سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آیا کرونا به کلیه‌ها آسیب می‌زند؟

  • کد خبر: ۹۴۰۱۹
  • ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
آیا کرونا به کلیه‌ها آسیب می‌زند؟
پژوهشگران در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند که ویروس کرونا به طور مستقل از سیستم ایمنی بدن، باعث آسیب مستقیم سلولی در کلیه‌ها شده و بافتی موسوم به اسکار را در این بخش ایجاد می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، مطالعات پیشین نشان می‌ دادند که کووید ۱۹ می ‌تواند به کلیه‌ های بیمار آسیب برساند اما تأثیر دقیق این ویروس بر آنها تا کنون نامشخص بوده است. تیمی از دانشمندان آلمانی و هلندی دریافتند که کووید ۱۹ باعث آسیب مستقیم سلولی در کلیه‌ ها شده و به ایجاد بافت اسکار کمک می‌ کند.

بافت اسکار در واقع اثر برجای ‌مانده از التیام زخمی است که بافت های آسیب ‌دیده آن به‌ طور کامل بازسازی ‌نشده و بافت همبند جای آنها را گرفته باشد. فیبروز کلیه یا اسکار، یک پیامد طولانی مدت جدی است که می تواند تقریباً پس از هر گونه آسیب به کلیه رخ داده و با عملکرد کلیه مرتبط است.

پژوهشگران بیمارستان آموزشی آخن (Aachen) و مرکز پزشکی دانشگاه رادبود در هلند بافت‌های کلیه را در میان بیماران مبتلا به کرونای بستری درICU ، سایر بیماران بستری در بیمارستان برای یک مشکل ریوی غیر مرتبط با کووید با یک گروه از افراد سالم ارزیابی و مقایسه کردند. نتایج نشان می دهد که بافت کلیه بیماران کووید ۱۹ بیشتر از سایرین، بافت اسکار داشته اند.

مرحله اول تحقیقات به وضوح نشان داد که کووید ۱۹ به کلیه ها آسیب می رساند. در مرحله بعد، محققان تصمیم گرفتند تا تعیین کنند ویروس چگونه این کار را انجام می دهد. بسیاری از مطالعات اخیر نشان می ‌دهند که برخی از علائم شدیدتر کووید ۱۹ به دلیل واکنش بیش از حد پاسخ ایمنی بدن و التهاب بیش از حد، ظاهر می‌ شوند، نه در اثر خود ویروس کرونا. آیا این موضوع برای کلیه ها نیز صدق می کند یا کووید ۱۹ مستقیماً به این اندام ها آسیب وارد می کند؟

 این تیم یک سری از کلیه های کوچک به نام ارگانوئیدها را با کشت آنها در یک محیط آزمایشگاهی ایجاد کردند که با استفاده از سلول‌ های بنیادی توسعه یافته ‌اند و دارای سلول‌ های مختلف کلیه به جز سلول‌ های ایمنی هستند. محققان هر ارگانوئید را با کووید ۱۹ آلوده کرده و به تیم اجازه دادند، تأثیر مستقیم ویروس بر سلول‌ های کلیه را مشاهده کنند. یک بار دیگر، دانشمندان با اسکار ارگانوئیدی کلیه و همچنین سیگنال های همراهی که به فرآیند اسکار کمک می کند، برخورد کردند.

جیتسکه یانسن (Jitske Jansen) از پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی در این رابطه گفت: یافته ها نشان می ‌دهد که قطعا ویروس کرونا، نه التهاب یا هر گونه اثرات سیستماتیک دیگر، مسئول آسیب کلیوی مشاهده ‌شده در بیماران کرونایی است.  به طور کامل اثرات مخرب ناشی از ویروس کرونا در کلیه ها بررسی شدند.

ارگانوئیدهای کلیه آلوده نشان می دهند که ویروس به طور مستقیم و مستقل از سیستم ایمنی باعث آسیب سلولی می شود. این یافته نشان دهنده اثرات مضری است که ویروس کرونا می ‌تواند در بدن داشته باشد.
کاترینا ریمر (Katharina Reimer)، از دیگر محققان این پروژه تاکید می کند که مطالعات طولانی مدت، بینش های بیشتری را در مورد آسیب شناسی های مرتبط با کلیه ناشی از ویروس کرونا ارائه خواهد کرد.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله گزارش های تغذیه فعلی سلول سلول بنیادی (Cell Stem Cell) منتشر شده و برای علاقمندان قابل دسترس است.

منبع: سیناپرس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->