برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش
سرخط خبرها

حواشی قرارگرفتن نام علی رضوانی در فهرست تحریم‌های پارلمان انگلیس

  • کد خبر: ۹۱۵۶۳
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
حواشی قرارگرفتن نام علی رضوانی در فهرست تحریم‌های پارلمان انگلیس
پارلمان انگلیس به تازگی علی رضوانی، خبرنگار ۲۰:۳۰، را در فهرست تحریم خود قرار داده است. اتفاقی که با واکنش‌های زیادی همراه بود؛ از جمله صحبت‌های حسن عابدینی و بیانیه جبلی، رئیس صدا و سیما.

به گزارش شهرآرانیوز - پارلمان انگلیس به تازگی نام علی رضوانی، خبرنگار ۲۰:۳۰، را در فهرست تحریم خود قرار داده است. درواقع در این فهرست نام رضوانی کنار دو ایرانی دیگر آمده است: علی قناعت کار، بازپرس دادسرای اوین و غلامرضا ضیایی، رئیس سابق زندان اوین. تحریم‌های انگلیس، شامل ممنوعیت سفر به این کشور و مسدود کردن دارایی‌های افراد در این کشور است؛ البته به نظر می‌رسد رضوانی اموالی هم در انگلستان ندارد.

حسن عابدینی، سرپرست خبرگزاری صدا و سیما، در گفتگویی با جام‌جم درباره اینکه چرا پارلمان انگلیس علی رضوانی را تحریم کرده؟ گفته است: «ما شاهد یک استاندارد دوگانه در نظام غرب، در قبال جریان آزاد اطلاع‌رسانی هستیم. از یک سو خبرنگاران درصدد هستند طبق آنچه که خود غربی‌ها می‌گویند، به دنبال کشف واقعیت باشند، اما وقتی خبرنگاری به وظیفه‌اش عمل می‌کند که در چارچوب منافع نظام سلطه نیست، بی‌درنگ او را تحت شدیدترین فشار‌ها قرار می‌دهند. این موضوع پیشتر در قبال شبکه‌های تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران که روی ماهواره پخش می‌شوند، اتفاق افتاده است. به گونه‌ای که بسیاری از شبکه‌های جمهوری اسلامی ایران را از روی هات‌برد، عرب‌ست، نایل‌ست و برخی دیگر از ماهواره‌ها حذف کردند تا پیام جمهوری اسلامی به مخاطبان نرسد.»

او درباره تحریم خبرنگاران هم گفته است: «چگونه است که وقتی در شبکه‌های غربی مثل ایران اینترنشنال یا بی‌بی‌سی و دیگر شبکه‌ها با تروریست‌هایی همچون عبدالمالک ریگی یا تروریست‌هایی که فاجعه خونبار در خوزستان اهواز آفریدند، به صورت زنده ارتباط برقرار می‌کنند، هیچ‌گونه برخوردی با آن‌ها صورت نمی‌گیرد. حال این‌که یک خبرنگار در چارچوب وظایف خبرنگاری‌اش، برای کسب حقیقت می‌رود و در چارچوب قانون مدون کارش را انجام می‌دهد، نباید این‌ها زمینه‌ای باشد برای محدودسازی خبرنگار.

سرپرست خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به این سوال که چه اتهامی از سوی پارلمان انگلیس به رضوانی وارد شده؟ گفته است: «این را باید از انگلیسی‌ها پرسید که چه اتهامی زده‌اند. برای ما هم در واقع روشن نیست که ایشان چه کار خلافی کرده، چه رفتاری انجام داده که مخل حرفه خبرنگاری بوده و به این دلیل او را تحریم کرده‌اند. گرچه چنین اقدامی، تاثیری در کار او ندارد. اما بحث این است که می‌خواهیم انگلیسی‌ها به صورت مشخص بگویند چه اقدامی علی رضوانی در کسوت خبرنگاری انجام داده که درواقع مغایر با اصول حرفه خبرنگاری بوده است؟ این مساله‌ای است که برای بسیاری از کارشناسان، دست‌اندرکاران و تحلیلگران سیاسی و رسانه، معما شده است. زیرا او مثل ده‌ها خبرنگار دیگر که در جا‌های مختلف فعالیت رسانه‌ای می‌کنند، به وظایف خودش عمل کرده و اتهامی به او وارد نیست. رضوانی یک خبرنگار تحقیقی حرفه‌ای است.»

پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما، هم در نامه‌ای قرار گرفتن اسم رضوانی در تحریم‌های انگلیس را به او «تبریک» گفته است:

«همکار عزیز علی رضوانی!

از اینکه جهد و شجاعت رسانه‌ای ات دولت متکبر انگلستان را عصبانی و سرگردان کرده به تو تبریک میگویم. اینکه حکومتی سلطنتی که خود کارنامه اش در قرون گذشته مالامال از نقض حقوق بشر است یک خبرنگار را تحریم کند، یعنی اینکه بیش از آنچه تصور می‌شد به یک فرتوت سیاسی تبدیل شده است. تاریخ و کشور ما جنایت سلطنت انگلیس را در دوران اشغال ایران در جنگ جهانی فراموش نمی‌کند و صدها هزار زن و مرد و کودک ایرانی جان باخته بخاطر قحطی بزرگی که عامل آن ارتش اشغالگر انگلیس بود همچنان کابوس حاکمان لندن خواهند بود. لیست اقدامات ضد حقوق بشر حکومت سلطنتی انگلیس البته خیلی طولانی است. پدران ما نقش انگلیس را در کودتای ۲۸ مرداد دیده‌اند و نسل فعلی ما هم حمایت بی قید و شرط لندن از صدام جنایتکار را. امروز هم ما نقش کلیدی لندن را در تحریم‌های غیر انسانی مردم ایران تا هم اکنون لمس کرده‌ایم. این سمبل نقض حقوق بشر وقتی یک خبرنگار را تحریم می‌کند یعنی باید به حال حقوق بشر در دنیا گریست.  موفق باشی.»

نکته‌ای که در این بین برخی خبرگزاری‌ها به آن اشاره کرده‌اند این است که گویا علی رضوانی که حدود ۱۰ سال با رسانه ملی همکاری دارد، هنوز در زمره کارمندان رسمی این سازمان قرار نمی‌گیرد و از جمله افرادی است که با مشکل استخدامی مواجه‌اند.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->