اساسنامه منطقه آزاد سرخس تصویب شد آغازبه‌کار دوازدهمین نمایشگاه مبلمان، لوستر و دکوراسیون در مشهد | کاهش قدرت خرید مردم به‌علت نبود ثبات قیمت؛ از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان ادامه حراج سکه از هفته آینده (۲ مرداد ۱۴۰۳) آغاز فروش برخی محصولات سایپا از فردا چهارشنبه+ جدول (۳ مرداد ۱۴۰۳) قیمت امروز انواع گوشی‌های موبایل (۲ مرداد ۱۴۰۳) کدام استان‌های کشور بیشترین مصرف برق را دارند؟ | خراسان‌رضوی جزو پرمصرف‌ها تولید خودرو‌های دوگانه‌سوز در ایران متوقف شد ضرر بیشتر واحد‌های صنفی تلفن همراه مشهد به دلیل طولانی شدن و عدم تخصیص ارز ملانصرالدین و بوق اختلاس! افزایش قیمت سکه تمام در مشهد (۲ مرداد ۱۴۰۳) پایان سبز بورس پس از ۳ روز منفی | گزارش وضعیت بازار سرمایه (۲ مرداد ۱۴۰۳) جزئیات دریافت ارز اربعین اعلام شد (۲ مرداد ۱۴۰۳) ریزش تا ۹۵ میلیون تومان قیمت خودرو‌های خارجی امروز (۲ مرداد ۱۴۰۳) مدیران‌خودرو: با مجوز گران کردیم | مابه‌التفاوت را اقساطی بپردازید قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲ مرداد ۱۴۰۳) | افت ۱ تا ۹ میلیون تومانی قیمت خودرو‌های داخلی معاملات غیر ریالی در بازار مسکن جریمه در پی دارد ارزش روز سهام عدالت چقدر است؟ (۲ مرداد ۱۴۰۳) افت دلار بازار آزاد به ۵۷ هزار تومان | قیمت امروز طلا، سکه، دلار و ارز دیجیتال (۲ مرداد ۱۴۰۳) وظیفه مهم هواداری از زائران و مجاوران صفر تا صد دهک‌بندی | دهک بندی خانوار‌ها براساس داده‌های ثبتی آن‌ها تا شهریور به روزرسانی می‌شود تعرفه جدید واردات موبایل اعلام شد | واردات آیفون ۱۴ ممنوع است گیلاس ۲۰ هزار تومان گرانتر شد | قیمت امروز میوه در مشهد (۲ مرداد ۱۴۰۳) گمرک: ۱۰ هزار خودرو طی ۴ ماه وارد کشور شد (یکم مرداد ۱۴۰۳) پیک‌سایی ۳۰۰ مگاواتی با همکاری مشترکین در شرکت توزیع برق خراسان رضوی اعلام نرخ‌نامه جدید خدمات دوخت اتحادیه خیاطان مردانه و تولیدکنندگان پوشاک مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۳) پیش‌بینی افزایش پروازهای ایام اربعین در مشهد
سرخط خبرها

معمای بنزین و ارز ۴۲۰۰ تومانی

  • کد خبر: ۹۳۰۹۴
  • ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
معمای بنزین و ارز ۴۲۰۰ تومانی
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی

انتشار دو خبر مهم با فاصله زمانی کوتاه، یعنی تصمیم به هدفمندی ارز ۴۲۰۰ تومانی و تغییر الگوی اختصاص سهمیه بنزین به‌صورت آزمایشی در دو جزیره کیش و قشم از خودرومحوری به شخص محوری، نشان می‌دهد که هنوز افکار عمومی از پیامد‌ها و برنامه‌های جبرانی دولت در نتیجه این دو تصمیم آگاهی کافی ندارد.

ناگفته روشن است که تصمیم گیری‌های سخت و مهم هرچند درست و قابل دفاع، بدون اقناع افکار عمومی و گفتگو با مردم ممکن است به شکست بینجامد و سطح اعتماد عمومی به سیاست گذاران اقتصادی را بکاهد.

