تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟
سرخط خبرها

برگ سبز خودرو؛ آنچه می‌دانیم و آنچه نمی‌دانیم

  • کد خبر: ۹۱۵۴۴
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
  • ۱
برگ سبز خودرو؛ آنچه می‌دانیم و آنچه نمی‌دانیم
طبق قانون، سند رسمی ثبت‌شده در دفاتر اسناد رسمی کشور ملاک فعالیت‌های قانونی به شمار می‌آید، اما نیروی انتظامی همچنان برگ سبز را سند رسمی می‌داند. با این حال، اعتبار و سندیت برگ سبز خودرو به معضلی تبدیل شده است و ابهامات فراوانی را به همراه دارد.

محمدمعین وطن‌خواه | شهرآرانیوز؛ چندسالی است که موضوع معرفی یک مرجع رسمی و معتبر برای ثبت سند خودرو، اختلاف عمیقی میان نیروی انتظامی، کانون سردفتران و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ایجاد کرده است. طبق قانون، سند رسمی ثبت‌شده در دفاتر اسناد رسمی کشور ملاک فعالیت‌های قانونی به شمار می‌آید، اما نیروی انتظامی همچنان برگ سبز را سند رسمی می‌داند. با این حال، اعتبار و سندیت برگ سبز خودرو به معضلی تبدیل شده است و ابهامات فراوانی را به همراه دارد. با این مقدمه، در ادامه به تعریف مختصری از برگ سبز خودرو و تفاوت آن با سند رسمی می‌پردازیم.

برگ سبز خودرو چیست و نحوه استعلام آن چگونه است؟

منظور از برگ سبز خودرو، سندی تک‌برگ است که نیروی انتظامی پس از تأیید اصالت خودرو و احراز هویت مالک آن و تعویض پلاک، برای خریدار صادر می‌کند.
اهمیت برگ سبز خودرو در این است که اطلاعات مهمی شامل مشخصات خودرو (مدل، رنگ، ظرفیت خودرو، شماره موتور و…) و نیز اطلاعات مالک نظیر نام، شماره ملی و تاریخ تولد و… در آن درج شده است.
برای استعلام برگ سبز، مطمئن‌ترین راه استعلام سند قطعی خودرو است. استعلام سند قطعی یک راه مؤثر برای بررسی صحت مراحل خرید خودرو و نیز روشی است که ثابت می‌کند شما صاحب خودرو هستید.

تفاوت سند خودرو با برگ سبز  چیست؟

تا چندی پیش، اولین و مهم‌ترین کار بعد از نقل‌وانتقال خودرو، اقدام به سندزدن بود، اما اختلاف‌نظر‌هایی که میان سازمان‌های صادرکننده این ۲ سند وجود دارد، متقاضیان خریدوفروش خودرو را دچار سردرگمی کرده است.

در برگ سبز، داده‌ها و اطلاعات جامعی از مالک خودرو و مشخصات وسیله نقلیه آورده شده است، ولی این برگ سبز سندی قانونی برای خودرو حساب نمی‌شود و فقط یک سند برای مالکیت پلاک بوده که روی خودرو قرار گرفته است.

درمقابل، سند رسمی خودرو، سند مالکیت وسیله نقلیه محسوب می‌شود و موضوع سند مالکیت خودرو ورای مسائل مربوط به خریدوفروش خودرو‌های شخصی است.

برگ سبز خودرو همان سند رسمی است

مطابق ماده۲۲ قانون حمل‌ونقل و عبور کالا‌های خارجی از قلمرو کشور، مسئولیت صدور گواهی‌نامه رانندگی، اسناد مالکیت و پلاک خودرو بر عهده نیروی انتظامی است؛ بنابراین سند مالکیت خودرو که پلیس راهنمایی‌ورانندگی صادر می‌کند، رسمیت قانونی دارد و دیگر الزامی به ثبت سند در دفترخانه نیست.

همچنین براساس اعلام پلیس راهور، برگ سبزی که با عنوان سند مالکیت هنگام معامله خودرو صادر می‌شود، سند قطعی خودرو به حساب می‌آید و دیگر نیازی به ثبت سند در دفاتر رسمی و پرداخت هزینه اضافه توسط ۲ طرف برای صدور سند نیست.

علاوه بر این، طبق نظر رسمی دستگاه قضا، برگ سبز خودرو حکم سند رسمی را دارد و برای ثبت آن نیازی به حضور در دفاتر اسناد رسمی نیست؛ اگرچه برای نقل‌وانتقال سند خودرو از طریق دفاتر اسناد رسمی، اختیار از شهروندان گرفته نشده است.

نحوه گرفتن المثنای برگ سبز خودرو

قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک پلیس راهنمایی‌ورانندگی، ابتدا به نشانی اینترنتی postyafteh.post.ir مراجعه کنید تا در صورت پیداشدن احتمالی مدارک خودرو، بتوانید آن را از طریق پست دریافت کنید.
مهم‌ترین اقدام پس از گم‌شدن برگ سبز خودرو، دادن آگهی مفقودی به روزنامه‌های کثیرالانتشار است. این اقدام شما علاوه بر اینکه جلو سودجویی‌های احتمالی را می‌گیرد، برای گرفتن برگ سبز المثنی نیز الزامی است.

پس از گذشت ۱۰ روز از زمان این آگهی، می‌توانید برای گرفتن سند جدید مراجعه کنید. البته لازم است قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک مدارکی را جمع‌آوری کنید.
در هنگام مراجعه، مدارک زیر را هم به همراه داشته باشید: آگهی مفقودی چاپ‌شده در روزنامه کثیرالانتشار که دست کم ۱۰روز از تاریخ نشر آن گذشته باشد، برگه عدم‌خلافی خودرو با تاریخ جدید، بیمه‌نامه شخص ثالث و اصل و کپی کارت ملی.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
0
0
واقعا مردم رو سر در گم کردن خواهشا یه حرف قاطع بزنید مردم رو از این بلاتکلیفی دربیارین
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->