جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

نگاهی به نمایشگاه نقاشی انفرادی «دار بینه» از امیرمهدی وثوق در نگارخانه روند مشهد

  • کد خبر: ۹۳۱۲۱
  • ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
نگاهی به نمایشگاه نقاشی انفرادی «دار بینه» از امیرمهدی وثوق در نگارخانه روند مشهد
امیرمهدی وثوق با جنگلی از درختان به «نگارخانه روند» آمده و آلبوم پر نقش و رنگ «دار بینه» را جلوی چشم مخاطبان باز کرده است. «دار بینه» (به معنی بیننده درخت، یا منطق درخت است) اسمی که برازنده این ضیافت است.

امیرمنصوررحیمیان | شهرآرانیوز - همان‌طور که هنر‌های تجسمی، نقاشی و طراحی با نقطه و خط شناخته می‌شوند. طبیعت هم با درخت تعریف می‌شود. درخت‌ها ریشه‌های زمین هستند که از آن بیرون آمده‌اند و همچون آدم‌ها نفس می‌کشند و درد را در آوند‌هایشان بالا و پایین می‌برند. آن‌ها، شبیه‌ترین جانداران به روح و روان آدم هستند. تنها فرقشان با آدمیزاد این است که فقط به جبر و کمک انسان، پای رفتن از جایی به جای دیگر را دارند.

ولی نقاط اشتراکشان با روح و جان آدمی بسیار زیاد است. هرجایی که اندک آبی و خاکی باشد ریشه می‌دوانند و در طول زندگی‌شان از باد و خاک و دشنه و تبر، زخم می‌خورند و ستم می‌کشند. آن‌ها هم فقیر و غنی دارند و شاد و غمگین می‌شوند. درخت‌ها، آدم‌هایی روییده بر خاک هستند. هنرمندان و شاعران اولین کسانی بودند که آواز درختان را شنیده‌اند و این شباهت را خیلی وقت پیش‌تر دیده‌اند. همان‌طور که «امیرمهدی وثوق» دیده است. او با جنگلی از درختان به «نگارخانه روند» آمده و آلبوم پر نقش و رنگ «دار بینه» را جلوی چشم مخاطبان باز کرده است. «دار بینه» (به معنی بیننده درخت، یا منطق درخت است) اسمی که برازنده این ضیافت است.

جنگلی زیر نور تند آفتاب

آثاری با موضوع طبیعت و به صورت خاص درختان، تمام دیوار‌های نمایشگاه را پر کرده‌اند. قاب‌ها باسلیقه و چشم‌نواز در کنار یکدیگر چیده شده‌اند و رنگ‌ها به‌شدت براق و زنده هستند و نوید یک مهمانی مجلل را به مخاطب می‌دهند. مهمانی که میزبانش هنرمند نیست، بلکه درختان، این ستون‌های چوبین زنده و محکم هستند. آن‌ها بودند که الهام‌بخش این نمایش و بسیاری از نمایشگاه‌های دیگر شده‌اند. رد سرسبز آن‌ها را پررنگ و براق در شعر‌های شاعران و نوشته نویسندگان و طرح قامتشان را در عکس‌ها و فیلم‌های فاخر سینمایی می‌توان دید.

جنگلی زیر نور تند آفتاب

نقاشان و طراحان زیادی هم الان و بعد از این، به فکر تصویر کردن درختان به عنوان نمادی از انسان روییده و پادرخاک، می‌افتند و یا افتاده‌اند. آن‌ها بودند که زمان طولانی نقش زدنشان بر بوم را صبوری کردند و تاب آورند. در مورد این مسئله آن‌قدر مثال می‌شود آورد که از حوصله این نوشته خارج است. ارجاعتان می‌دهیم به فیلم‌های «عباس کیارستمی» و «آندری تارکوفسکی» و به نقاشی‌های «ایوان شیشکین» و عکس‌های «راندی اسمیت» و خیل بی‌شمار هنرمندانی که در این یادداشت مجال پرداختن به آن‌ها را نداریم.

جنگلی زیر نور تند آفتاب

به هرحال این ضیافت تماشایی را امیرمهدی وثوق، زیبا و چشم‌نواز ترتیب داده است. مجموعه‌ای که حاصل چندین ساعت طراحی و نقاشی کردن در دل طبیعت است. عناصر بصری در بعضی از آثار آن‌قدر زنده و جاندار هستند که بیننده فکر می‌کند انگار دارد منظره‌ای را از پشت شیشه‌های مشجر، نگاه می‌کند. رنگ‌ها زنده و شفاف با کاردک و در غالب موارد به صورت خام کار گذاشته شده‌اند، ولی در عین سادگی، مجموعه‌ای هماهنگ را ایجاد می‌کنند.

جنگلی زیر نور تند آفتاب

بافت در آثار وثوق نقش اصلی را ایفا می‌کند. او مجسمه‌ساز نیز هست وکاردک عضو جدایی‌ناپذیر آثار امیرمهدی وثوق محسوب می‌شود. البته در برخی آثار از قلم‌مو هم استفاده کرده و آن کار‌ها به دلیل طرز تفکر او، به سمت امپرسیونیسم، کشیده شده است. اما بازهم می‌شود در دسته کار‌های وثوق طبقه‌بندی‌شان کرد. او به فرم‌ها آن‌قدر که به بافت اهمیت می‌دهد، توجه نمی‌کند. بیشتر آثار او فرم‌گریز، اکسپرسیون و انتزاعی هستند. ولی ترکیب‌بندی آثار پخته و تقریبا بی‌نقص است.

جنگلی زیر نور تند آفتاب

نمایشگاه «دار بینه»، مجموعه‌ای خوب است که به غیر از دو عیب اساسی هیچ ایرادی به آن نمی‌توان گرفت. آنکه تعداد آثار زیاد و اندازه قاب‌ها به نسبت بوم‌های نقاشی تقریبا کوچک هستند. این اصل در کنار تکرار و توالی یک فرم اجرا و یک سبک کار، باعث خستگی مخاطب و بی‌توجهی‌اش به آثار می‌شود. خوب بود در این بین هنرمند حداقل چند اثر با سایزی بزرگ در آتلیه خودش کار می‌کرد و بین قاب‌های کوچک‌تر قرار می‌داد. تا به وسیله آن‌ها هم تکرار در ترکیب‌بندی‌ها را می‌شکست و هم نفسی برای چشم مخاطب ایجاد می‌کرد و هم فضای بیشتری برای چرخش رنگ پدید می‌آورد. این نمایشگاه تا روز هشتم دی در نگارخانه روند واقع در ارشاد ۶. خیابان هجرت میزبان علاقه‌مندان است.

جنگلی زیر نور تند آفتاب

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->