نتیجه بازی مس و پیکان در جام حذفی+ ویدئو ضربات پنالتی| برد بزرگ نویدکیا قایدی – استقلال؛ جدی شد ژاوی رسما در بارسا ماندنی شد نحوه خرید بلیت بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس + لینک و قیمت انتقاد جواد خیابانی از واگذاری سرخابی‌ها در برنامه زنده تلویزیونی شمسایی: ایران-ازبکستان جذاب‌ترین بازی جام ملت‌ها است وحید امیری برای استقلال کری نمی‌خواند لیگ برتر فوتبال با کیفیت HD پایان بارگذاری مدارک حرفه‌ای پرسپولیس حضور حزباوی در جمع برترین‌های لیگ قطر مهدی مهدوی وارد دنیای مربیگری شد تاریخ و ساعت بازی فوتسال ایران و ازبکستان در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا | یک قدم تا فینال تاریخ و ساعت بازی تراکتور و ذوب آهن در جام حذفی | رونمایی از مطهری در تبریز تاریخ و ساعت بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس در جام حذفی | کار سخت اوسمار مقابل گربه سیاه سرخ‌ها طلای زهرا کیانی در ووشوی انتخابی جهان عذرخواهی کلوپ از هواداران پورعلی‌گنجی از جمع سرخ‌ها جدا می‌شود تغییر نام فراری در فرمول یک نتیجه و ویدیو خلاصه بازی منچستریونایتد و شفیلد| برونو، ستاره بی‌نقص نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و اورتون| پایان رویاپردازی با کلوپ
سرخط خبرها

نوستالژی| رواج بازی‌های دوستانه و کارگری به‌جای مسابقات رسمی در سال ۱۳۶۰

  • کد خبر: ۹۱۳۶۸
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
نوستالژی| رواج بازی‌های دوستانه و کارگری به‌جای مسابقات رسمی در سال ۱۳۶۰
بررسی اتفاقات فوتبال خراسان و حضور تیم‌های استان در عرصه کشوری در سال ۱۳۶۰ را در این مطلب هدف قرار داده ایم.

حسین نخعی‌شریف | شهرآرانیوز؛ در این قسمت به رویداد‌های فوتبال استان در رقابت‌های کشوری در سال ۱۳۶۰ می‌پردازیم؛ سالی که علاوه بر اینکه در تاریخ معاصر کشورمان سالی خاص و مملو از اتفاق‌های سیاسی است، در عرصه فوتبال نیز یک سال استثنایی است. سالی که در آن فدراسیون فوتبال با هادی طاووسی کارش را آغاز کرد، با حسین آبشناسان ادامه داد و با حسین راغفر به پایان رساند.

یک‌سال، ۳ رئیس

هادی طاووسی، در ابتدای سال تصمیم گرفت مسابقات باشگاه‌های کشور را برگزار کند، اما در مردادماه بر اثر اختلاف با مصطفی داوودی، سرپرست سازمان تربیت‌بدنی، مجبور به استعفا شد تا طرح برگزاری مسابقات سراسری باشگاه‌های کشور همچنان عقیم بماند. دوره کوتاه حسین آبشناسان نیز به‌دلیل مقبول‌نبودن وی در جامعه فوتبال با تنش‌ها و چالش‌های مستمر گذشت، به‌طوری‌که در مسابقات باشگاه‌های تهران، شاه‌بیت تشویق هواداران به‌ویژه پرسپولیسی‌ها، نقل و نباتی بود که نثار او می‌شد! و سرانجام این اعتراض‌ها باعث شد داوودی، سرپرست سازمان، با فشار مقامات بالا‌دستی‌اش وی را بر‌کنار و حسین راغفر را در بهمن جانشینش کند و تا این زمان به‌اندازه کافی فرصت از‌دست‌رفته بود تا در این سال شاهد هیچ رویداد سراسری در فوتبال نباشیم.

