تأثیر عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده سرماخوردگی‌ها کروناست تاکید معاون استاندار خراسان‌رضوی بر راه‌اندازی مرکز ملی داده‌های زیارت آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان آزمون‌ آموزگاری از امروز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سومین رستوران متخلف در طرقبه‌شاندیز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری متهم به ۲۰۰ فقره موبایل قاپی در مشهد مجازات افشای اسرار بیماران از طرف پزشک چیست؟ مرگ دلخراش خاله ۱۴ ساله به دست خواهرزاده ۵ ساله (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) شتر، عامل مصدومیت ۸ نفر در تصادف ۴ تریلی در جاده طبس - اصفهان سربازان امریه می توانند در آتش نشانی خدمت کنند وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی خواهد بود رئیس سازمان بهزیستی: هیچ معلولی پشت نوبت مستمری نیست عجیب و غریب‌ترین سفارش‌ها برای عمل‌های زیبایی پشت پرده تیپ‌های عجیب و آویزهای غریب سر و صورت نوجوانان قتل و سوزاندن جسد پدر به دست دختر شیطان صفت کاهش ۱۰ درصدی مصدومان حوادث ترافیکی در نوروز ۱۴۰۳ جزئیات خدمات درمانی «رایگان» تامین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان اعلام شد پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای عالی بیمه زلزله، مرزن آباد مازندران را لرزاند (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف جسد جوان گم شده در بشکه اسید
سرخط خبرها

شیر مدارس در انتظار یاری خیران

  • کد خبر: ۹۱۳۳
  • ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۸
شیر مدارس در انتظار یاری خیران
آموزش و پرورش در نبود اعتبار برای توزیع شیر در مدارس نیازمند همراهی ارگان‌های مختلف است
سعیده ساجدی‌نیا - «شاید باورتان نشود، اما در حاشیه شهر، خانواده‌هایی هستند که اگر همین یک پاکت شیر به بچه هایشان نمی‌رسید، مشکلات حادی در زمینه رشد و بهره هوشی برایشان به وجود می‌آمد. خیری داشتیم که هر روز به ۴۰۰۰ دانش آموز صبحانه می‌داد و جالب است بدانید که بهترین وعده غذایی برای بچه‌ها همان صبحانه‌ای است که دریافت می‌کنند. نزدیک به تعطیلات تابستان که می‌شدیم، این‌ها خوشحال نبودند، بلکه عزا می‌گرفتند که دیگر همین یک وعده غذا و یک لیوان شیر را هم ندارند.» این روایت مدیری است که سال‌ها در حاشیه شهر مشهد خدمت کرده است. با گذشت نزدیک به ۲ ماه از آغاز سال تحصیلی، توزیع شیر مدارس همچنان گرفتارِ، اما و اگر‌های پولی است. هفته گذشته بود که محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، درباره علت این تأخیر که پیش از این وعده آن از ابتدای آبان داده شده بود، توضیح داد:مشکل ما در این زمینه بر سر تأمین اعتبار است و امسال صحبت شد که ۳۰۰ میلیارد تومان برای توزیع شیر در مدارس اختصاص یابد؛ بنابراین به محض اینکه این اعتبار دریافت شود، شیر مدارس را توزیع می‌کنیم. البته تلاش می‌کنیم که هرچه زودتر این اعتبار را پیگیری و دریافت کنیم.
صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش در حالی مطرح می‌شود که پیش از این براساس تصمیم پنجمین جلسه بررسی طرح توزیع رایگان شیر مدرسه، قرار بود از ابتدای آبان امسال این طرح اجرایی شود. در همین رابطه، عباس قبادی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، طی ابلاغیه‌ای نحوه اجرای این طرح در سال جاری را به انجمن صنایع فراورده‌های لبنی ابلاغ کرده و گفته بود که بر این اساس ۸ استان کمتر برخوردار بوشهر، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان برای توزیع رایگان شیر مدرسه در نظر گرفته شدند، وعده‌ای که هنوز محقق نشده است و معلوم نیست به چه سرنوشتی مبتلا شود. در این میان خراسان رضوی و مشهد نیز با دارا بودن بزرگ‌ترین حاشیه شهر کشور با مشکلات تغذیه‌ای دانش آموزان بی بضاعت دست و پنچه نرم می‌کند.

