شهرداری و شورای شهر برای توسعه و آبادانی شهر تلاش می‌کنند| اقدامات شهرداری مشهد در بهار قرآن و نوروز خوب بود تمهیدات ویژه سازمان آتش نشانی مشهد برای شب های قدر افزایش سه درصدی مسافری فرودگاه مشهد در نوروز ۱۴۰۳ تعریض پل دهرود؛ اولین اتفاق خوب عمرانی ۱۴۰۳ مدیریت شهری مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

سیستم اعتباری کشور هنوز مبتنی بر ضامن است

  • کد خبر: ۹۳۹۲۷
  • ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
سیستم اعتباری کشور هنوز مبتنی بر ضامن است
مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی با اشاره به تعامل خوب بانک‌های عامل استان برای پرداخت وام به نیازمندان زیر پوشش کمیته امداد، گفت: سیستم اعتباری کشور هنوز مبتنی بر ضامن است که باید به سیستمی ضمانتی در کشور مبتنی بر اعتبارسنجی تغییر کند.

طنین همتی|شهرآرانیوز، مسلما اشتغال‌زایی در حاشیه شهر و توانمندکردن اقشار ضعیف جامعه بهترین راهکار به‌جای کمک‌های نقدی و یارانه‌ای در حاشیه شهر است. توانمندسازی اقشار ضعیف متولی دولتی می‌خواهد که با ایجاد تسهیلات مناسب و در اختیار آن‌ها قراردادن به اشتغال‌زایی در این مناطق منجر می‌شود. مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی بر این باور است که در کنار کمک به اشتغال‌زایی برای افراد حاشیه شهر، مردم در تشخیص نیاز نیازمندان بسیار خوب عمل می‌کنند و تجربه ثابت کرده است در ۲ سال شیوع کرونا و مشکلات اقتصادی، مردم در کنار کمیته امداد به‌خوبی کمک کرده‌اند.

به‌گفته وی، کمک‌های مردمی باید در مسیر درست و برای خانواده مستحق هزینه شود؛ به همین دلیل، ایجاد مراکز نیکوکاری محله که متشکل از گروه‌های مردمی است، رابط خوبی بین نیازمند و خیران و اقدامی مؤثر بوده است.

حبیب‌ا... آسوده، مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی، درباره کمک‌های اشتغال‌زایی در حاشیه شهر گفت: اعتبار اشتغال‌زایی کمیته امداد خراسان رضوی در سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان بوده و سرانه هر وام به‌ازای هر طرح اشتغال تا ۱۰۰ میلیون تومان قرض‌الحسنه و نهایت بازپرداخت پنج تا هفت‌ساله برای خانواده‌های نیازمند زیر پوشش کمیته امداد بوده است. در کنار تخصیص این اعتبارات درصدی کمک به دیگر نیازمندان نیز بوده است که اگر کمک نکنیم، آن‌ها نیز مستمری‌بگیر کمیته امداد می‌شوند.

به گفته وی، تاکنون ۱۴ بانک استان در زمینه تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال‌زایی مشارکت کرده‌اند؛ به‌طوری‌که تا الان با کمک بانک‌های عامل حدود ۶۰ درصد تسهیلات جذب شده و در استان اشتغال ایجاد شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: به‌تبع آن در مشهد که عمده خانواده‌های زیر حمایت کمیته امداد در حاشیه شهر ساکن‌اند، تاکنون بیش از ۱۲۰۰ طرح اشتغال‌زایی اجرا شده است. همچنین برای ۱۸۰۰ نفر هم از طریق کاریابی اشتغال‌زایی شده است؛ یعنی در مشهد و عمدتا در حاشیه شهر به‌ همت کمیته امداد و همکاری بنگاه‌های اقتصادی (کاریابی) در مجموع بیش از ۳ هزار فرصت شغلی فراهم شده یا به آن‌ها تسهیلات داده شده است. برخی از این فرصت‌ها برای ۲ نفر یا بیشتر اشتغال‌زایی کرده است؛ یعنی اگر از فرصت شغلی بگوییم، بیش از ۱۵۰۰ فرصت شغلی ایجاد شده است.

وی درباره استفاده از ضامن برای دریافت وام در بانک‌ها یادآور شد: ارائه تسهیلات به متقاضی بیشتر تکلیفی است. بانک‌های عامل بیشترین همکاری را در ارائه تسهیلات داشته‌اند و تا جایی که امکان دارد، فرایند ارائه تسهیلات را آسان می‌کنند؛ اما سیستم اعتباری کشور هنوز مبتنی بر ضامن است که باید به سیستمی ضمانتی و مبتنی بر اعتبارسنجی در کشور تغییر کند. این موضوع به شورای‌عالی پول و اعتبار مربوط است و کاری از دست کمیته امداد برنمی‌آید، اما همه هم‌وغم ما این است که اگر جایی به مشکل برخوردیم، با رایزنی بانک موضوع را حل کنیم.

