دستگیری نخستین سارقی که با پابندالکترونیکی قصد سرقت داشت ! خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد تداوم وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی(۷ اردیبهشت) کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق و دستگیری ۱۳ قاچاقچی در مرز‌های خراسان رضوی راهکار جدید وزارت راه و شهرسازی برای حاشیه‌نشینی| نوسازی بافت‌های فرسوده تسریع می‌شود فرونشست زمین در خیابان کلاهدوز مشهد + تصاویر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداری اسکیمری قرار نگیریم؟ شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روان‌شناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روان‌شناس‌نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود نزاع دسته جمعی در پل قویون ارومیه+ فیلم سیل بیش از ۲۶۰۰ نفر از مردم را گرفتار کرد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنکور سراسری ۱۴۰۳ در خراسان‌جنوبی دوباره برگزار می‌شود آغاز رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد
سرخط خبرها

دستگیری کلاهبردار اینستاگرامی در غرب مشهد

  • کد خبر: ۹۳۷۲۰
  • ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
دستگیری کلاهبردار اینستاگرامی در غرب مشهد
فردی که به بهانه افزایش دنبال کننده از کاربران شبکه‌های اجتماعی کلاهبرداری می‌کرد، دستگیر شد.

محمد جواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ مدت‌ها بود که به دنبال ایجاد فروشگاهی در فضای مجازی بود. استقبال ایرانیان از شبکه اجتماعی اینستاگرام، او را به سمت این شبکه اجتماعی غیروطنی سوق داد. از چند وقت پیش صفحه مورد نظرش را ایجاد کرد، اما با وجود گذشت زمان، همچنان نتوانسته بود مخاطبان زیادی داشته باشد، این موضوع موجب شد تا به دنبال کار‌های تبلیغاتی و معرفی صفحه اش برآید.

در این مسیر با فردی آشنا شد که مدعی بود می‌تواند در مدتی کوتاه، انبوهی از کاربران واقعی را به صفحه اش هدایت کند. از آنجا که هدف این فرد نیز همین موضوع بود ندانسته و نشناخته مبالغی را به حساب این غریبه واریز کرد، اما نه تنها اتفاق مورد نظرش نیفتاد، بلکه مشخص شد که اسیر چرب زبانی‌های یک شیاد در فضای مجازی شده است و این فرد نیز پس از دریافت مبالغ، دیگر جواب او را نمی‌داد.

مرد جوان با در دست داشتن مرجوعه قضایی از دادسرای رسیدگی به جرائم سایبری راهی پلیس فتای خراسان رضوی شد. او از فردی شکایت داشت که هیچ سرنخی از او به جز یک نشانه اینستاگرامی وجود نداشت.

۱۲ میلیون برای تبلیغات دادم

شاکی در برابر کارشناسان پلیس فتا درباره آنچه رخ داده بود اعلام کرد: من می‌خواستم صفحه اینستاگرامی ام را ارتقا دهم که با تبلیغات گول زننده این فرد روبه رو شدم. وقتی با او صحبت کردم با وعده و وعید مرا فریب داد و در نهایت مبلغ ۱۲ میلیون تومان برای تبلیغات و جذب مخاطب به حسابش واریز کردم. بعد از آن هم دیگر جوابم را نداد.

کارشناسان پلیس فتا با شنیدن این اظهارات و اقدامات فنی اولیه متوجه شدند که این فرد با ایجاد یک صفحه در این شبکه اجتماعی و تبلیغات دروغین، با این شگرد مکارانه نه تنها از این شهروند که احتمالا از افراد دیگری هم کلاهبرداری کرده است.

در جست و جوی شیاد مجازی

کارشناسان پلیس فتای استان با دریافت این شکایت تحقیقات گسترده‌ای را در فضای سایبر آغاز کردند. آن‌ها تقریبا به دنبال یافتن سوزن در انبار کاهی بودند، زیرا هیچ سرنخی به جز یک نام کاربری از متهم نداشتند. اما تخصص و تجربه مأموران به آن‌ها کمک کرد و موفق به شناسایی متهم شدند. با مشخص شدن هویت متهم، یافتن محل اختفای او از آب خوردن هم برای مأموران راحت‌تر شد، تا جایی که توانستند پس از هماهنگی با مقام قضایی، این فرد را در مخفیگاهش واقع در غرب مشهد دستگیر کنند.

اعتراف به کلاهبرداری ۴۰۰ میلیونی

کارشناسان پلیس فتا که توانسته بودند با تحقیقاتی جامع و رصد‌های گسترده در فضای مجازی به یک متهم سایبری دیگر دست یابند، این فرد را برای بازجویی‌های فنی به پلیس فتای استان منتقل کردند.

متهم با توجه به همه شواهدی که نقش او را در این شیادی‌های مجازی نشان می‌داد، وادار به اعتراف شد و اتهامش را پذیرفت.

متهم در ادامه به کلاهبرداری از چند شهروند دیگر به ارزش ریالی حدود ۴۰۰ میلیون ریال اعتراف کرد و درباره شگرد به کار رفته در این پرونده گفت: با راه اندازی یک صفحه اینستاگرامی به بهانه فروش دنبال کننده و تبلیغات اینستاگرامی سوژه‌های خودم را جذب می‌کردم و در چند جلسه با جلب اعتماد آن ها، درخواست پول می‌کردم که پس از واریز وجه، دیگر جوابگوی آن‌ها نبودم.

به افراد غریبه در فضای مجازی اعتماد نکنید

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی با اشاره به اینکه پس از تکمیل پرونده متهم در اختیار مقام قضایی قرار گرفت، بیان کرد: اولین عاملی که موجب می‌شود افراد در فضای مجازی متضرر شوند، موضوع اعتماد به افرادی است که آن‌ها را نمی‌شناسند و به راحتی حرف‌های آن‌ها را می‌پذیرند.

سرهنگ جواد جهانشیری ادامه داد: شهروندان قبل از واریز وجه به حساب افراد، باید درباره هویت اصلی صاحب صفحه، اطلاعاتی به دست بیاورند و با برقراری تماس تلفنی از جزئیات آن مطلع شوند، زیرا افراد سودجو در فضای سایبر این فضا را مکانی مناسب برای انجام اعمال مجرمانه خود می‌دانند و از ساده لوحی برخی از کاربران برای رسیدن به مقاصد مالی نامشروع خود بهره می‌برند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->