ملاقات امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالی در گامبیا مفاد جدید آتش‌بس غزه منتشر شد | آزادی۱۰۰۰ فلسطینی مقابل۳۳ اسیر اسرائیلی درگیری مسلحانه در زاهدان یک کشته و سه مجروح برجا گذاشت (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خط‌ونشان جدید کنگره آمریکا برای مجازات دانشجویان حامی غزه وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، نتانیاهو را تهدید کرد قدردانی امیرعبداللیهان از مواضع دولت و مردم بنگلادش در حمایت از فلسطین تاکید مقام حماس بر پیگیری مذاکرات و آتش بس | نتانیاهو به دنبال توافق نیست لاپید: پایان جنگ بدون دستیابی به توافق ممکن نیست یمن: عملیات در دریای مدیترانه بزودی آغاز خواهد شد امیرعبداللهیان: باید رژیم سرکش و اشغالگر فلسطین را متوقف، محاکمه و مجازات کرد ادعای شورای امنیت داخلی اسرائیل درباره یحیی السنوار شعار هزاران صهیونیست برای سرنگونی نتانیاهو حمله پلیس آلمان به دانشجویان حامی فلسطین حمله موشکی جدید حزب الله به مرکز نظامی رژیم صهیونیستی (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایهود باراک: حمله به رفح یک اشتباه بزرگ راهبردی است صادق خان برای سومین دور شهردار لندن شد جنایت جدید صهیونیست‌ها در کرانهٔ باختری (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) دومین حمله پهپادی مقاومت اسلامی بحرین علیه اسرائیل (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعزام ۵ بالگرد اسرائیلی به غزه برای انتقال نظامیان مجروح تجمع حامیان فلسطین در پایتخت پاکستان و ابراز همبستگی با دانشجویان آمریکا + تصاویر
سرخط خبرها

چهره‌های سیاسی درباره مهم‌ترین سند مالی دولت سیزدهم چه می‌گویند؟

  • کد خبر: ۹۲۱۲۱
  • ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
چهره‌های سیاسی درباره مهم‌ترین سند مالی دولت سیزدهم چه می‌گویند؟
لایحه بودجه ۱۴۰۱ روز دوشنبه ۲۲ آذر تقدیم مجلس شد و اظهارنظرهای متفاوتی درباره آن از سوی چهره‌های سیاسی مطرح شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ لایحه بودجه ۱۴۰۱ روز دوشنبه ۲۲ آذر در حالی تقدیم مجلس شد که شرایط ویژه اقتصادی کشور، لزوم توجه به بودجه و به کارگیری روش‌هایی برای جلوگیری از افزایش تورم را ضروری کرده است و به همین دلیل، در چند روز گذشته، چهره‌های مختلف سیاسی درقبال چگونگی لایحه بودجه پیشنهادی دولت به بهارستان، موضع گیری کرده اند.

پرسش اساسی این است که آیا این بودجه می‌تواند گره گشای وضعیت نابسامان اقتصادی ایران باشد یا خیر؟

از تلاش برای مهار تورم تا رشد ۸ درصدی

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، در دومین نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌ها با اشاره به تقدیم لایحه بودجه به مجلس گفت: دولت با طراحی یک بودجه اجرایی انقباضی نسبت به خرج‌های خودش و با خط قرمز قراردادن روش‌های مختلف خلق پول سعی می‌کند تورم را مهار کند و شرایط ثبات اقتصادی را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم کند. عموم برنامه‌های دولت در بودجه، فعال سازی هرچه بیشتر بخش خصوصی است. برای مشارکت این بخش و حمایت از بنگاه‌های تولیدی، تخفیف مالیاتی برای آن‌ها و صاحبان کسب و کار خرد در نظر گرفته شد.

وی در ادامه افزود: صندوق پیشرفت و عدالت از نوآوری‌های بودجه ۱۴۰۱ است که قصد دارد با قریب به ۱۷۵ هزار میلیارد تومان، هم در سطح ملی، هم استانی به تحقق رشد ۸ درصدی با مشارکت بخش خصوصی اقدام کند. همچنین به منظور از بین بردن فقر مطلق در بودجه ۱۴۰۱ افزایش پرداختی به عزیزان کمیته امداد و سازمان بهزیستی، معادل دو برابر افزایش حقوق کارمندان درنظر گرفته شده است. تشکیل صندوق مسکن محرومان نیز در راستای تحقق عدالت اجتماعی از اقدامات مورد نظر در بودجه ۱۴۰۱ خواهد بود.