اما در مشهد هم وضعیت چندان تفاوتی با مرکز نداشت و اختلاف میان مثلث هیئت فوتبال، تربیت‌بدنی و تیم‌های باشگاهی علنی و آشکار بود و البته به این‌ها اضافه کنید شورا‌های ورزشی محلات را که برای خود تافته جدا‌بافته‌ای بودند. سرانجام در مرداد با انتصاب سید‌مهدی قیاسی به سمت رئیس هیئت فوتبال استان، تا حدودی این مسئله فروکش کرد.

باشگاه‌های استان

فدراسیون فوتبال با تقسیم‌بندی استان‌های کشور در ۶ گروه آن‌ها را ملزم به برگزاری دیدار‌های بین‌استانی برای شناخت قهرمان منطقه کرد. در این تقسیم‌بندی خراسان با استان‌های کرمان و سیستان‌و‌بلوچستان هم‌گروه شد. طبق این برنامه، قرار بود ۶ تیم برتر این مسابقات به‌همراه ۶ تیم از تهران اولین دوره جام باشگاه‌های کشور را با عنوان جام ۲۲‌بهمن برگزار کنند. هیئت فوتبال خراسان نیز در‌این‌راستا نسبت به برگزاری مسابقات باشگاه‌های استان اقدام کرد، اما برکناری هادی طاووسی از ریاست فدراسیون فوتبال و آمدن حسین آبشناسان به‌جای او، عملا این اقدام را نیمه‌تمام گذاشت.

هیئت فوتبال جدید که گمان می‌کرد فدراسیون آبشناسان برنامه‌های مصوب فدراسیون قبلی را اجرا خواهد کرد، در اولین اقدام به برگزاری رقابت‌های مقدماتی فوتبال استان در ۲ گروه شمال و جنوب، همت گماشت؛ اما با منتفی‌شدن مسابقات سراسری توسط فدراسیون فوتبال، هیئت فوتبال فقط برای اینکه چراغ لیگ استان خاموش نماند، این مسابقات را به پایان رساند.

بیرجند بالاتر از همه

مرحله پایانی این مسابقات با شرکت ۶ تیم به‌صورت متمرکز در مشهد انجام شد و تیم‌های توربو، قوچان و بیرجند در گروه‌یک و هواپیمایی، بجنورد و تربت‌حیدریه در گروه دوم به‌مدت ۵‌روز رقابت کردند و بیرجند و توربو از گروه‌یک، هواپیمایی و بجنورد از گروه دوم صعود کردند. در این مرحله هواپیمایی ۲‌بر ۱ همشهری‌اش توربو را از پیش‌رو برداشت و بیرجند هم در ضربات پنالتی از سد بجنورد گذشت. دیدار رده‌بندی را بجنورد در‌برابر توربو با ۲ گل به نفع خودش پایان داد و دیدار فینال هم با تساوی یک‌بر‌یک پس از ۱۲۰‌دقیقه به ضربات پنالتی کشید تا بیرجندی‌ها فاتح این مسابقات شوند. هیئت فوتبال در اقدامی درخورتوجه پس از کسر هزینه‌ها عواید بلیت‌فروشی این مسابقات را بین ۶ تیم حاضر تقسیم کرد.

فوتبال کارگری به‌جای باشگاهی

با توجه به کمبود برگزاری مسابقات در سطح شهر و نبود تیم به‌معنی واقعی و قرارداد رسمی بین تیم‌ها و بازیکنان، در این سال بازیکنان مطرح در تیم‌های مختلف و رقابت‌های مختلف به میدان رفتند که مهم‌ترین و جذاب‌ترین آن مسابقات فوتبال لیگ کارگری استان بود که حتی یک گام از فوتبال مشهد و استان نیز جلوتر بود و می‌توان اذعان کرد که در سال‌های آغازین دهه‌۶۰ ورزش کارگران چه از بُعد فنی و چه از بُعد مادی، نقش مهمی در رشد و توسعه ورزش ایفا کرده است.

