حال ناخوش کشتی مشهد حضور تماشاگران زن در بازی پرسپولیس و آلومینیوم ممنوع شد + عکس مشکلات بی‌شمار ورزشگاه تختی در دوره مدیریت هیات فوتبال | حتی کاور چمن هم نداشتند! ثبت نام مجدد کاندیدا‌های هیات فوتبال خراسان یک تخلف بزرگ است | اهمال کاری هیات در روند برگزاری انتخابات مسجل است  پرسپولیس در جستجوی جام حذفی| جمعه شب حساس سرخ‌ها در اراک واکنش درویش به برکناری از پرسپولیس حذف ستاره‌های لوگوی سرخابی در آئین واگذاری شمسایی: به اولین هدفمان که صعود به جام جهانی بود، رسیدیم یزدانی: حضور ورزشکارانی مثل تیلور اعتبار کشتی المپیک را بالا می‌برد نتیجه و ویدئو خلاصه بازی فوتسال ایران و قرقیزستان در جام ملت‌های آسیا | سلام یوزهای ایرانی به جام جهانی خطیر: حق امضای استقلال همچنان با من است پرسپولیس و استقلال رسماً واگذار شدند وزیر ورزش و جوانان: امروز نقطه عطفی در تاریخ ورزش کشور است پائز نیامده والیبالیست‌ها را به خط کرد غیبت حسن یزدانی در اردوی تیم ملی کشتی آزاد سرمربی تیم ملی والیبال وعده المپیک پاریس را داد! پخش زنده بازی فوتسال ایران و قرقیزستان در جام ملت‌های آسیا (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین توافق بیغم با مس + عکس اسامی داوران جام حذفی اعلام شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آرسنال و چلسی| تحقیر بزرگ آبی‌ها
سرخط خبرها

نگاهی به اولین حضور جوانان خراسان در مسابقات فوتبال کشور

  • کد خبر: ۸۳۹۶۹
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
نگاهی به اولین حضور جوانان خراسان در مسابقات فوتبال کشور
با سکان‌داری کامبیز آتابای در مهر ۱۳۵۱ بر مسند فدراسیون فوتبال ایران و برای رشد و توسعه فوتبال در میان جوانان، برگزاری مسابقات این رده سنی که چندان جدی گرفته نمی‌شد، در دستورکار قرار گرفت.

حسین نخعی‌شریف | شهرآرانیوز؛ با سکان‌داری کامبیز آتابای در مهر ۱۳۵۱ بر مسند فدراسیون فوتبال ایران و برای رشد و توسعه فوتبال در میان جوانان، برگزاری مسابقات این رده سنی که چندان جدی گرفته نمی‌شد، در دستورکار قرار گرفت. ناکامی در رقابت‌های آسیایی با وجود استفاده از بازیکنان کم‌سن هم در این تصمیم بی‌تأثیر نبود. تصمیمی که به شکل‌گیری مسابقات منتخب جوانان کشور منجر شد. رقابت‌هایی که از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۷ بدون وقفه البته با فرازونشیب‌هایی برگزار شد. در این سلسله‌مطالب به چگونگی حضور تیم جوانان خراسان در این مسابقات می‌پردازیم.

آماده‌باش فدراسیون به استان‌ها

با دستور فدراسیون فوتبال، همه استان‌ها و فرمانداری‌های کشور ملزم به برگزاری مسابقات در رده سنی جوانان در ۲ سطح شهر و استان شدند، اما در سال اول به‌دلیل کمبود وقت، بیشتر استان‌ها ازجمله خراسان فقط به برگزاری مسابقات مرکز استان اکتفا کردند. در مشهد از اواخر آذر ۱۴ تیم در ۲ گروه به‌صورت دوحذفی به‌مصاف هم رفتند که در پایان تیم فوتبال دانشگاه با مربیگری کیوان اعتمادی با غلبه بر تیم آریا به مقام قهرمانی رسید. هم‌زمان با برگزاری این رقابت‌ها تیم منتخب جوانان مشهد با هدایت ایرج نجاران تشکیل و با عنوان خراسان آماده حضور در رقابت‌های کشوری شد.

شروع با ۲۰تیم

با تصمیم فدراسیون، ابتدا ۲۰ تیم منتخب به‌صورت حذفی با یکدیگر رقابت کردند تا چهره ۱۰ تیم مرحله نهایی مشخص شود. در این گام، خراسان ۲۴ آذر ۱۳۵۱ در مشهد به‌مصاف سیستان‌وبلوچستان رفت و در یک بازی یک‌طرفه ۶ بر ۱ فاتح میدان شد تا همراه با ۹ استان دیگر در شهر اهواز قدرت خویش را به نمایش بگذارند. با قرعه‌کشی انجام‌شده، تهران، یزد، مازندران، اصفهان و آذربایجان‌شرقی در گروه یک و تیم‌های خراسان، خوزستان، بوشهر، کرمان و کرمانشاه در گروه دوم جای گرفتند.