امیدوارم بودجه دولت انقباضی نباشد

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی، نیز در گفتگو با «فردا» درباره ارزیابی بودجه ۱۴۰۱ گفت: مسئله مهم‌تر از متن کنونی لایحه بودجه، این است که نمایندگان مجلس و دولت در ادامه کار چطور آن را چکش کاری می‌کنند. مهم این است که نمایندگان مجلس به سمت و سویی نروند که برخی نمایندگان استان‌ها که زور خاصی دارند، وارد فضای سهم خواهی شوند. نکته دیگر اینکه امیدوارم بودجه دولت انقباضی نباشد، چون در این صورت در سال پیش رو چالش‌های اقتصادی خواهیم داشت.

وی در ادامه به نکات مثبت در لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: دولت گفته است که حامل‌های سوخت در سال آینده گران نمی‌شود و این نکته حائز اهمیتی است. در عین حال موضوع اخذ مالیات، توجه به تولید و... مطرح است که در شرایط فعلی مهم است و تا جایی که من در لایحه بودجه دیدم، نگاه مثبتی به تولید شده است.

ردیف‌های ملی تبدیل به ردیف‌های استانی شود

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس، نیز در گفتگو با «مهر»، بودجه ۱۴۰۱ را متفاوت با بودجه سال گذشته خواند و گفت: دولت تلاش کرده است که بودجه ۱۴۰۱ را مبتنی بر عدالت تدوین کند. وی در ادامه افزود: متأسفانه امروز بخش کمی از اعتبارات به استان‌ها می‌رسد. دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ صندوق سرمایه گذاری در استان‌ها را پیش بینی کرده است و ما معتقدیم باید در هزینه کرد این بودجه‌ها نیز اختیاراتی به استان‌ها واگذار شود.
ردیف‌های ملی بودجه باید تبدیل به ردیف‌های استانی شود؛ عملیات اجرایی در استان‌ها انجام می‌شود؛ لذا مدیریت اعتبارات نیز باید در اختیارات استان‌ها قرار گیرد.

بودجه ۱۴۰۱ نسبت به بودجه ۱۴۰۰ منطقی‌تر است

غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، نیز در گفتگو با «ایرنا» با اشاره به اقدامات دولت برای اصلاح ساختار بودجه گفت: تلاش دولت سیزدهم برای اصلاح ساختار بودجه و واقعی کردن ابعاد هزینه‌ای و درآمدی آن، شایسته قدردانی است. با این حال باید تلاش کنیم میزان هزینه و کسری بودجه را به حداقل برسانیم و تحقق این هدف فقط نیازمند جدیت دولت در اجرای قانون بودجه است.

وی با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به بودجه ۱۴۰۰ منطقی‌تر و واقع بینانه‌تر است، خاطرنشان کرد: وابستگی بودجه به درآمد‌های نفتی بسیار کم است و این موضوع از نقاط قوت بودجه ۱۴۰۱ است. مرحبا ضمن تأکید بر اهمیت منصفانه بودن مالیات‌ها و فشار نیامدن به اقشار ضعیف و متوسط جامعه گفت: درآمد‌های پیش بینی شده مالیاتی در بودجه ۱۴۰۰ تقریبا محقق شد، اما در بخش‌های دیگر مثل بخش گمرکی درآمد‌ها محقق نشد.

عدالت، محور بودجه ۱۴۰۱ است

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، نیز در گفتگو با «مهر»، با بیان اینکه عدالت در پرداخت حقوق‌ها یکی از شاخص‌های مهم برای تحقق عدالت در بودجه ۱۴۰۱ است، گفت: تفاوت و به هم ریختگی در پرداخت حقوق‌ها منجر به بروز پدیده حقوق‌های نجومی شد؛ به همین دلیل این تبعیض دغدغه مهم مردم و مجلس است.

وی همچنین عدالت در توزیع بودجه را مهم خواند و تأکید کرد: عدالت، محور بودجه ۱۴۰۱ است و در همین راستا باید اجرای طرح‌های عمرانی اولویت دار در دستور کار دولت قرار گیرد. امیدواریم بودجه ۱۴۰۱ با درآمد‌های واقعی بسته شود. غضنفرآبادی با اشاره به تفاوت رویکرد دولت انقلابی با دولت‌های گذشته در تدوین بودجه تصریح کرد: آیت ا... رئیسی تلاش دارد با کاهش هزینه‌های دولت، در راستای تحقق عدالت حرکت کند. دولت سیزدهم به حل مشکلات قشر متوسط و مستضعف بسیار دغدغه‌مند است و بر همین اساس بودجه ۱۴۰۱ را تدوین کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->