بازرسان جهاد کشاورزی مشهد ۱۶ تن کود اوره را کشف کردند از افزایش ۳۵ درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ چه می‌دانیم؟ افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ تصویب شد از ابتدای سال ۱۴۰۳،  افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱۰ درصد  وزیر کار: از سال آینده مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند + فیلم ویدئو | وزیر کار: حداقل حقوق یعنی کسی از آن کمتر نباید پرداخت کند زمزمه‌هایی درباره تعیین دستمزد ۱۴۰۳ کارگران نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ به ۱۰ درصد رسید ۴ واحد صنفی دیگر به دلیل گران فروشی در مشهد پلمب شد | پلمب ۲ شیرینی فروشی در وکیل آباد (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نرخ سکه و طلا در بازار امروز مشهد (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) سوت پایان بازار‌های مالی به صدا درآمد | کدام بازار پیشتاز بازار‌های مالی سال ۱۴۰۲ شد؟ + نمودار (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) کشف گوشت «تک سمی» در ۳ واحد عرضه در مشهد و طرقبه‌شاندیز | دامپزشکی خراسان رضوی اطلاعیه داد گره حقوق کارگران همچنان گشوده نمی‌شود | حقوقی که همچنان یک سال عقب‌تر از تورم است ۲ کشتارگاه در مشهد طی روز‌های تعطیل آماده‌باش هستند جهش شارپی بورس در آخرین روز کاری سال + نمای پایانی بازار (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) دولت درباره کارت سوخت اطلاعیه داد گران‌ترین و ارزان‌ترین منطقه تهران کجاست؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نرخ طلا و سکه در بازار امروز مشهد | خیز سکه تمام برای ۴۰ میلیونی شدن (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) اعلام قیمت انواع میوه در میادین در آستانه سال نو (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) تشکیل ۹۴۳ پرونده تخلف اصناف خراسان رضوی از ۱۵ تا ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲ افزایش حباب سکه در آخرین روز کاری سال | حباب سکه در سال جاری افزایش یافت یا کاهش؟ + جدول (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) برخورد با ۱۴ آژانس و درگاه فروش بلیت هواپیمایی متخلف (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) قول وزیر کار برای پیگیری مسکن کارگران توسط قرارگاه ویژه از اول سال آینده قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | آغاز سال نو با گرانی (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نرخ بیکاری در زمستان سال جاری کاهش یافت (۲۸ اسفند ۱۴۰۲)
سرخط خبرها

کام تلخ شیرینی‌فروشان در آستانه شب یلدا

  • کد خبر: ۹۰۹۹۴
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
کام تلخ شیرینی‌فروشان در آستانه شب یلدا
رئیس اتحادیه شیرینی‌فروشان مشهد گفت: افزایش قیمت پلکانی محصولات ناشی از گران‌فروشی نیست، بلکه مواد اولیه را گران می‌خرند و قیمت تمام‌شده محصول هم گران می‌شود.

طنین همتی| شهرآرانیوز، گرانی مواد اولیه به صنف شیرینی‌فروشان هم رسید، به‌طوری‌که فعالان این حوزه از افزایش قیمت روزانه مواد اولیه گله دارند که بر بهای تمام‌شده محصولشان هم ‌تأثیر می‌گذارد. در کنار این موضوع، هزینه سرسام‌آور انرژی، قیمت این محصولات را بیش از پیش گران کرده است. نبود ثبات قیمت در مواد اولیه که بیشتر آن‌ها وارداتی است نیز بر مشکلات آن‌ها افزوده است.
رئیس اتحادیه شیرینی‌فروشان مشهد در گفتگو با شهرآرانیوز با تأیید این مطلب اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید، قیمت مواد اولیه هرروز نسبت به روز قبل افزایش می‌یابد، به‌طوری‌که از اول سال ۳۰ تا ۹۰ درصد محصولات ما به‌تدریج گران شده است. هیچ محصولی نداریم که قیمت تمام‌شده‌اش نسبت به ماه قبل ثابت بوده باشد و حتی مشابه هفته قبل باشد.

گران‌فروشی نداریم؛ گران می‌خریم

به‌گفته فرزانی، افزایش قیمت مواد اولیه روی بهای تمام‌شده محصول تأثیر می‌گذارد. در زمینه قیمت شیرینی، گران‌فروشی نداریم، بلکه تولید محصول گران تمام می‌شود و شیرینی‌فروشان مجبورند گران هم بفروشند. مواد اولیه مثل شکر از ابتدای امسال بیش از ۹۰درصد افزایش قیمت داشته‌اند. در کنار این موضوع، هزینه‌های انرژی سرسام‌آور شده است و مبلغ هر قبض با قبض قبلی متفاوت است. هزینه فاضلاب، جمع‌آوری پسماند، عوارض شهرداری و از همه مهم‌تر دستمزد کارگرها نیز بر قیمت تمام‌شده محصول تأثیر می‌گذارد.

شیرینی در سبد خانوار گم شده است

رئیس اتحادیه شیرینی‌فروشان مشهد اضافه کرد: مردم هم مثل قبل از خرید شیرینی استقبال نمی‌کنند، چون شیرینی جزو خوراکی‌های تفریحی و تنقلات است و باتوجه‌ به مشکلات زندگی مردم، اولویت با خرید سایر مواد غذایی است و اگر مناسبتی مثل شب یلدا و عید باشد یا حتی برای میهمانی و مجالس به‌ اجبار شیرینی می‌خرند.
وی با تأکید بر اینکه قیمت تمام‌شده محصول روزبه‌روز افزایش می‌یابد، اظهار کرد: همکاران ما هم مجبورند بر همین اساس محصول را عرضه کنند. ضمن اینکه ما در آستانه شب یلدا هیچ افزایش قیمتی نداشتیم.

