وقتی «برمودا» رازهای کامران نجف‌زاده را هم افشا می‌کند! تمساح خونی و سال گربه زیر سایه «مست عشق» «لوران کانته» کارگردان فیلم کلاس درگذشت فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات نگاهی به مضمون بهار در شعر معاصر «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟
سرخط خبرها

داوران بخش یادمان‌های نوروزی از ویژگی‌های جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد می‌گویند

  • کد خبر: ۹۰۷۸۸
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
داوران بخش یادمان‌های نوروزی از ویژگی‌های جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد می‌گویند
داوران بخش یادمان‌های نوروزی جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد در حاشیه برگزاری نشست بررسی رزومه هنرمندان از ویژگی‌ها و تفاوت‌های جشنواره امسال با سال‌های گذشته گفتند.

به گزارش شهرآرانیوز - داوران بخش یادمان‌های نوروزی جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد در حاشیه برگزاری نشست بررسی رزومه هنرمندان از ویژگی‌ها و تفاوت‌های جشنواره امسال با سال‌های گذشته گفتند.

خلق آثار تعاملی

محمد درویشی در این رویدادگفت: دو شاخصه جدید این دوره نسبت به دوره‌های گذشته، اضافه‌شدن بخش بین‌الملل و رویکرد تعاملی آثار با شهروندان است.

او بیان کرد: به‌نظر می‌رسد این دوره از جشنواره باتوجه به اضافه‌شدن بخش بین‌المللی، قصد دارد به بلوغ فکری بیشتری برسد. هنرمندانی از کشور‌های دیگر به این جشنواره اضافه خواهند شد. این اتفاق برای اولین‌بار در شهر مشهد رخ می‌دهد و امیدوارم که هم از لحاظ کیفیت کار شاهد پیشرفت درخور ملاحظه‌ای باشیم و هم اینکه شهروندان مشهدی با هنر شهری ارتباط بهتری بگیرند.

به گفته درویشی جشنواره در برخی دوره‌ها کمی به تکرار رسیده بود، اما بعد بین‌المللی و موضوعی‌تر شدن نگاه‌ها می‌تواند فضای متفاوتی را برای شهروندان رقم بزند.

داور بخش یادمان‌های نوروزی همچنین درباره جلسه داوری بخش رزومه هنرمندان تصریح کرد: نگاه به رزومه افراد چند نکته مثبت دارد. نخست اینکه از همین ابتدا مشخص شد ما با سه دسته هنرمند سروکار داریم. دسته اول؛ هنرمندان حرفه‌ای که سال‌ها کار کرده‌اند و تجربه‌ای غنی دارند، دسته دوم؛ جوان‌تر‌هایی که به این جشنواره اضافه شده‌اند، دسته سوم هم بیش از اینکه طراح باشند، مجری خوبی هستند. امیدواریم این جشنواره زمینه همکاری هر سه دسته را فراهم کند. البته در داوری نگاه ما به رزومه قوی درباره طراحی با تفکر و اجرای قوی است و اینکه انتظار داریم طراحی و اجرای المان‌ها تعاملی باشد.

حرف‌های تازه جشنواره

احسان مهدوی نیز گفت: این جلسه با دوره‌های گذشته متفاوت بود، چون اول از همه رزومه هنرمندان بررسی شد که چالش سختی بود. اما از جهتی هم خوب بود، چون به حرفه‌ای‌ها توجه ویژه‌ای شد.

او این تغییر را جذاب دانست و تأکید کرد: تکرار خطرناک و نتیجه‌اش تلخ خواهد بود. ما نگرانیم که این جشنواره به مد تبدیل شود درحالی که جشنواره همیشه باید با فکر و وسواس پیش برود، تغییر کند، پوست بیندازد و حرف‌های تازه داشته باشد. امسال حرف‌های تازه زیاد است، ازجمله نوع داوری و بین‌المللی بودن جشنواره.

مهدوی یادآور شد: بین‌المللی بودن راه ورود نگاه‌های تازه است، اما چالش خودش را دارد. ممکن است هنرمندان مشهدی احساس کنند که زمینه فعالیتشان کمتر می‌شود، اما این درست نیست و این عرصه‌ای است تا کنار هنرمندان بزرگ‌تر و باتجربه‌تر از سراسر دنیا، بیشتر رشد کنند. اتفاق خوب دیگر، اعلام مکان‌های جانمایی است. در دوره‌های گذشته کار ساخته می‌شد و بعد برای آن دنبال جا و مکان بودیم.

به دنبال آثار مفهومی

امیر خالقی، دیگر داور بخش یادمان‌های نوروزی نیز بیان کرد: امسال شاهد برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره هنر‌های شهری مشهد هستیم. این جشنواره از ابتدا در سطح کشور پیشرو بوده است و مشهد اولین شهری بود که جشنواره هنر‌های شهری را در این سطح برگزار کرد.

به گفته او، این جشنواره هر سال قوی‌تر از سال گذشته اجرا شده است و امسال هم با اضافه‌شدن بخش بین‌المللی، دوباره در سطح کشور پیشروست. قطعا حضور هنرمندانی از کشور‌های دیگر که نگاه متفاوتی دارند، نقش بسیار مؤثری در رشد و ارتقای سطح هنری شهر مشهد خواهد داشت.

خالقی تصریح کرد: من تجربه شش دوره داوری این جشنواره را در بخش‌های المان، گرافیک محیطی، تزیینات و گلستان شهری دارم. این اولین‌بار است که بخشی از داوری براساس رزومه است. در دوره‌های گذشته ماکت‌ها دریافت می‌شد و براساس آن داوری می‌شد، اما این دوره در ابتدا هنرمند را براساس سطح هنری و تجربه باتوجه به شاخصه‌های مشخص سنجیده‌ایم. در مرحله بعد، از آن‌ها دعوت می‌کرده‌ایم تا باتوجه به موضوعات و مکان رویدادها، ماکت‌ها را طراحی کنند.
داور بخش یادمان‌های نوروزی یادآور شد: رویکرد این دوره جشنواره تغییر کرده است و انتظار آثار متفاوتی داریم. امسال نگاه جشنواره به آثار، فقط دوبعدی و تزیینی نیست و به‌دنبال آثار مفهومی و تعاملی هستیم.


گفت‌وگو با احسان مهدوی، داور بخش یادمان‌های نوروزی جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->