نیاز انسان امروز به هنر ازجمله نیازهایی است که به استدلال نیاز ندارد. زیرا هر انسانی، با هر سطحی از فرهنگ، فکر و اندیشهای، به این موضوع آگاه است. میراثفرهنگی و آثار فرهنگی بهجامانده از اقوام و پیشینیان از مشخصههای پیشرفت و تعالی یک جامعه هستند.
درست است که آثار تاریخی، بناها، ساختمانها، مساجد وسازههای باارزش تاریخی نیز میراث گرانبهایی برای جوامع به حساب میآیند، اما آنچه در ارتقای فرهنگی جامعه مؤثر است، هنر فرهنگی یا فرهنگ هنری است. بهعبارت دیگر، نتیجه آثار فرهنگی هنرمندان اعم از کتابها، اشعار، خطاطی، نقاشی، تصویرگری و... باورها و ارزشهای جوامع را منتقل میسازند و نشاندهنده هویت و اصالت یک جامعه هستند. رهبر معظم انقلاب نیز بارها فرمودهاند که «هنر در اسلام هم وسیله است و هم هدف.»
اگر محتوایی خوب در قالبی خوب عرضه نشود، جنبه زیباییاش را از دست میدهد و ضد اثر میشود؛ بنابراین عقل و قلب باید در کنار یکدیگر و هماهنگ باشند و این مسئله به هنر برمیگردد.
هنر یعنی مهندسی و مدیریت یک موضوع بهطور کامل. در قرآن نیز به فصاحت و بلاغت، شیوایی و زیبایی هم تأکید شده است و چهبسا ساختارهای سنگینی که در قالبی زیبا و هنری بیان شده است تا بر دلها تأثیر بگذارد و با انسانها ارتباط برقرار شود.
دراین میان شهر فضایی است از فعالیتها، کارکردهای گوناگون فرهنگی، اجتماعی، اداری، تجاری و... که عناصر و اجزای شهری بهصورتی آراسته، هماهنگ و واجد نظم با ارزشهای بصری و کالبدی سازمان یافته است. مهمترین نکتهای که از فضای شهر به ذهن متبادر میشود، هویت است و نخستین نشانه هویتی هر شهر یا منطقه، سیمای شهری خواهد بود.
در سالهای اخیر بسیاری از مناطق شهری بهعلت دگرگونیهای اقتصادی، صنعتی و تغییرات بافت جمعیتی، دستخوش تغییرات عمده فرهنگی شدهاند و یکی از راهحلهایی که میتواند مانعی دربرابر نابودی هویت و فرهنگ و تاریخ مردم شود، استفاده از نمادها و المانها در شهرهاست.
امروز که هویت شهرها با شتاب زیادی دستخوش تغییرات است، جایگاههای (یادمانهای) شهری بهعنوان عناصر هویتبخش شهر دوچندان مینماید و نقش مهمی در فرایند شکلگیری، تغییر و بازتولید هویت شهری دارند و با قرارگیری در فضاهای عمومی بهعنوان مکانهای ملموس، نقاط مهم و اثرگذار شهر میتوانند باعث هویتبخشی و ارتقای سطح معنوی، فرهنگی و اجتماعی شهروندان شوند.
خدمترسانی مجاوران به خیل عظیم زائران مرقد مطهر امام رضا (ع) در مشهد، تاریخی کهن و سرشار از خاطرات دارد. همچنانکه بایستههای میزبانی از زائران نیز همواره بخش مهمی از دغدغههای مدیریتشهری در این شهر بوده است. توجه به آراستگی فضاهای همگانی و استفاده از ظرفیت هنر در افزودن معنا و کیفیت بصری به شهر، موجب برگزاری سلسلهجشنوارههای سالانهای از سال۱۳۸۷ شد.
تاکنون ۱۳دوره این جشنواره در دورههای مدیریتشهری برگزار شده که دچار نوعی تکرار شده است؛ بنابراین نیازمند نگاهی برای نشر معارف انسانساز رضوی در مقیاس جهانی است. اکنون، در چهاردهمین سال برگزاری جشنواره، قرار است میزبانی از آثار هنری در تراز بینالمللی نیز به تجربههای گذشته افزوده شود و فصلی جدید از جلوههای هنر شهری در «جهانشهر برکت و کرامت» آغاز شود.
«جشنواره هنرهای شهری مشهد» در روزهای بانشاط نوروز، فضای شهر را به نمایشگاهی بزرگ از آثار هنرمندان ایرانی از مجسمهسازان، معماران، طراحان گرافیک محیطی، نقاشان و… تبدیل کرده و بخشی از خاطرات معاصر مشهد را شکل داده است.
هدف از برگزاری این جشنواره، ایجاد رویکرد مفهومی و موضوعی به مباحث هویتی و تاریخی مشهد است. در بخش بینالملل این جشنواره از هنرمندان داخل و خارج از کشور دعوت شده است تا با انتشار مفاهیم و گفتمان رضوی، شهر مشهد را با نگاه جهانشهر برکت و کرامت ارتقا دهند.
تلاش میکنیم با کمک از خلاقیتها، نمادهای زیبا از آثار هنرمندان و کارشناسان امور شهرآرایی در آستانه روزهای آغازین بهار که مصادف است با میلاد باسعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) و بهار قرآن در فضای عمومی شهر جانمایی شود تا همگام با نوشدن طبیعت، فضایی پربهجت در راستای افزایش روحیه نشاط و شادابی به شهروندان مشهدالرضا (ع) و زائران و مسافران نوروزی پدید آوریم.