واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان
سرخط خبرها

نشست خبری سی‌و‌یکمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی برگزار شد

  • کد خبر: ۸۹۷۸۶
  • ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
نشست خبری سی‌و‌یکمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی برگزار شد
در نشست روز گذشته سی‌و‌یکمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی که در دفتر امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، ضمن رونمایی از پوستر این رویداد و ارائه توضیحاتی درباره نحوه برگزاری جشنواره صحبت‌هایی از آسیب کرونا بر هنر تئاتر و ضرورت تغییر شیوه برگزاری رویداد‌ها مطرح شد که در ادامه می‌خوانید.

شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز - روز گذشته نشست خبری سی‌و‌یکمین دوره جشنواره تئاتر خراسان رضوی با حضور قادر آشنا، مدیر کل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسن رونده مدیر هماهنگی تئاتر استان‌های اداره کل هنر‌های نمایشی برگزار شد. امسال جشنواره تئاتر استان به شیوه متفاوت و در شش شهرستان برگزار می‌شود.

تصمیمی که به گفته مسئولان برای پویایی تئاتر شهرستان‌ها و جلوگیری از اجتماع اتخاذ شده است. سی‌و‌یکمین دوره جشنواره تئاتر خراسان رضوی قرار است ۸ آذر در شهرستان قوچان افتتاح شود و ۱۳ آذر در تربت حیدریه پایان یابد. در نشست روز گذشته که در دفتر امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، ضمن رونمایی از پوستر این رویداد و ارائه توضیحاتی درباره نحوه برگزاری جشنواره صحبت‌هایی از آسیب کرونا بر هنر تئاتر و ضرورت تغییر شیوه برگزاری رویداد‌ها مطرح شد که در ادامه می‌خوانید.

نشست خبری سی‌و‌یکمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی برگزار شد

تلاش برای حل مشکل سالن اصلی تئاتر شهر

قادر آشنا، مدیر کل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، که برای رونمایی از پوستر جشنواره در نشست حاضر شده‌بود، درباره آسیب دیدن تئاتر در دوران کرونا گفت: حوزه فرهنگ و هنر بیشترین آسیب را از شیوع کرونا دید. چون فعالیت‌های هنری در گروه ۳ و ۴ دسته‌بندی مشاغل قرار داشتند که در شرایط نارنجی و قرمز باید تعطیل می‌شدند. تلاش‌هایی صورت گرفت تا سینما و تئاتر به گروه دو دسته‌بندی مشاغل بیایند تا امکان فعالیت آن‌ها فراهم شود. با این حال بازهم این نگرانی میان اهالی تئاتر وجود داشت که چگونه در وضعیت شیوع کرونا به اجرای برنامه بپردازند و استقبال مردم از نمایش‌ها به چه صورت خواهد بود.

او درباره فعالیت‌های انجام شده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از گروه‌های تئاتر آسیب‌دیده از کرونا نیز توضیح داد: تلاش ما بر این بود که بسته کاملی از حمایت‌ها شامل؛ اعطای هنرکارت، ارائه تسهیلات بانکی و کمک مالی به گروه‌هایی که اجرا رفته‌اند داشته باشیم تا بخشی از آلام وارد شده به این حوزه جبران شود، اما قطعا این کمک‌ها جواب‌گو نیستند.

آشنا، درباره برگزاری جشنواره استان خراسان رضوی در ۶ شهرستان نیز بیان کرد: معمولا شهرستان‌ها این مطالبه را دارند که سهمی در برگزاری رویداد‌ها داشته باشند. احتمالا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم برای پاسخ به این مطالبه تصمیم به برگزاری جشنواره در ۶ شهرستان گرفته است. کاری که واقعا انجام دادنش سخت است.
مدیر کل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای تعامل و گفتگو میان هنرمندان متذکر شد: طبیعتا اگر برای برگزاری جشنواره‌ها تعداد اماکن را بتوانیم کمتر کنیم، هنرمندان بیشتر می‌توانند با یکدیگر تعامل کنند و از فضای موجود بهره ببرند.

