ویژگی انتقال تماس بین دستگاه‌ها به گوگل میت اضافه شد متاورس شرکت متا همچنان میلیاردها دلار ضرر روی دست مارک زاکربرگ می‌گذارد ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد رویداد «امید فردوسی» با رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد سامسونگ، به صورت رایگان، صفحه‌نمایش گوشی‌هایی را که مشکل خط سبز دارند، تعویض می‌کند شرکت فنلاندی گوشی اختصاصی خودش را خواهد داشت | HMD Pulse Pro به‌جای Nokia ارتش کره جنوبی احتمالا استفاده از آیفون را برای نیروهایش ممنوع کند «سیستم بادبان خورشیدی» ناسا چیست و چگونه کار می‌کند؟ + عکس
سرخط خبرها

خبر معاون وزیر ارتباطات از اجرای طرح آزمایشی تولید گوشی بومی در آینده‌ای نزدیک

  • کد خبر: ۹۳۷۶۶
  • ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
  • ۱
خبر معاون وزیر ارتباطات از اجرای طرح آزمایشی تولید گوشی بومی در آینده‌ای نزدیک
پروژه تولید موبایل ملی به سال‌ها پیش برمی‌گردد و تا امروز با فراز و فرود‌های زیادی همراه بوده است...

به گزارش شهرآرانیوز - پروژه تولید موبایل ملی به سال‌ها پیش برمی‌گردد و تا امروز با فراز و فرود‌های زیادی همراه بوده است. در دهه ۸۰ وزارت ارتباطات تلاش‌های زیادی برای تولید این محصول در داخل داشت. به همین منظور تعرفه واردات موبایل را به ۲۵ درصد افزایش داده بود. اما فروردین ۸۷ دولتمردان از این تصمیم عقب‌نشینی کردند و در نهایت تعرفه واردات موبایل دوباره به ۴ درصد کاهش پیدا کرد.

مهر سال گذشته با رونمایی از تصاویر ۲ مدل گوشی با نام گوشی‌های بومی، این موضوع دوباره به بحث داغ حوزه فناوری کشور تبدیل شد. گوشی‌هایی که شباهت بالای آن‌ها با ۲ مدل گوشی چینی، به سرعت باعث شد که انتقاد‌های فراوانی به این محصول‌ها انجام شود و از آن‌ها به عنوان محصولات ساخت خارج یاد شود که تنها نام ایرانی گرفته‌اند.

اما بازار گسترده موبایل در کشورمان باعث شده که این روز‌ها دوباره بحث تولید آزمایشی گوشی ملی آغاز شود. در همین زمینه، در ابتدای هفته، ستار هاشمی، معاون نوآوری وزیر ارتباطات، اعلام کرد: در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، طرح آزمایشی تولید گوشی ملی به‌زودی اجرا خواهد شد و توانایی تولیدکنندگان برای مدیریت بازار و ارائه خدمات پس از فروش در این طرح، آزموده خواهد شد.

به گزارش دیجیاتو، معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات با اشاره به بحث تولید گوشی ملی گفت: این موضوع هم‌چنان در دستور کار است، اما پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. ابتدا به دنبال ارائه یک سری منابع به تولیدکنندگان بودیم. اما تولیدکننده‌ها معتقدند منابع به‎تن‌هایی سودمند نیست و باید بحث تغییرات تعرفه نیز مطرح شود. زیرا اگر سیاست‌گذاری بلندمدتی در این زمینه وجود نداشته باشد، برای آن‌ها راه‌اندازی خط تولید صرفه اقتصادی ندارد.

او با بیان اینکه افزایش تعرفه واردات گوشی موجب بر هم خوردن تنظیم بازار می‌شود، از طرح گلخانه‌ای تولید گوشی ملی خبر داد.

شروع مسیر تولید با واردات

به گفته هاشمی، این طرح یک فاز آزمایشی بود که تولیدکنندگان بالقوه می‌توانند گوشی تلفن همراه در قالب CBU (کامل)، با این افق که تولید موبایل به مرحله CKD (کاملا قطعه‌قطعه شده) برسد، وارد کشور کنند: سپس توان تولیدکنندگان برای مدیریت بازار و ارائه پشتیبانی و خدمات پس از فروش بررسی می‌شود. آن‌هایی که بازار و سلیقه مخاطب را به‌خوبی بشناسند و کاربران از سرویس و خدمات آن‌ها راضی باشند، شامل یک سری مشوق‌های حمایتی خواهند شد.

این طرح آزمایشی در قالب یک دوره کوتاه‌مدت ۶ ماه تا حداکثر یک‌ساله اجرایی خواهد شد. آن طور که هاشمی دراین‌باره می‌گوید، هیچ تفاوتی میان تولیدکنندگان جدید و قدیمی تلفن همراه وجود ندارد و همه باید در این فاز آزمایشی توانایی خود را اثبات کنند.

او با بیان اینکه طبق سند کلان معماری شبکه ملی اطلاعات، بحث تولید موبایل بر عهده وزارت صمت است، اظهار کرد: تولید گوشی ملی می‌تواند در بحث اقتصاد دیجیتال بسیار اثرگذار باشد. اگر کمک نکنیم که مردم به گوشی‌های هوشمند ارزان‌قیمت دست پیدا نکنند، به صورت طبیعی کسب‌وکار‌ها و اقتصاد دیجیتال دچار رکود می‌شود.

به گفته معاون وزیر ارتباطات، مذاکراتی درباره بودجه ۱۴۰۱ انجام شده است تا بخشی از عوارض واردات گوشی، برای حمایت از شکل‌گیری این زیست‌بوم مصرف شود.

پروژه سیستم‌عامل بومی در اختیار سازمان فناوری اطلاعات

به غیر از بحث گوشی، از سال‌ها قبل پروژه‌های دیگری در زمینه تولید سیستم‌عامل بومی، اندروید ملی و موتور جست‌وجوی ایرانی هم در برنامه‌های وزارت ارتباطات قرار داشته است. پروژه‌هایی که به گفته هاشمی، در دولت سیزدهم کار روی آن‌ها به طور تخصصی به سازمان فناوری اطلاعات سپرده شده است.

هاشمی در همین زمینه اعلام کرد با حضور زارع‌پور به عنوان وزیر ارتباطات، تقسیم‌کاری در وزارت ارتباطات صورت گرفته و بحث خدمات و بومی‌سازی به سازمان فناوری اطلاعات سپرده شده است. از همین روی بایستی پروژه‌های اندروید ملی، موتور جست‌وجوی بومی و سایر خدمات پایه را از این سازمان پیگیر شد. او معتقد است این موضوع تصمیمی منطقی است، زیرا سازمان فناوری اطلاعات از لحاظ وجود نیرو و ارتباطات توانایی پیش‌برد چنین پروژه‌ای را دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
0
0
اینم یه سناریو تکراری . مثل لوازم خانگی و خودرو که مردم مجبورم کالای ایرانی بخرن . تا چند سال آینده همین گوشی های دستمون یا نیستن یا گرونن . و مردم مجبور میشن کالای بی کیفیت و جاسوسی ایرانی رو بخرن . مردم اگه نخوان کالای بی کیفیت ایرانی رو بخرن کی و باید ببینن ؟
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->