هشدار شیوع بالای هپاتیت A در بین کودکان و نوجوانان ایرانی ۷ علامت که نشانه کمبود ویتامین E است اهدای اعضای جوان مرگ مغزی در مشهد به ۳ بیمار زندگی دوباره بخشید (۱۰ آبان ۱۴۰۴) چطور بیماری‌های ۴۰ سالگی به بعد را نگیریم؟ علائم اولیه بیماری‌ ام‌اس چندین سال زودتر ظاهر می‌شوند بُعد عاطفی مشاوره‌های روان‌شناسی بسیار پررنگ‌تر از اطلاعاتی آن است | دوگانه احساس و منطق! پاسداشت محیط‌بانان، دفاع از تمامیت اکولوژیکی جریمه رانندگی روزانه برای ۱۰ هزار خودرو در مشهد نگاهی تخصصی به طرح جدید مجلس برای آموزش اجباری از  ۵سالگی | زوال زودهنگام کودکی تیراندازی پلیس، زورگیر‌های قمه‌کش را زمین‌گیر کرد راز و رمزهای «سرهنگ قلابی»در تقویم روزانه فاش شد! لیست جدید محصولات شوینده و بهداشتی غیرمجاز برخی جاده‌های خراسان رضوی لغزنده و مه‌آلود است (۹ آبان ۱۴۰۴) هشدار کارگروه مدیریت شرایط اضطرار گردوغبار برای شهروندان مشهدی در روز شنبه (۱۰ آبان ۱۴۰۴) یک قلاده خرس در شهرستان نور مازندران با گلوله تلف شد (۹ آبان ۱۴۰۴) خالی ماندن نیمی از پست‌ها در محیط زیست پلمب یک تالار پذیرایی به دلیل مسمومیت ۷۰ نفر در شادگان خوزستان (۹ آبان ۱۴۰۴) هشدار سازمان بازرسی به وزارت جهاد کشاورزی درباره تامین نهاده‌های دامی اولین برف پاییزی در راه خراسان رضوی | پیش‌بینی کاهش محسوس دمای هوا (۹ آبان ۱۴۰۴) حریق در بلوار مدرس مشهد مهار شد + عکس و فیلم (۹ آبان ۱۴۰۴) صندلی مدیریت بحران، روی گسل کاش ویروس‌ها، راه خانه‌مان را گم کرده بودند تصادف زنجیره‌ای با ۲۰ مصدوم در پارک ملی گلستان + فیلم و عکس (۸ آبان ۱۴۰۴) اختصاص ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه تجهیز مدارس عشایری در سال جدید | فعالیت ۲۰۰ مدرسه تک‌دانش‌آموز در کشور  دانش‌آموزان عشایر اولویت آموزش و پرورش در کشور هستند رویدادی رنگارنگ با دختران | برگزاری اختتامیه اردوی عشایری دانش‌آموزان دختر ایران در مشهد + فیلم افزایش نیروی انسانی، اصلاح قانون حمل سلاح و افزایش تجهیزات و امکانات محیط‌بانان، در دستورکار سازمان حفاظت محیط زیست مستندمسابقه تلویزیونی، شکل جدید آموزش درس آمادگی دفاعی | عضویت ۳۷۰ هزار نفر در بسیج دانش‌آموزی خراسان رضوی استاندار خراسان رضوی: خدمات درمانی به بیماران غیربومی در مشهد بدون بودجه‌ مشخص انجام می‌شود
سرخط خبرها

مسیر تنفس ایران ۸۸ ساله شد

  • کد خبر: ۹۰۵۳۱
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
مسیر تنفس ایران ۸۸ ساله شد
با وجود طراحی قدیمی، ایمنی کم و مسیر‌های جایگزین برای رسیدن به شمال، بیشتر مردم ترجیح می‌دهند تا از جاده چالوس برای رسیدن به شمال کشور استفاده کنند.