بیشتر خدمات کمیته امداد برای حاشیه شهر و روستاهاست

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی گفت: گزارش‌هایی که بانک‌ها به ما می‌دهند، این است که عمدتا خانواده‌های زیر پوشش کمیته امداد که از بانک‌ها تسهیلات گرفته‌اند، خیلی در سیستم بانکی به مشکل نخورده و توانسته‌اند اعتماد سیستم بانکی را جلب کنند. به همین دلیل، هر سال درصد زیادی از اعتبارات در سیستم بانکی جذب و به خانواده‌ها پرداخت می‌شود. بیشتر خدمات کمیته امداد برای حاشیه شهر و روستاهاست. خیلی از طرح‌های ما در حاشیه شهر اجرا می‌شود و بیشتر کارگاه‌های کوچک تولیدی نیز در حاشیه شهر هستند.

به‌گفته مدیر کمیته امداد خراسان رضوی، معمولا خانواده‌های زیر پوشش کمیته امداد از دهک‌های اقتصادی پایین هستند؛ توانمندکردن آن‌ها وظیفه نظام است و متولی آن کمیته امداد است. ما در کنار اشتغال نزدیک به ۸۰ مرکز نیکوکاری صرفا در مناطق حاشیه شهر داریم که با محوریت مردم و مساجد در حال فعالیت‌اند و هم‌زمان با کمک به مردم، در حوزه‌های کارآفرینی هم فعالیت می‌کنند.

سالانه چقدر به افراد زیر پوشش کمیته امداد اضافه می‌شود؟

به‌گفته آسوده، بخشی از جذب افراد زیر پوشش جدید به کمیته به منابع اعتباری دولت بستگی دارد؛ ولی در مجموع سهمیه‌هایی که جذب شده است، حدود ۱۵ هزار نفر امسال زیر پوشش‌های خدمات کمیته امداد درآمده‌اند؛ به‌طوری‌که بیش از ۲۱۰ هزار خانواده زیر پوشش کمیته امداد هستند و حدود ۱۸۰ هزار خانواده کمک معیشتی می‌گیرند و نزدیک به ۴۰ هزار نفر هم دیگر خدمات را دریافت می‌کنند.

خانواده‌های زیر پوشش عائله‌مند در اولویت طرح مسکن هستند

وی تصریح کرد: کاری که در حاشیه شهر مشهد شروع شده است، احداث مسکن است. در ۲ نقطه حاشیه شهر با کمک بنیاد مسکن و خیران در بحث مسکن اقداماتی در دست است و ان‌شاءا... در آینده نزدیک برای خانواده‌های زیر پوشش کمیته امداد با اولویت خانواده‌های عائله‌مند، اقدامات شایسته‌ای در زمینه مسکن در حاشیه شهر انجام می‌شود.

وی یادآور شد: ما خیلی نمی‌توانیم در هدایت کمک‌های مردمی به‌سمت اشتغال نقش داشته باشیم، زیرا کمک‌های مردمی بر اساس نیت‌ها و مسائل و مشکلاتی که پیش می‌آید، شکل می‌گیرد. در ۲ سال کرونا مردم تمایل داشتند در حوزه کمک به سلامت، اطعام و بسته معیشتی کمک کنند. نیاز جامعه در همین کمک‌ها بود و مردم به‌خوبی کمک کردند و ما هم در راستای کمک مردم خلأ‌ها را رفع کردیم.

مردم در مشارکت و کمک به قشر ضعیف‌تر جامعه مسائل و نیاز‌ها را خوب تشخیص می‌دهند و به‌خوبی هدایت می‌کنند، اما این کمک‌ها باید در مسیر درست و برای خانواده مستحق هزینه شود؛ به همین دلیل، ایجاد مراکز نیکوکاری محله که متشکل از گروه‌های مردمی است، رابط خوبی بین نیازمند و خیران است.

دکتر علی‌اصغر اسماعیل‌زاده، مدیر نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگویی درباره سهم حاشیه شهر در ایجاد مشاغل خانگی گفته بود: از سال ۱۳۹۹ که در فرایند راه‌اندازی مشاغل خانگی بازنگری و روندش آسان شد، تاکنون ۱۲۰کسب‌وکار درخواست مجوز کرده‌اند و ۵۰مجوز مشاغل خانگی در مشهد صادر شده که بیشتر فعالیت آن‌ها در واحد‌های مسکونی بوده است. اما نکته مهم در این کسب‌وکار‌ها این است که بیشتر آن‌هایی که مجوز گرفته‌اند، افراد برخوردار جامعه هستند و مشاغل حاشیه شهر دراین‌میان بی‌نصیب بوده است.

به‌گزارش شهرآرانیوز، بر اساس گزارش‌ها، بیشتر مردم در دریافت وام و تسهیلات از بانک با مشکلات ریزودرشتی روبه‌رو هستند که گاهی از دریافت وام پشیمان می‌شوند. حال این دریافت وام برای اقشار ضعیف جامعه با سخت‌گیری‌های معمول بانک‌ها دشوارتر می‌شود؛ اما این وضع برای خانواده‌های زیر پوشش کمیته امداد آسان و باعث شده است حجم زیادی از اعتبارات تخصیصی به این بخش در اشتغال‌زایی برای اقشار ضعیف در حاشیه شهر هزینه شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->