زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

استفاده از قصه‌گویی برای ساخت آینده‌ای روشن

  • کد خبر: ۹۲۹۱
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲
استفاده از قصه‌گویی برای ساخت آینده‌ای روشن
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی گفت: تمام همکاران در کانون پرورش فکری تلاش کردند که فضای قصه‌گویی به سمتی حرکت کند تا بتوان از گذشته پرمحتوا بهره برد و از آن برای ساخت آینده‌ای روشن استفاده کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، ابراهیم زره‌ساز در نشست خبری «اختتامیه بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی»، اظهار کرد: خداوند اولین قصه‌گو و قصه‌نویس عالم هستی است که رسالت نبی‌اکرم(ع) را با فضای محتوایی قصه پیشینیان برای ما به عنوان روشنگری و هدایت بشر ارسال نمود و پیامبر(ص) در قرآن از زبان خداوند قصه‌های بسیار زیبا و درس‌آموز انبیاء گذشته و روایت‌های گذشته را برای ما حکایت می‌کند.

وی افزود: هدف خداوند از قصه‌هایی که در قرآن حکایت می‌کند تربیت، هدایت‌گری و روشنگری است و قاعدتا قصه در مسائل تاریخی، مذهبی و  دینی جایگاه خاص خود را پیدا می‌کند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: اگر امروز شاهد این هستیم که فرهنگ عاشورا و محرم به عنوان فرهنگ پایدار نسل به نسل چرخیده و به زمان حاضر رسیده یک دلیل دارد و آن این است که قصه عاشورا دراماتیک بودن را با خود به همراه دارد و به عنوان تراژدی، نسل به نسل منتقل شده و به امروز رسیده است.

زره‌ساز مطرح کرد: سیره زندگی ائمه اطهار هر کدام یک قصه است و این قصه‌ها در فضاهای مختلف با ابزارهای مختلف طرح شده و در مسائل تاریخی نیز همین گونه است. در بهترین کتاب‌های تاریخی و ادبیات کهن بن مایه قصه نسل به نسل منتقل شده و قصه‌های اساطیری و تاریخی ما خیلی وقت‌ها می‌تواند الگوی مناسبی باشد.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیتی که در آن قرار داریم، می‌توانیم از فضای قصه بهره‌مند شویم و جا دارد که در مباحث بازیابی هویت دینی و تاریخی برای نسل امروز قدم‌های مثمرثمری برداریم و از ابزارهای مختلف مخصوصا ابزار هنر در این زمینه استفاده کنیم تا قصه و قصه‌گویی از همین ابزارهای مهم و مفید برای ارتباط نسلی به نسل دیگر بهره ببرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، افزود: در استان خراسان رضوی ما شاهد ماندگاری قصه‌‎های فولکلور زیادی هستیم، همچنین بسیاری از روستاهای استان قصه‌های بومی دارند که در کنار آن‌ها عروسک‌هایی هم نسل به نسل منتقل شده است و در برخی از شهرستان‌ها قصه‌های عمو نوروز را داریم که هر کدام عروسک و قصه خود را دارند.

زره‌ساز گفت: این دوره از جشنواره با شعار «آینده ساختنی است» آغاز به کار کرده و تمام همکاران در کانون پرورش فکری تلاش کردند که فضای قصه‌گویی به سمتی حرکت کند تا بتوان از گذشته پرمحتوا بهره برد و از آن برای ساخت آینده‌ای روشن استفاده کرد.

تمامی فعالیت‌های کانون فرایندی است

وی عنوان کرد: تمامی فعالیت‌های کانون پرورش فکری استان فرایندی است که در طول سال انجام می‌شود و چون محور فعالیت‌ها کتاب است می‌توان برای آن برنامه‌های متداول و درستی را نیز برنامه‌ریزی کرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، بیان کرد: امسال جشنواره قصه‌گویی در طول سال به شکل فرایندی برگزار شد و بالغ بر 5000 نفر به صورت فرایندی در طول سال با این جشنواره در ارتباط بودند. جشنواره استان در مهرماه همزمان با هفته کودک برگزار شد و پنج نفر از 50 نفر برگزیده، انتخاب و به مرحله منطقه‌ای راه پیدا کردند.

زره‌ساز در خصوص بخش‌های این جشنواره، اضافه کرد: جشنواره قصه‌گویی در دو قالب صحنه‌ای و 90 ثانیه‌ای برگزار شده است؛ قالب صحنه‌ای اجرای صحنه‌ای را با حداکثر 15 دقیقه شامل می‌شود و  در مرحله 90 ثانیه‌ای نیز ویدئوهایی به مدت 90 ثانیه به جشنواره ارسال شده است.

وی خاطرنشان کرد: در همکاری که با شهرداری داشتیم در مرحله فراخوان استقبال خوبی در بخش 90 ثانیه‌ای به وجود آمد و چیزی نزدیک به هزار اثر از مشهد و استان برای این مرحله به جشنواره رسید که در قالب‌های «شهر من»، «خبرنگاران» و «دفاع مقدس» بود. در بخش صحنه‌ای نیز چیزی حدود 540 اثر به این بخش از جشنواره رسید که رقابت بین گروها انجام شد و از استان خراسان پنج اجرا منتخب شدند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، اظهار کرد: خراسان رضوی میزبان استان خراسان جنوبی، سیستان‌بلوچستان، یزد، هرمزگان و کرمان برای جشنواره منطقه چهار خواهد بود و برگزیدگان این استان‌ها در تاریخ 28 و 29 آبان ماه به رقابت می‌پردازند، همچنین در مراسم اختتامیه برگزیدگان و منتخبین  آثار داوری شده بخش 90  ثانیه نیز معرفی خواهند شد.