اهواز اولین میزبان

پنجشنبه ۲۱ دی و در حضور ۶۰۰۰ تماشاگر خون‌گرم اهوازی، اولین دوره مسابقات جوانان ایران با مسئولیت جعفر نامدار به‌عنوان رئیس کمیته برگزاری مسابقات شروع شد. خراسانی‌ها در اولین گام جمعه ۲۲ دی با سوت محمد صالحی به‌مصاف جوانان بوشهر رفتند و در ۲ نیمه متفاوت با تساوی بدون گل به کار خود خاتمه دادند. آن‌ها در نیمه اول بر توپ و میدان مسلط بودند و ۲ موقعیت خوب را به‌وسیله موسوی و سکوتی از دست دادند، اما در نیمه دوم بوشهری‌ها بودند که بار‌ها از سوی محمود ابراهیم‌زاده خط دفاع خراسان را آزار دادند.

شکست تلخ

شاگردان ایرج نجاران بدون استراحت روز بعد در دومین گام به‌مصاف کرمان رفتند و درحالی‌که از همه نظر بر حریف چیره بودند، با گلی که در دقیقه ۳۰ روی یک شوت از راه دور دریافت کردند، یک شکست تلخ را تجربه کردند. در این بازی خراسان با ۵ تغییر نسبت به بازی اولش به میدان گام گذاشت و ۵ بار تیر دروازه کرمانی‌ها را لرزاند، اما نبود شناخت کافی و نداشتن تمرین لازم کار را برای آن‌ها مشکل کرد؛ نکته‌ای که در بازی بعدی هم گریبانشان را گرفت.

باخت در عین شایستگی

جوانان خراسان دوشنبه ۲۵ دی در مصاف با میزبان مسابقات خوزستان در دیداری تماشایی و در حضور ۶۰۰۰ تماشاگر ۳ بر ۲ مغلوب شدند و عملا شانس صعود از گروهشان را از دست دادند، اما یک فوتبال قدرتی به نمایش گذاشتند. پرویز مظلومی دقایق ۱۰ (پنالتی) و ۷۰ و محمد دستجردی دقیقه ۷۵ برای خوزستان و علی سکوتی دقیقه ۲۳ از روی نقطه پنالتی و علیرضا بقایی دقیقه ۶۰ برای خراسان گل‌زنی کردند. منوچهر نظری با کمک محمد صالحی و صفریان این مسابقه را قضاوت کردند که به‌دلیل فحاشی تماشاگران، یک‌بار هم از قضاوت دست کشیدند، اما امتیاز میزبانی خوزستانی‌ها مانع از اجرای عدالت شد و سرانجام درحالی‌که مشهدی‌ها و تیم داوری به‌شدت زیرفشار بودند، گل‌های برتری خوزستان زده شد.

تساوی بی‌حاصل

آخرین گام خراسان در اولین دوره جام جوانان سه‌شنبه ۲۶ دی مقابل کرمانشاه بود؛ دیداری که برای هیچ‌یک از ۲ تیم حساسیتی نداشت و با تساوی ۱-۱ هم خاتمه یافت. خراسان خیلی زود و در دقیقه ۵ دروازه‌اش را بازشده دید، اما کاظمی در دقیقه ۲۶ تعادل را برقرار کرد تا پرونده خراسان با ۲ امتیاز بسته شود. منوچهر نظری با کمک محسن زمانی و سترک داوران این دیدار بودند. در این گروه خوزستان با ۸، بوشهر با ۵، کرمان با ۳ و خراسان و کرمانشاه با ۲ امتیاز اول تا پنجم شدند.

تهران فاتح اولین جام

تهران و اصفهان نیز به‌عنوان ۲ تیم برتر از گروه یک صعود کردند که در پایان تیم‌های تهران، خوزستان، بوشهر و اصفهان رتبه‌های اول تا چهارم را تصاحب کردند. نکته جالب دیدار فینال و رده‌بندی تساوی در وقت قانونی و مشخص‌شدن تیم فاتح در ضربات پنالتی بود.

تمام یاران خراسان

برای خراسان در این مسابقات ناصر سیفی، جمال (کمال) شهسواری، حسین عبادزاده، محمد فرخ‌یار، محمدجواد حشمت‌مهاجر، مهدی موسوی، محمد ساعدی، علی سکوتی‌اردبیلی، محمدکاظم کاظمی، ابراهیم ریاحی، علیرضا بقایی، کریم مسرور، مجتبی فلاح‌رمضانی، ایرج سیاحی، هادی اسدزاده، مرتضی آتش‌زرداد، اسماعیل شجیع، محمود هوشمند و حسین امیدوار به مربیگری ایرج نجاران به میدان رفتند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->