اگر این گزاره را بپذیریم که اختصاص سهمیه سوخت به خودرو‌ها و همچنین تخصیص ارز دولتی برمبنای هر دلار ۴۲۰۰ تومان به واردات کالا‌های اساسی، به هدف مطلوب دولت و مردم اصابت نکرده است و ضرورت ایجاب می‌کند الگوی دیگری اجرا شود، سؤال مهم این می‌شود که الگوی مطلوب چیست و افق دید سیاست گذاران اقتصادی معطوف به کجاست و چه هدفی را دنبال می‌کند.

اقتصاد ایران از بی تعادلی رنج می‌برد و دولت‌ها با وجود اختصاص بودجه‌ها و اعتبارات بازهم موفق به ایجاد ثبات ازجمله رشد مستمر اقتصادی و نرخ تورم کم نشده‌اند. این واقعیت مسلم را می‌توان در رشد بسیار ضعیف اقتصاد در دهه ۹۰ و میانگین نرخ تورم دورقمی در ۵ دهه گذشته رصد کرد.

از این منظر هرگونه اصلاحات اقتصادی ازجمله تصمیم گیری درباره حذف یا هدفمندکردن سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی یا تغییر الگوی اختصاص سهمیه بنزین به جای خودرو‌ها به شهروندان، باید به ایجاد ثبات اقتصادی معطوف شود و تضمین کننده رشد خوب و پایدار و نرخ تورم تک رقمی در افق ۵ سال و استمرار آن باشد.

البته روشن است که هر دو تصمیم در ماه‌های نخست اجرا ممکن است شوک آور باشد و باعث نوسان قیمت‌ها شود، اما لازمه مدیریت شوک‌های احتمالی این است که دولت تصمیمی یک شبه و مبتنی بر شوک قیمتی و غافل گیرکردن مردم نگیرد و حتی با به تأخیرانداختن این تصمیم ها، مستقیم و شفاف با مردم سخن بگوید تا آن‌ها را همراه خود داشته باشد.

نکته مهم دیگر اینکه اصلاحات اقتصادی فرایندی مستمر است و هرگونه کوتاه نگری یا تصمیم گیری مبتنی بر درآمدزایی برای دولت محکوم خواهد بود و به همین سبب پیشنهاد می‌شود در انجام اصلاحات فراگیر اقتصادی، همان گونه که رئیس جمهور در جریان تقدیم لایحه بودجه تأکید کرد، هدف ثبات در اقتصاد باشد.

ثبات در اقتصاد به معنای تثبیت قیمت‌ها یا مداخله دولت در بازار‌ها نیست، به معنای آن است که نتیجه تصمیم گیری‌ها باعث تعادل در سه سطح بودجه خانوار، بودجه بنگاه‌ها و بودجه دولت شود و روند‌ها رصد و خطا‌ها یا انحراف‌ها رفع شود.

با این پیش فرض، شرط موفقیت دولت در اصلاحات اقتصادی، شفافیت در تصمیم گیری‌ها و اقناع افکار عمومی و البته پرهیز حداکثری دولت از مداخله در بازار‌ها و قیمت‌ها و محدودشدن مداخلات به ضرورت‌های کوتاه مدت است.

صرف تغییر شیوه اختصاص سهمیه بنزین یا واریز مستقیم یارانه ارزی ۴۲۰۰ تومانی به حساب سرپرستان خانوار بدون آزادسازی واقعی اقتصاد و مشارکت مردم در اقتصاد با نظارت و ریل گذاری صحیح دولت در مقام سیاست گذار و نه مداخله گر، به معنای اصلاحات اقتصادی نیست.

از تجربه گذشته درس بگیریم و یک بار هم که شده است، به مردم فرصت بدهیم اقتصاد را در دست بگیرند و دولت را در مقام سیاست گذار و ناظر بنشانیم.

اگر دولت گام هایش را محکم و مبتنی بر افق بلندمدت با تکیه بر واقعیت‌های علم اقتصاد بردارد، در یک بازه پنج تا ده ساله می‌توان الگوی موفق بنزینی را به دیگر حامل‌های انرژی تسری داد و از باتلاق یارانه‌های سنگین و نهان اقتصاد که باعث زمین گیرشدن دولت‌ها می‌شود، رها شد. به دولت فرصت بدهیم و از دولت بخواهیم با مردم صریح و شفاف سخن بگوید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->