بن مایه تمام هنرها قصه است

زره‌ساز عنوان کرد: به عقیده من قصه، بن مایه اصلی تمام هنرهاست؛ به همین دلیل در حال پیگیری هستیم تا قصه‌های اصیل خراسان به میراث معنوی و ماندگار کشور تبدیل شود و بتوانیم این قصه‌ها را به ثبت برسانیم، همچنین تلاش می‌کنیم قصه‌های خوب دفاع مقدس را نیز جزء قصه‌های ماندگار به ثبت برسانیم.

وی اضافه کرد: از طرفی در تلاشیم با همکاری دستگاه‌های فرهنگی این قصه‌ها را با متریال‌ها و ابزارهای مختلف به آثار هنری تبدیل و در قالب‌هایی که برای کودکان و نوجوانان مؤثر است فضایی را مهیا کنیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، ادامه داد: انجمن قصه‌گویی خراسان رضوی نزدیک به دو ماه است که شکل گرفته و در حال حاضر با حضور پر شور قصه‌گویان حرفه‌ای مشهد و استان در حال برنامه‌ریزی برای کارگاره‌هایی هستند و البته یکی از فعالیت‌های انجام گرفته انجمن تا کنون این بوده که دوره‌های قصه‌گویی برای پرستاران بیمارستان‌ها برگزار کردند.

زره‌ساز در خصوص لیست داوران بخش صحنه‌ای این جشنواره، تصریح کرد: علی خانجانی، عباس جهانگیریان و رضا بابک از داوران منطقه چهار جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی هستند که در مشهد میزبان این عزیزان خواهیم بود. داوران بخش 90 ثانیه‌ای «شهر من» و «دفاع مقدس» نیز به صورت تخصصی از سمت شهرداری و  پیام آزادگان معرفی شده‌اند و به داوری خواهند پرداخت.

وی در مورد جوایز این دوره از جشنواره، اضافه کرد: در خصوص جوایز جشنواره، تندیس‌های جشنواره و مبلغ نقدی را داریم که هم در بخش صحنه‌ای و هم در بخش 90 ثانیه‌ای اهدا خواهد شد.

اختتامیه بخش اصلی جشنواره در شب یلدا برگزار می‌شود

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، ادامه داد: بخش اصلی جشنواره در 26  الی 30 آذر ماه و اختتامیه در شب یلدا در تهران برگزار خواهد شد و بنا داریم که در سال‌های آینده جشنواره بین‌المللی را در مشهد برگزار کنیم.

زره‌ساز عنوان کرد: همکاری‌های خوب و مناسبی بین کانون پرورش فکری و سازمان بهزیستی در حال شکل‌گیری است. همچنین در طول سال ارتباط خوبی با مهدکودک‌ها داشته‌ایم و در بسیاری از برنامه‌ها و مناسبت‌های موجود در استان و دستگاه‌های مختلف که در عرصه کودک فعالیت دارند با مربیان کانون در ارتباط هستند.

وی افزود: بسیاری از مربیانی که در مهد کودک‌ها و مدارس حضور دارند در دوره‌های مختلف که به صورت فرایندی و مدت‌دار در کانون برگزار می‌کنیم حضور دارند و ما نیز تمام تلاشمان را می‌کنیم که همه چیز را آنطور که شایسته و بایسته است برای آن‌ها محقق کنیم.

وی تشریح کرد: در حوزه بازیابی هویت تاریخی همکاری سه جانبه بین آموزش و پرورش، شهرداری و کانون پرورش فکری در حال شکل‌گیری است، که در همین راستا در کانون 30 قصه مؤثر با موضوع شاهنامه  که با نسل امروز مرتبط است نوشته شده و حدود 26 مورد آن مورد تایید قرار گرفته  است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، ادامه داد: در جلسه‌ای که بین کارشناسان شهرداری، کارشناسان خبره آموزش و پرورش و کارشناسان حوزه کودک کانون با موضوع قصه صورت گرفت، قرار شد که قصه‌ها به معلمان منتخب در دوره‌های ابتدایی برخی نواحی آموزش و پرورش مشهد توسط همکاران من در کانون پرورش فکری آموزش داده شوند.

زره‌ساز گفت: آموزش قصه‌گویی با 26 قصه مصور با محوریت شاهنامه انجام گرفته و در کنار آن برخی ابزارها با موضوع قصه‌گویی مانند سرود و نمایش خلاق در نظر گرفته شده و قرار است اتفاقات خوبی رخ دهد.

وی اضافه کرد: در همکاری با بسیج خواهران سپاه امام رضا(ع) جشنواره «غنچه‌های امید» را برگزار کردیم که باعث شد بسیاری از علاقه‌مندان فضای قصه‌گویی در مشهد و استان در این جشنواره حضور پیدا کنند. کانون یک روند فرایندی و زیرساختی را در نظر گرفته  که با حمایت دستگاه‌ها به صورت تخصصی این موضوع در حال شکل‌گیری است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، بیان کرد: بودجه جشنواره قصه‌گویی بیشتر حمایتی است که در طول سال تامین می‌شود. هر استان پنج برگزیده دارد که به مرحله پایانی راه پیدا می‌کنند. همچنین در بخش «شهر من» و «خبرنگاران» 6 برگزیده و در بخش «دفاع مقدس» سه برگزیده خواهیم داشت که در 29 آبان انتخاب و معرفی خواهند شد.

زره‌ساز خاطرنشان کرد: در حال حاضر کودکان و نوجوانانی که در این کانون عضو هستند از ما تقاضای 30 هزار کتاب را دارند که کانون به تنهایی قدرت تامین این تعداد کتاب را ندارد و نیازمند حمایت دستگاه‌های مختلف هستیم.



منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->