بیش از ۲۳۵ هزار دوز واکسن کرونا در شبانه‌ روز گذشته تزریق شد آخرین آمار کرونا تا یکم بهمن‌ماه ‎۱۴۰۰ | شناسایی ۵۲۷۶ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور ؛ فوت ۲۰ تن دیگر  زنان خانه‌دار چگونه بیمه می‌شوند؟ + جزئیات آخرین خبر درباره لایحه رتبه‌بندی معلمان (یکم بهمن‌ماه ۱۴۰۰) | دولت زیر بار مالی رتبه‌بندی معلمان نمی‌رود؟ برف سنگین جاده چالوس و آزاد راه تهران شمال را بست تاکید وزیر بهداشت بر لزوم دریافت دوز سوم | ایمنی واکسن کرونا مادام‌العمر نیست بیماری ام اس (MS) چیست؟ + علائم و درمان استخدام و به‌کارگیری ۴ هزار طلبه در سیستم آموزش و پرورش آخرین آمار کرونا تا ۳۰ دی ۱۴۰۰ | ۴۶۵۸ ابتلا و ۲۰ فوتی جدید کرونا در کشور برنامه وزیر آموزش‌وپرورش برای استخدام ۳۴ هزار معلم تصادف زنجیره‌ای وحشتناک در محور همدان- ملایر + فیلم ثبت ملی ۵ میراث‌فرهنگی ناملموس در خراسان شمالی تهیه پوشاک برای دانش‌آموزان نیازمند به‌جای حبس ۲ محکوم در داورزن افت تحصیلی ۶۰ درصدی دانش‌آموزان به ‌دلیل دوری از آموزش‌های حضوری گزارش وزیر آموزش‌وپرورش به اعضای مجلس خبرگان | عزم جدی برای حل مشکلات معلمان تست انسانی واکسن استنشاقی آلزایمر پس از ۲۰ سال درگیری بخاطر سروصدای کودک ۶ ساله، جان پدر را گرفت برگشت لایحه رتبه‌بندی معلمان به مجلس و چند سوال درباره ابهامات آن معلمان سرزمین ما
خبر فوری

مسیر تنفس ایران ۸۸ ساله شد

  • کد خبر: ۹۰۵۳۱
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
مسیر تنفس ایران ۸۸ ساله شد
با وجود طراحی قدیمی، ایمنی کم و مسیر‌های جایگزین برای رسیدن به شمال، بیشتر مردم ترجیح می‌دهند تا از جاده چالوس برای رسیدن به شمال کشور استفاده کنند.

عروجی | شهرآرانیوز؛ بعید است کسی پیدا شود که از پیچ وخم جاده چالوس خاطره‌ای نداشته باشد؛ از جیغ‌های توی تونل تا نگه داشتن کنار جاده و کف ‎وسوت زدن؛ از ترافیک و مه تا بوی غذا و رطوبت و خاک. این جاده سال هاست که به راه تنفس شهری آلوده مثل تهران تبدیل شده است؛ مسیر همیشگی سفر ایرانی‌ها از هر کجای کشور. هرلحظه که نمی‌دانیم باید سر ماشین را به کدام ور کج کنیم، اولین جا جاده چالوس است. توی تابستان و زمستان و تعطیلی‌های چندروزه عید و تعطیلات چندروزه وسط ماه و آخر هفته مدام نامش را بین اخبار می‌شنویم؛ جاده‌ای که باز یا بسته بودنش برای مسافران و برای همه ایرانی‌ها اهمیت دارد. مهم‌تر اینکه کسی با ترافیک سنگین چندساعته اش هم مشکلی ندارد.

با وجود طراحی قدیمی، ایمنی کم و مسیر‌های جایگزین برای رسیدن به شمال، بیشتر مردم ترجیح می‌دهند تا از جاده چالوس برای رسیدن به شمال کشور استفاده کنند. خیلی‌ها حتی با وجود ترافیک‌های چندساعته سعی می‌کنند از لحظه لحظه سفرشان لذت ببرند و با پخش موسیقی‌های خاطره انگیز، بازی‌های گروهی، صحبت‌های دوستانه و... ترافیک و شلوغی را لذت بخش کنند؛ جاذبه‌هایی که حس خاطره انگیز سفر به شمال را در درون آدمی زنده می‌کند و با خود به دنیایی پر از خاطره‌های خوب می‌برد. رستوران‌های کوچک و بزرگ ابتدای مسیر، سد امیرکبیر با آن نمای جذاب، باغ لاله  گچسر، پیست دیزین، تونل خاطره انگیز کندوان، سیاه بیشه مه آلود، پیچ‌های تمام نشدنی هزارچم و شهر پرترافیک مرزن آباد؛ همه این‌ها و بیشتر از این‌ها در همین مسیر است.

بنابر آمار جهانی، جاده چالوس مشهور به «جاده ۵۹» یکی از ۴ جاده زیبای جهان است که در سال ۱۳۱۲ افتتاح شده است. تا اواخر دوره قاجار، جاده‌ای بین کرج- چالوس وجود نداشته و فقط یک مسیر خاکی و مال رو، راه دسترسی به روستا‌های این منطقه را تشکیل می‌داده، اما به گونه‌ای نبوده است که ارتباط دهنده شمال و جنوب کشور باشد. علاوه براین، با ساخته شدن سد امیرکبیر روی رودخانه کرج، بر جذابیت‌های این جاده افزوده شد، اما با همه این توصیفات، جاده چالوس بعد از ۸۸ سال بخشی از حافظه ایران ماست. تا پیش از آن فاصله تهران به ده نو ۲۱۸ کیلومتر بود، اما با افتتاح این جاده به ۱۶۸ کیلومتر رسید.

از طرف دیگر، ساخت تونل کندوان را باید مهم‌ترین دستاورد جاده سازی در ایران، آن هم در سال‌های ابتدایی قرن دانست. همه ما خاطره‌های زیادی داریم از بوی شیرین کارخانه مینو تا تخت‌های کنار رودخانه کرج سد و دهکده واوان و تناقض بوی گچ گچسر با لاله زارهایش؛ راه همیشه برفی دیزین به گچسر تا راه پیچ درپیچ هزارچم از پست‌ترین نقطه تا بالاترین نقطه و آبشار‌های همیشه خنک چشمه‌های کوهستانی؛ زیبایی‌هایی که محال است لحظه‌ای از خاطرمان فراموش شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
دوست دارید به چه محتوایی در سایت شهرآرانیوز بیشتر پرداخته شود؟
فرهنگی، هنری
اقتصادی
ورزشی
اجتماعی
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}