چرا اتحادیه باید ۱۳۰ میلیون تومان به اداره دارایی مالیات پرداخت کند؟

رئیس اتحادیه شیرینی‌فروشان مشهد با اشاره به مشکل دیگری در این صنف، گفت: متأسفانه مشکل جدی ما نبود شرکت تعاونی در این صنف است. مطالبه ما از سازمان دارایی است. اتحادیه یک شخصیت حقوقی و غیرانتفاعی است که اجازه هیچ‌گونه فعالیت اقتصادی ندارد و به‌صورت رایگان به مردم و واحد‌های صنفی خدمات ارائه می‌کند. سال گذشته اداره دارایی طبق درخواست اتحادیه، سهمیه شکر و روغن این صنف را در اختیار ما قرار داد. اتحادیه ما به‌دلیل اینکه غیرانتفاعی است و نمی‌تواند فعالیت اقتصادی بکند، این سهمیه را به عاملی که معرفی کردیم، داد. همین امر باعث شد دارایی برای اتحادیه ما حدود ۱۳۰ میلیون تومان مالیات تعیین کند. به همین دلیل دیگر تمایلی برای پیگیری این موضوع و دریافت سهمیه نداریم.
وی افزود: به‌عنوان مثال اکنون کالایی مثل روغن در بازار موجود نیست و چون شرکت تعاونی فعالی نداریم، صنف ما از این سهمیه محروم است. در این وضعیت، به‌طبع، مردم، متضرر نهایی هستند. روغنی که ۱۸۰ هزار تومان است را باید از بازار آزاد ۴۵۰ هزار تومان بخریم و همین امر باعث می‌شود زمینه برای سودجویی دلالان بیشتر شود.

مردم از واحد‌های صنفی مجازی شیرینی بخرند

فرزانی گفت: باتوجه‌به اینکه در آستانه شب یلدا هستیم، تأکید می‌کنیم مردم از واحد‌های مجاز شیرینی بخرند. متأسفانه واحد‌هایی مثل نانوایی‌ها و سوپرمارکت‌ها در ایام خاص وارد این حوزه می‌شوند که محصولاتشان از کیفیت لازم برخوردار نیست و در شرایط کرونایی رعایت بهداشت در تهیه این محصولات شفاف نیست. حتی گاهی از کارگاه‌های زیرزمینی و شهرستان‌های اطراف شیرینی تهیه می‌کنند که فعالیتشان غیرمجاز است.

درجه‌بندی واحد‌ها به تقسیم‌بندی کیفیت شیرینی مربوط نیست

وی درباره تقسیم‌بندی واحد‌های شیرینی‌پزی به درجه ۱ و ۲ اظهار کرد: واحد‌هایی در حاشیه شهر و دور از مرکز شهر فعالیت می‌کنند که نمی‌توان گفت محصولاتشان بی‌کیفیت است. ما حدود ۸۰۰ واحد صنفی و بیش از ۲۰۰ واحد درجه ۲ داریم. تفاوت این واحد‌ها باهم فقط این است که برخی واحد‌ها در فضای کوچک‌تری کار می‌کنند و نیروی کارشان کمتر است و ربطی به میزان کیفیت شیرینی در این واحد‌ها ندارد. حتی ما واحد‌های درجه دویی داریم که کیفیت شیرینی‌شان از واحد‌های درجه ۱ هم بهتر است، ولی به‌دلیل اینکه خانوادگی کار می‌کنند و هزینه تمام‌شده‌شان کمتر و منطقه فعالیتشان کم‌برخوردار و تولیدشان محدود است، قیمت تمام‌شده‌شان هم کمتر است و خودشان هم تقاضا دارند با قیمت درجه ۲ و برای جذب مشتری بیشتر شیرینی عرضه کنند.

وی درباره نرخ شیرینی در آستانه شب یلدا گفت: ما حدود ۴ قلم شیرینی پرمصرف داریم که نرخشان را انجمن حمایت و اتاق اصناف و کمیسیون نظارت تعیین می‌کنند و این نرخ‌ها به‌زودی اعلام می‌شود. قیمت محصولات دیگر ما که شیرینی‌های خاص محسوب می‌شود، بر اساس قیمت تمام‌شده و سود متعارفشان با نظارت اتحادیه تعیین می‌شود.
به‌گفته رئیس اتحادیه، اکنون قیمت شیرینی‌های دانمارکی از کیلویی ۳۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۵۰ هزار تومان متفاوت است. شیرینی‌تر هم از قیمت پایه ۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و بسته به کیفیتش قیمتش متفاوت است. مسلما یک تولیدکننده از خامه کیلویی ۴۰ هزار تومان استفاده می‌کند و دیگری از خامه باکیفیت‌تر و با قیمت ۸۰ هزار تومان یا تولیدکننده از کره یا روغن به‌عنوان مواد اولیه استفاده می‌کند که به‌قطع بهای تمام‌شده محصولش متفاوت است.
وی اشاره کرد: باتوجه‌به اینکه دلار در چند روز گذشته دوباره رشد کرده است، مسلما تأثیرش را بر خیلی اقلام ما نیز می‌گذارد. باتوجه‌به اینکه بیشتر محصولات ما مثل پودر نارگیل و پودر مغزها، کاکائو و نسکافه وارداتی است، به‌شدت افزایش قیمت داشته‌ایم. حتی چند روزی است پودر نارگیل در بازار موجود نیست.
وی با تأکید بر اینکه در بازار شیرینی گران‌فروشی نداریم، افزود: امیدواریم مواد اولیه با نرخ مناسبی به‌دست تولیدکننده برسد تا ما هم محصولمان را با قیمت مناسب‌تری به مشتری عرضه کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->