار به‌صورت نادرست انجام شود، باعث آسیب‌رساندن به مو می‌شود.

قیچی‌های مهربانی

ورزنده می‌گوید: پیش از شروع کار، میز و صندلی‌ها، شانه، قیچی و دیگر ابزار سلمانی ضدعفونی می‌شود تا در این روز‌های کرونایی سلامت کسی به خطر نیفتد. او ادامه می‌دهد: صدای خنده و شادی آدم‌ها به‌ویژه بچه‌ها به ما انگیزه می‌دهد و خستگی را از تنمان بیرون می‌کند. به‌خصوص خیلی از بچه‌ها مدل موهایشان را به هم نشان می‌دهند و نفر بعدی می‌خواهد موهایش به همان مدل کوتاه شود. خیلی وقت‌ها هم رایگان مو کوتاه می‌کنیم؛ زمانی که متوجه شوم کسی بضاعتش را ندارد و نیازمند است.

پیرایش تمام عیار

اصلاح مو با آتش

اما اصلاح مو با آتش گزینه جدیدی است که با آن آشنا می‌شویم. ورزنده می‌گوید: اصلاح مو با آتش یکی دیگر از روش‌های اصلاح موی سر است که به‌هیچ‌عنوان ساده نیست و افراد اندکی در کشور این کار را با مهارت انجام می‌دهند. برای اصلاح با آتش، آرایشگر باید از مهارت زیادی برخوردار باشد. این روش اصلاح مزایای زیادی ازجمله تقویت ریشه مو، ازبین‌رفتن موخوره و تقویت ساقه مو، ازبین‌رفتن مریضی‌های پوستی ازجمله شپش و تخم شپش و کاهش ریزش مو را دارد و موی سر به‌خوبی خوش‌فرم می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->