نیاز دانش‌آموزان حاشیه‌نشین به شیر مدارس
حالا معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش خراسان رضوی دست یاری به سوی خیران دراز کرده است و می‌گوید: منتظر حمایت ارگان‌هایی همچون سپاه پاسداران و آستان قدس رضوی برای تأمین شیر مدارس حاشیه شهر هستیم.
علی ابری اول با اعلام اینکه ۳ سال است که برای توزیع شیر میان دانش آموزان خراسانی ریالی اعتبار تخصیص داده نشده است، می‌گوید: این در حالی است که آموزش و پرورش استان به کمک برخی نهاد‌ها و افراد خیر توانسته است به صورت محدود شیر دانش آموزان حاشیه شهر را تأمین کند، اما برای سال تحصیلی جدید با توجه به درگیری اداره کل برای ساماندهی نیروی انسانی در پی کمبود ۱۶ تا ۱۷ هزار معلم هنوز برنامه ریزی لازم در رابطه با توزیع شیر در مدارس حاشیه شهر صورت نگرفته، اما سعی بر این است که همچون ۲ سال گذشته، با استفاده از ظرفیت خیران شیر را دست کم به مناطق حاشیه نشین برسانیم.
او با اشاره به توزیع ۷۰ هزار پاکت شیر میان دانش آموزان ۱۸ مدرسه در سال تحصیلی ۹۸- ۹۷، اظهار می‌کند: این در حالی است که دوپنجم دانش آموزان مشهدی حاشیه نشین هستند و تنها در تبادکان مشهد به عنوان بزرگ‌ترین حاشیه شهر، ۱۳۰ هزار دانش آموز در حال تحصیل هستند که ۸۰ هزار نفر آن‌ها در حاشیه به سر می‌برند. در ناحیه یک و برخی مدارس ناحیه ۷ مشهد نیز دانش آموزان بی بضاعت زیادی داریم که نیازمند بهبود تغذیه برای فراگیری آموزش‌ها هستند.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش خراسان رضوی این نکته را هم اضافه می‌کند که تا وزارت آموزش و پرورش اعتبار تخصیصی برای توزیع شیر در همان ۸ استان محروم کشور را ندهد، همچنان آن را در حد حرف و رؤیا می‌دانیم، اما چنانچه این مسئله به میدان عمل رسید و عینیت پیدا کرد، رایزنی‌ها برای گرفتن بودجه برای حاشیه شهر مشهد را نیز در دستور کار قرار خواهیم داد. هشدار مسئولان دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت مبنی بر اینکه سونامی پوکی استخوان در کشور در راه است، درحالی ا ست که آلودگی هوا نیز در کلان شهر‌ها آغاز شده است و متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند در هوای آلوده، مصرف شیر باید افزایش یابد، زیرا شیر به دلیل داشتن فسفر، منیزیم و کلسیم، خنثی کننده سموم است. این‌ها در حالی است که سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر سابق بهداشت، با ارائه گزارشی در رسانه‌ها درباره اهمیت مصرف شیر به عنوان یک نیاز بهداشتی به رئیس جمهور، توزیع «شیر مدارس» را خواستار شده بود.
اجرای طرح توزیع شیر رایگان بین دانش آموزان با هدف کاهش فقر جسمانی، افزایش سلامتی و کاهش بیماری و اصلاح الگوی مصرف از سال ۷۹ آغاز شد و بر اساس آن قرار بود دانش آموزان طی ۷۰‌نوبت، ۱۴کیلوگرم شیر در یک سال تحصیلی دریافت کنند. جمعیت هدف این طرح، همه دانش آموزان دختر و پسر در مهد‌کودک‌ها، پیش دبستانی ها، دوره‌های تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول و دوم مدارس دولتی و غیردولتی تعریف شده بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->