در‌همین‌راستا استادیوم تختی مشهد از ۱۸‌مهر‌۶۰ میزبان مسابقات قهرمانی کارگران کشور بود. در این مسابقات که ۱۵ استان حضور داشتند، تیم کارگران خراسان در فینال بازی را به خوزستان واگذار کرد. در تیم خراسان کاظم ابراهیمی، محمد بکیان، غلام رودخانه، محمد خلخالی، محمود رنجکش، رضا جاهدی، رسول بابایی، حمید روشن‌روان (رئیسی)، کاظم غیاثیان، صباغ‌زاده و محمد اعظم به مربیگری محمد صادقی در فینال به میدان رفتند.

هیجان دیدار‌های دوستانه

در روز‌هایی که مسابقات باشگاهی تعطیل و باری‌به‌هر‌جهت بود، تیم‌های مطرح با سفر به شهر‌های دیگر نه‌تن‌ها باعث شادی و نشاط اجتماعی جامعه می‌شدند، بلکه وسیله‌ای برای حرکت چرخ‌های زنگ‌زده فوتبال نیز فراهم می‌ساختند. در سال ۱۳۶۰ تیم‌های نفت آبادان، پرسپولیس، استقلال و هما تهران میهمان مشهدی‌ها بودند.

پرسپولیس، شهر را به هم ریخت

تیم فوتبال پرسپولیس برای دیداری دوستانه با تمام یاران نامدارش عازم مشهد شد تا در مقابل منتخب مشهد قرار بگیرد؛ دیداری که استقبال از آن چنان زیاد بود که علاوه‌بر حضور ۱۵‌هزار تماشاگر در ورزشگاه، تعداد بی‌شماری هم از ساختمان‌ها و درختان اطراف، شاهد آن بودند. دیداری که با توجه به شرایط سیاسی آن‌روز‌ها کمی هم رنگ‌و‌بوی سیاسی گرفت.

اما در میدان مسابقه مشهدی‌ها ابتدا توسط کاظم غیاثیان به گل دست یافتند، اما علی پروین بازی را به تساوی کشاند. با شروع نیمه دوم، مهدی ترابی و حسین فرکی پرسپولیس را ۳‌بر ۱ پیش انداختند که اکبر میثاقیان یکی از آن‌ها را جبران کرد. این دیدار جمعه ۲۹‌خرداد به‌مناسبت ۱۵‌شعبان میلاد امام‌زمان (عج) برگزار شد. از نکات جالب این دیدار حضور علی پروین به‌عنوان مدافع آخر بود! حدود ۴۰‌هزار تومان بلیت‌فروشی این مسابقه به زلزله‌زدگان کرمان اختصاص یافت. منتخب مشهد‌: مرتضی اعتمادی، منصور فتحعلی‌زاده، ناصر توفیقی، حسین عباد‌زاده، رضا قضاوت، حسین امیدوار، هادی منتجبی، محمد اعظم، سعید صیامی، اکبر میثاقیان و کاظم غیاثیان. مربی‌: سید‌مهدی قیاسی
پرسپولیس: وحید قلیچ (کوروش شهبازی‌فر)، جواد حسن‌زاده، ابراهیم کیان‌طهماسبی، حسین کاشی‌نژاد (مهدی ترابی)، کاظم سید‌علیخانی، علی پروین، حمید درخشان، ضیا عربشاهی، حسین فرکی، علیرضا حیدری، عباس کارگر. مربی‌: علی پروین

پیروزی استقلال در مشهد

تیم فوتبال استقلال هم در این سال به مشهد آمد و یک بازی دوستانه انجام داد. جمعه ۲۷‌آذر در حضور ۶‌هزار تماشاگر استقلال در دیداری دوستانه در مقابل ابومسلم قرار گرفت و در پایان با ۲ گل دقایق ۳۵‌و ۸۸ مجید نوروزی و بهتاش فریبا به برتری رسید. قضاوت این دیدار را حسین تهرانی با کمک حسن اکبرنژاد و محمد تقی‌پور عهده‌دار بودند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->