او در پاسخ به شهرآرا درباره وضعیت تعطیلی مجموعه تئاتر شهر نیز گفت: پیش از این در شورای معاونان وزارتخانه مصوب شده بود که در واگذاری سالن‌های تئاتر شهر و مجتمع‌هایی که وزارتخانه می‌خواهد به بخش‌های دیگر بدهد، اولویت با انجمن‌های تابع باشد، چون ذی‌نفع هستند. تلاش ما بر این است، اشکالاتی که وجود دارد به لحاظ قانونی حل شود.
آشنا، درباره زمان تقریبی حل این مشکل بیان کرد: با جا‌به‌جایی دولت باید ببینیم آیا مصوبه به قوت خودش باقی می‌ماند یا خیر. اگر مصوبه برداشته شد تلاش می‌کنیم تا از راهکار‌های سازمانی موضوع را حل کنیم.

تغییر شیوه اجرای فعالیت‌های هنری

جواد روشندل، سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، نیز در این نشست با تأکید بر سختی تولید تئاتر با وجود شرایط کرونا گفت: وقتی آسیبی وارد و شرایط بحرانی می‌شود، قطعا بر تمام عناصر جامعه به‌ویژه بر فرهنگ و هنر تأثیر می‌گذارد. در این شرایط همه کسانی که می‌خواهند فعالیت فرهنگی انجام دهند باید بپذیرند به سبک دیگری کارشان را پیش ببرند و مروج سبک زندگی ایرانی و اسلامی باشند.

روشندل ادامه داد: در هنر نمایش، اصل اثر با صاحب اثر در پیوند است و عوامل تولید یک نمایش با اثرشان در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرند. شاید این یکی از مصادیق تأثیرگذاری هنر نمایش باشد که فراتر از دیگر هنر‌ها بر جامعه تأثیر می‌گذارد.

او در پاسخ به سؤال شهرآرا درباره شکل نگرفتن تعامل میان هنرمندان با برگزاری جشنواره در ۶ شهر نیز توضیح داد: تمرکززدایی درنظر گرفته شده برای برگزاری جشنواره یکی از راهکار‌ها و سیاست‌هایی است که به ما کمک می‌کند از آسیب‌های شرایط کرونا دور بمانیم. چون برگزاری هر رویداد فرهنگی و هنری به اندازه سلامت هنرمندان و مخاطبان اهمیت ندارد.

سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همچنین تأکید کرد: علاوه بر این مخاطبان شهرستان بیشتر از دیگران حق دارند به تماشای اثری که در شهرستانشان تولید شده بنشینند.

نشست خبری سی‌و‌یکمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی برگزار شد

امکان تهیه بلیت از دفتر انجمن

کریم جشنی، رئیس انجمن هنر‌های نمایشی استان، نیز در این نشست با ابراز خرسندی از روشن شدن چراغ سالن‌های تئاتر در سراسر استان به بهانه جشنواره استانی بعد از نزدیک به دو سال گفت: انجمن با مشکلات مالی روبه‌روست، از این‌رو دست یاری دراز می‌کنیم به سوی تمام نهاد‌هایی که می‌توانند به انجمن و اصحاب نمایش برای شکوفایی هرچه بیشتر تئاتر کمک کنند.

او درباره نحوه بلیت‌فروشی در جشنواره امسال گفت: ما فروش بلیت نداریم تنها تعدادی بلیت چاپ کرده‌ایم که علاقه‌مندان و گروه‌های تئاتر می‌توانند با مراجعه به دفتر انجمن آن‌ها را تهیه کنند.

رئیس انجمن هنر‌های نمایشی استان، با اشاره به اجرای هر اثر در دو سیانس بیان کرد: در شهرستان‌ها هم رؤسای ادارات و انجمن‌ها برنامه‌ریزی لازم را برای دیدن نمایش‌ها با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و درنظر گرفتن ظرفیت ۵۰ درصدی انجام خواهند داد.

