آغاز عملیات محلول پاشی برگی در فضای سبز شهری مشهد (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت + جزئیاتی از تغییر کرایه‌های ناوگان حمل و نقل عمومی در مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم
سرخط خبرها

مقابله با ریزگرد‌های «قره‌قوم» از کانال دیپلماسی

  • کد خبر: ۹۳۴۶۰
  • ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
مقابله با ریزگرد‌های «قره‌قوم» از کانال دیپلماسی
وجود شهر‌هایی مانند سرخس، گناباد، رشتخوار، تایباد و خواف به عنوان کانون‌های اصلی گردوغبار در استان از یک سو و ذرات معلق و ریزگرد‌های موجود در صحرای قره قوم ترکمنستان از سوی دیگر، ۲ منبع داخلی و خارجی جولان گردوغبار در هوای خراسان رضوی و به ویژه مشهد اعلام شده است.

لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ دهمین کمیته فنی کارگروه مقابله با پدیده گردوغبار استان درحالی برگزار شد که در این کمیته ورود نمایندگی وزارت امورخارجه در شرق کشور برای گسترش روابط دیپلماسی در راستای مدیریت کانون‌های فرامرزی گردوغبار ترکمنستان بر فراز خراسان رضوی به عنوان مهم‌ترین مصوبه اجرایی به تصویب رسید.

اول دی ماه به علت افزایش میزان ذرات گردوغبار در شهرستان سرخس، مدارس و آموزش حضوری در بخش مرکزی این شهرستان تعطیل و وضعیت آلودگی هوای شهرستان سرخس بحرانی اعلام شد.

وجود شهر‌هایی مانند سرخس، گناباد، رشتخوار، تایباد و خواف به عنوان کانون‌های اصلی گردوغبار در استان از یک سو و ذرات معلق و ریزگرد‌های موجود در صحرای قره قوم ترکمنستان از سوی دیگر، ۲ منبع داخلی و خارجی جولان گردوغبار در هوای خراسان رضوی و به ویژه مشهد اعلام شده است.

پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که امسال فرسایش بادی بیشتری در استان صورت می‌گیرد و ریزگرد‌ها در هوای استان در نیمه دوم امسال نسبت به مدت مشابه سال‌های قبل وضعیت سخت تری را رقم خواهد زد. فعال شدن کانون ریزگرد‌ها در بیابان‌های قره قوم ترکمنستان، فعال شدن کانون سرخس به علت خشک سالی مستمر زودتر از موعد در منطقه و نیز افزایش و الحاق کانون هرات به مجموعه کانون‌های فعال گردوغبار در استان، باعث شد تا مقابله با پدیده گردوغبار در استان و مشهد بار دیگر اولویت نخست تشکیل کمیته فنی کارگروه مقابله با پدیده گردوغبار استان باشد.

گسترش روابط دیپلماسی برای مدیریت کانون‌های فرامرزی

در این باره سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در دهمین کمیته فنی کارگروه مقابله با پدیده گردوغبار استان مقرر شد محیط زیست استان با همکاری نمایندگی وزارت امورخارجه شرق کشور، پیگیری لازم را در ایجاد و گسترش روابط دیپلماسی برای مدیریت کانون‌های فرامرزی گردوغبار انجام دهند.

مهدی اله پور در گفتگو با خبرنگار ما افزود: در نشست اخیر کمیته فنی، اعضا راهکار‌ها و اقدامات درباره پدیده گردوغبار را بررسی کردند.

وی بیان کرد: در این نشست، موضوعات مرتبط دیگر درباره ریزگرد‌ها و دیدار هماهنگ کننده سازمان ملل مقیم در ترکمنستان و مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز بررسی شد.

پیش نویس تفاهم نامه با اولویت کانون‌های گردوغبار

اله پور اظهار کرد: اقدام دیگر اداره کل حفاظت محیط زیست استان برای مدیریت گردوغبار، ارائه پیشنهاد اولویت قراردادن موضوع کانون‌های گردوغبار تأثیرگذار کشور ترکمنستان بر ایران بود که بر اساس آن در پیش‎نویس تفاهم نامه ۲ کشور ایران و ترکمنستان این مهم قید شد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به اجرای برنامه‌های کشاورزی حفاظتی در استان و مشکلات اجتماعی حذف کشت دیم افزود: در این باره مقرر شد تا سازمان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و نیز آستان قدس رضوی راهکار‌هایی را برای فراهم آوردن وضعیت شغل و معیشت جایگزین برای ذی نفعان کشت دیم ارائه دهند.

وی اظهار کرد: در این کمیته درباره چرای دام در زمین‌ها از طریق به کارگیری دامداری صنعتی، کشت گلخانه ای، احیای مشاغل بومی منطقه، عرصه‌های بدون ظرفیت کشت دیم و دامداری سنتی، به ویژه مناطق مستعد تولید گردوغبار استان پیشنهاد‌هایی ارائه شد.

گردوغبار در اولویت نخست

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: پدیده گردوغبار به دلیل اهمیت منطقه ای، ملی و محلی باید اولویت نخست قرار بگیرد. زیرا پیامد‌های منفی این پدیده ازجمله تهدید زیرساخت ها، سلامت و مهاجرت ساکنان مناطق درگیر گردوغبار را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اله پور گفت: به دنبال تحقق این هدف هستیم که با شناخت کانون‌های داخلی و خارجی وقوع پدیده گردوغبار، دلیل‌های علمی لازم را فراهم کنیم تا در مذاکرات خارجی و کارگروه‌های ملی استان از این اطلاعات برای مدیریت کانون‌های داخلی و فرامرزی گردوغبار بهره ببریم.

وی بیان کرد: به دنبال تحقق این هدف، دستگاه‌های مسئول درباره اجرای خروجی تصمیمات مکلف خواهند شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->