۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد
سرخط خبرها

ابتلای ۷۰ درصد از پرستاران مشهد به کرونا از ابتدای شیوع کووید ۱۹

  • کد خبر: ۹۱۹۶۱
  • ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
ابتلای ۷۰ درصد از پرستاران مشهد به کرونا از ابتدای شیوع کووید ۱۹
مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از زمان شیوع بیماری کرونا تا امروز چیزی نزدیک به ۶۰ درصد از کادر پرستاری ما به صورت مستقیم در بخش کرونا حاضر بوده‌اند و ۷۰ درصد از این جمعیت حداقل یک بار کرونا گرفته اند.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به فعالیت حدود ۹۰۰۰ پرستار در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: از زمان شیوع بیماری کرونا تا امروز چیزی نزدیک به ۶۰ درصد از کادر پرستاری ما به صورت مستقیم در بخش کرونا حاضر بوده‌اند و ۷۰ درصد از این جمعیت حداقل یک بار کرونا گرفته اند.

امیر صالح مقدم در مراسم بزرگداشت روز پرستار در مشهد بیان کرد: ۱۴ نفر از پرستاران دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دلیل کرونا جان خودشان را از دست داده اند که تا امروز شش نفر از آن‌ها به عنوان شهید خدمت تأیید شده اند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه پرستاری نگاه توسعه‌ای دارد تصریح کرد: هدف ما ایجاد فرصتی است که سطح خدمات پرستاری را بهبود و ارتقا ببخشیم تا همه مردم طعم دریافت خدمات همه جانبه را بچشند.

شاخص نیروی انسانی علوم پزشکی مشهد زیر استاندارد است

وی ادامه داد: بیمارستان‌های دانشگاه مشهد از لحاظ شاخص نیروی انسانی وضعیت استانداردی ندارند و ما حتی از میانگین کشوری پایین‌تر هستیم. شاخص پرستار به تخت از یک کمتر است و با استاندارد‌های بین المللی فاصله زیادی داریم و نیاز است که مجوز جذب برای مشهد صادر شود.

دستمزد، عامل مهاجرت پرستاران

صالح مقدم افزود: تنوع استخدامی و پرداختی متفاوت انگیزه چندانی برای کادر ما ایجاد نمی‌کند و همین مسئله یکی از دلایل مهاجرت پرستاران است؛ چون در کشور‌های اطراف بابت همین کاری که انجام می‌دهند دو برابر به آن‌ها دستمزد می‌دهند. ضمن اینکه مهارت و سواد پرستاران ایرانی دلیل دیگری است که کشور‌های دیگر برای به کارگیری آن‌ها اقبال نشان می‌دهند.

بحران جمعیت در انتظار کشور

معاون پرستاری وزارت بهداشت نیز در این مراسم گفت: بحران ۲۰ سال آینده کشور، بحران کاهش رشد جمعیت و افزایش سالمندان است و این مشکلات اقتصاد سلامت را فلج می‌کند.

عباس عبادی با بیان اینکه با وضعیت فعلی اقتصاد نمی‌توان اقتصاد سلامت را اداره کرد، افزود: باید به سمت ارزان سازی خدمات و پیشگیری از بیماری پیش برویم. نظام سلامت با بنیه الان نمی‌تواند جوابگوی نیاز‌های جمعیت بیست میلیونی سالمند در سال‌های آینده باشد و چاره‌ای جز این نداریم که به جای تمرکز بر فناوری و... نیرو‌های پرستاری همانند کادر بهداشت و ماما‌ها و... را افزایش دهیم و تقویت کنیم.

جایگاه پرستاری ارتقا یابد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این مراسم با تأکید بر نقش جدایی ناپذیر و مهم پرستار در چرخه درمان بیان کرد: اگر کار پرستاری درست انجام نشود، در کار درمان، با بهترین امکانات درمانی و تخصصی به نتیجه دلخواه و خوبی نمی‌رسیم. در واقع پرستار جایگاه مهم و استراتژیکی در زنجیره درمان یک بیمار دارد.

محمدعلی کیانی با بیان اینکه پرستار بیشترین وقت را با یک بیمار می‌گذراند گفت: یک پرستار حدودهفت ساعت با بیمار در ارتباط است و به همین دلیل این فرد بیشترین اثر را در درمانش دارد. امید در درمان بیماران بسیار مهم است و پرستاران با امید دادن به بیماران مهم‌ترین نقش را خواهند داشت.

وی خواستار ارتقای دانش پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد شد و بیان کرد: لازم است که نگاه علمی تری داشته باشیم و به روز شویم. سیستم فعلی وقت پرستار را می‌گیرد و اجازه رسیدگی بیشتر و بهتر به بیمار را از او می‌گیرد. وزارتخانه باید به سمت زیرساخت‌های الکترونیک برود تا از دفتر‌های پرستاری راحت شویم.

تعرفه گذاری خدمات پرستاری بی کم و کاست باید اجرا شود

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد هم با بیان اینکه با صحبت‌های رهبری درباره پرستاران می‌شود نقشه آتی پرستاری را تدوین کرد گفت: ایشان در صحبت هایشان به انجام هرچه سریع‌تر تعرفه گذاری پرستاری تأکید کردند و وزارت بهداشت باید هوشیار باشد که هر برنامه‌ای با نام تعرفه گذاری نباید با ماهیت اصلی این طرح در تناقض باشد. تعرفه گذاری باید بی، اما و اگر و به شکل ذاتی خودش اجرا شود.
حسین مؤمنی ادامه داد: کار دیگری که وزارت بهداشت باید حتما انجام بدهد، تأمین نیروی انسانی دقیق برای رسیدن به استاندارد‌های کشور است. همچنین موضوع بعدی تبدیل وضعیت بدون قید و شرط نیرو‌ها و اجرای فوق العاده خاص مدافعان سلامت است که کمترین قدردانی از این قشر ایثارگر است.

پرستاران بخش خصوصی هم به کمک ما آمدند

شاپور بدیعی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نیز با تأکید بر اینکه پرستاران در سیستم سلامت و مراقبت خدمات ارزشمندی انجام می‌دهند، گفت: پرستاران شاغل در بیمارستان‌های مشهد، اعم از خصوصی و دولتی و خیریه و...، یک تیم هماهنگ هستند و در موج‌های کرونا و با افزایش بستری‌ها حتی پرستاران شاغل در بخش خصوصی به کمک ما آمدند و داوطلبانه در بخش‌های ما خدمت کردند و جان مردم را نجات دادند.

فاطمه حاجی آبادی، سرپرست دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نیز با اشاره به ازخودگذشتگی پرستاران در دو سالی که از شیوع کرونا می‌گذرد بیان کرد: سربلندی و عزت حاصل تلاش جامعه پرستاری در این دو سال مبارزه با ویروس کرونا بوده است و نهایت سپاس و قدردانی را به همه پرستاران تقدیم می‌کنم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->