عروجی | شهرآرانیوز؛ بعید است کسی پیدا شود که از پیچ وخم جاده چالوس خاطره‌ای نداشته باشد؛ از جیغ‌های توی تونل تا نگه داشتن کنار جاده و کف ‎وسوت زدن؛ از ترافیک و مه تا بوی غذا و رطوبت و خاک. این جاده سال هاست که به راه تنفس شهری آلوده مثل تهران تبدیل شده است؛ مسیر همیشگی سفر ایرانی‌ها از هر کجای کشور. هرلحظه که نمی‌دانیم باید سر ماشین را به کدام ور کج کنیم، اولین جا جاده چالوس است. توی تابستان و زمستان و تعطیلی‌های چندروزه عید و تعطیلات چندروزه وسط ماه و آخر هفته مدام نامش را بین اخبار می‌شنویم؛ جاده‌ای که باز یا بسته بودنش برای مسافران و برای همه ایرانی‌ها اهمیت دارد. مهم‌تر اینکه کسی با ترافیک سنگین چندساعته اش هم مشکلی ندارد.

با وجود طراحی قدیمی، ایمنی کم و مسیر‌های جایگزین برای رسیدن به شمال، بیشتر مردم ترجیح می‌دهند تا از جاده چالوس برای رسیدن به شمال کشور استفاده کنند. خیلی‌ها حتی با وجود ترافیک‌های چندساعته سعی می‌کنند از لحظه لحظه سفرشان لذت ببرند و با پخش موسیقی‌های خاطره انگیز، بازی‌های گروهی، صحبت‌های دوستانه و... ترافیک و شلوغی را لذت بخش کنند؛ جاذبه‌هایی که حس خاطره انگیز سفر به شمال را در درون آدمی زنده می‌کند و با خود به دنیایی پر از خاطره‌های خوب می‌برد. رستوران‌های کوچک و بزرگ ابتدای مسیر، سد امیرکبیر با آن نمای جذاب، باغ لاله  گچسر، پیست دیزین، تونل خاطره انگیز کندوان، سیاه بیشه مه آلود، پیچ‌های تمام نشدنی هزارچم و شهر پرترافیک مرزن آباد؛ همه این‌ها و بیشتر از این‌ها در همین مسیر است.

بنابر آمار جهانی، جاده چالوس مشهور به «جاده ۵۹» یکی از ۴ جاده زیبای جهان است که در سال ۱۳۱۲ افتتاح شده است. تا اواخر دوره قاجار، جاده‌ای بین کرج- چالوس وجود نداشته و فقط یک مسیر خاکی و مال رو، راه دسترسی به روستا‌های این منطقه را تشکیل می‌داده، اما به گونه‌ای نبوده است که ارتباط دهنده شمال و جنوب کشور باشد. علاوه براین، با ساخته شدن سد امیرکبیر روی رودخانه کرج، بر جذابیت‌های این جاده افزوده شد، اما با همه این توصیفات، جاده چالوس بعد از ۸۸ سال بخشی از حافظه ایران ماست. تا پیش از آن فاصله تهران به ده نو ۲۱۸ کیلومتر بود، اما با افتتاح این جاده به ۱۶۸ کیلومتر رسید.

از طرف دیگر، ساخت تونل کندوان را باید مهم‌ترین دستاورد جاده سازی در ایران، آن هم در سال‌های ابتدایی قرن دانست. همه ما خاطره‌های زیادی داریم از بوی شیرین کارخانه مینو تا تخت‌های کنار رودخانه کرج سد و دهکده واوان و تناقض بوی گچ گچسر با لاله زارهایش؛ راه همیشه برفی دیزین به گچسر تا راه پیچ درپیچ هزارچم از پست‌ترین نقطه تا بالاترین نقطه و آبشار‌های همیشه خنک چشمه‌های کوهستانی؛ زیبایی‌هایی که محال است لحظه‌ای از خاطرمان فراموش شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->