شلیک دلخراش مرد فراری به همسرش استطاعت ٩٨درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد کشف جسد دانشجوی دندان‌پزشکی بعد از یک هفته| دو مظنون بازداشت شدند یک کشته و ۶ مجروح بر اثر طوفان زاهدان(۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب کلوپ بازی‌های تصویری متخلف در مشهد دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۷۳ قطعه سکه تاریخی دوره اشکانیان از مسافر قطار (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند چقدر است؟ سردار رادان: اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل نداریم سارق ۴۶ کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان منتظر تعیین تکلیف افزایش حقوق خود هستند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۱ واحد صنفی به‌دلیل فروش مواد مخدر و قرص‌های غیرمجاز در مشهد  آدمکشی جوان ۱۸ ساله به خاطر غرور جوانی در مشهد + عکس آنچه اخلاق عمومی را کارآمدتر می‌کند نگهداری درست پیاز و جلوگیری از جوانه زدن آن + روش‌هایی کاربردی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز اینترنت در روز‌های کنکور قطع نمی‌شود تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات چقدر است؟ قطع انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ | افزایش مالاریا در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته
سرخط خبرها

اعتیاد و مصرف موادمخدر زمینه‌ای برای بروز سایر آسیب‌های اجتماعی است

  • کد خبر: ۹۲۳
  • ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
محمد حسن جهان-دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی

۲۶ ژوئن مصادف با ۵ تیرماه از سوی سازمان ملل متحد به منظور ابراز عزم سیاسی ملت‌ها در امر مبارزه با پدیده‌ی خانمان‌سوز و شوم مواد مخدر به عنوان یادبود روز بین المللی مبارزه با مواد مخدر و برگزاری جشن توسط دولت‌ها اعلام شده است تا همه ساله در این روز در سراسر دنیا اقدامات ویژه‌ای در جهت کنترل و پیشگیری و مبارزه با این معضل انجام گیرد.

اعتیاد به‌عنوان چهارمین بحران جدی جهان، یکی از دغدغه‌های بزرگ رهبر معظم انقلاب است و ایشان در جلسه با سران قوا، وزیران و مسئولان بر پیشگیری از اعتیاد تاکید فرمودند.اعتیاد و مصرف موادمخدر زمینه‌ای برای بروز سایر آسیب‌های اجتماعی است که کاهش و مهار آن باید بیش از پیش مورد توجه جدی و همه جانبه قرار گیرد.

در اين راستا سالروز جهاني مبارزه با مواد مخدر فرصت مناسبي برای گسترش آگاهی و جلب حمایت عمومی علیه آسیب‌های ویرانگر مواد مخدر و همچنین ارائه راهکارهای کارساز در پیکار بی‌امان و همه‌جانبه با این معضل بزرگ اجتماعی است. از اين برنامه هایی در حوزه فرهنگي پيشگيري،درمان ، مقابله با عرضه ،صيانت و گفتمان سازي اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر با تبيين دستاوردهاي حاصله ،توسط دستگاه های اداری و سمن ها پیش بینی شده و به عموم جامعه اطلاع رساني می شود.

اولویت‌های کاری سال 1398 در ‏خصوص مبارزه با مواد مخدر با رویکرد یاری گر هم باشیم  در 5 حوزه کاری مقابله با عرضه و امور ‏بین الملل، حوزه فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد، حوزه درمان و کاهش آسیب اعتیاد، حوزه ‏صیانت اجتماعی وتوسعه مشارکت های مردمی و حوزه مدیریتی و فرابخشی به عنوان ‏شاکله اصلی مورد توجه قرار گرفته است‎.

جمع‌آوري، نگهداري، درمان و رسيدگي به معتادان متجاهر اولويت نخست ستاد است که اجراي آن بايد در کوتاه‌مدت انجام شود. اقدامات پيشگيرانه را در راس فعاليت‌هاي ستاد مبارزه با مواد مخدر است. توجه به اين حوزه، اولويت بلند مدت ستاد است و بايد با اقدامات پيشگيرانه از ورود حتي يك نفر به چرخه اعتياد جلوگيري كنيم. متوقف کردن رشد مصرف مواد مخدر در بين جوانان و نوجوانان و تلاش براي درمان معتادان را از ديگر اقدامات براي مبارزه با شيوع مواد مخدر توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر می باشد.

جهان در ادامه به تشریح روند مبارزه با مواد مخدر از آغاز تا کنون پرداخت و گفت: شناخت موادمخدر در جهان، سابقه‌ای بس طولانی دارد. به شهادت تاریخ، رواج دهنده این مواد در ایران عوامل انگلستان بودند که در عصر صفویه راه‌های کشت خشخاش و استفاده از تریاک را رواج دادند؛ به نحوی که ابتدا به دربار صفویه راه یافت و بعداز آلوده کردن شاهان و شاهزادگان و درباریان صفوی به درون مردم سرایت کرد و نحوه گسترش آن به قدری وسیع و سریع بود که بعداز گذشت زمانی کوتاه تبدیل به اپیدمی شده و درون قهوه خانه ها به صورت رسمی به عنوان تفنن استعمال می شد.

یکی از بخش های بسیار مهم و تاثیرگذار درمقابله با اعتیاد ، برنامه های فرهنگی است که در صورت همسو بودن و مداومت اثر گذاری بیشتری دارند و می توانند در آگاه سازی مردم موثر باشند و استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد گامی موثر در راستای اجرای برنامه های پیشگیری از اعتیاد دارد.

منشا بسیاری از آسیب های اجتماعی بویژه اعتیاد از هم گسیختگی خانواده هاست و اغلب جرایم جامعه ریشه در اعتیاد دارد تلاش در جهت پیشگیری اعتیاد تداوم راه شهدای مبارزه با مواد مخدراست.

پدر و مادران عزیز هر روز 3 سؤال از خودشان بپرسند و جواب آن را بدانند ، فرزند من کجاست؟ با چه کسی هست؟ چه کاری انجام می دهد؟ زیرا ریشه کنی اعتیاد در جامعه مستلزم هوشیاری والدین است.غفلت از آگاه سازی جامعه موجب گسترش اعتیاد خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->