تجلیل از پیشکسوتان و درگذشتگان تئاتر

رضا افشاری دبیر سی‌و‌یکمین دوره جشنواره تئاتر خراسان رضوی نیز در این نشست در اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره انجمن هنر‌های نمایشی دو پیشنهاد را برای شیوه اجرای این رویداد ارائه کرد. شیوه اول؛ برگزاری به صورت متمرکز و همانند سال‌های گذشته تجمیعی و شیوه دوم؛ برگزاری غیر متمرکز بود. به این صورت که گروه‌های نمایشی که در شهرستان‌های خودشان مشغول تمرین و اجرای عمومی برای مردم آن شهر هستند بتوانند در همان سالن و با همان امکاناتی که تمرین کرده‌اند به اجرا بپردازند و داوران برای ارزیابی آثار به شهرستان‌ها و سالن‌های مختلف مراجعه کنند.

به گفته او، درنهایت به دلیل شیوع بیماری کرونا و صرفه‌جویی در منابع و اعتبارات مالی شیوه غیرمتمرکز برای برگزاری جشنواره انتخاب شد.

افشاری، با اشاره به ارسال ۳۵ اثر به دبیرخانه یادآور شد: هیئت انتخاب ما شامل فرشید تمری، مهدی نصیری و احسان روحی در شهرستان نیشابور به مدت سه روز بازبینی آثار را انجام دادند و درنهایت ۱۵ اثر را برای حضور در جشنواره استانی انتخاب کردند که از این میان ۸ اثر از شهرستان‌های استان و ۷ اثر از مشهد هستند.

دبیر سی‌و‌یکمین دوره جشنوار تئاتر استان همچنین ابراز امیدواری کرد که با توجه به تعداد آثار انتخاب شده برای اولین بار، سه اثر از استان به دبیرخانه تئاتر فجر معرفی شوند. او گفت: یکی از ویژگی‌ها تعداد زیاد آثار است که می‌توانیم به سهمیه بیشتری در جشنواره فجر دست پیدا کنیم. حضور پررنگ تئاتر شهرستان و جوانان، برپایی افتتاحیه و اختتامیه در شهرستان‌ها، تجلیل از خانواده هنرمندان درگذشته تئاتر در دوران شیوع کرونا در طول برگزاری و اجرای نمایش‌هایش در مشهد و تقدیر از ۵ پیشکسوت فعال تئاتر استان در اختتامیه، از دیگر ویژگی‌های جشنواره امسال است.

افشاری، علی عابدی، مهدی نصیری و افشین خورشید باختری را به عنوان داوران جشنواره معرفی کرد و در ادامه در پاسخ به شهرآرا درباره تدابیر انجام شده برای شکل‌گیری تعامل میان هنرمندان گفت: ما در روز ۱۳ آذر از صبح تا ساعت ۱۷ که زمان برگزاری اختتامیه است در تربت حیدریه در خدمت تمام گروه‌ها و پیشکسوتان خواهیم بود تا فضای تعامل و گفتگو شکل بگیرد. همچنین در طول جشنواره هم سعی خواهیم کرد این گفتمان را با بهره‌گیری از فضای مجازی ایجاد کنیم.

دبیر سی‌و یکمین دوره جشنوار تئاتر استان درباره امکان پوشش برخط نمایش‌ها و مراسم افتتاحیه و اختتامیه نیز توضیح داد: به دلیل تعدد اجرا‌ها در طول یک روز شاید امکانات پوشش برخط آن‌ها را نداشته باشیم، ولی تلاش خودمان را انجام می‌دهیم تا بتوانیم این کار را انجام دهیم. در صورت محقق نشدن این موضوع گزارش‌های روزانه را در فضای مجازی منتشر می‌کنیم تا بتوانیم رسالتی را که جشنواره در بحث تبادل تجربیات دارد محقق کنیم.

او تصریح کرد: مراسم افتتاحیه که غبارروبی از مزار شهداست در قوچان برگزار می‌شود بنابراین پوشش زنده نخواهیم داشت، ولی مراسم اختتامیه را قطعا برخط پوشش خواهیم داد.

نشست خبری سی‌و‌یکمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی برگزار شد


ببینید

ویدئو | نشست خبری و رونمایی از پوستر سی و یکمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->