تجویز آنتی‌بیوتیک در ایران ۱۰ درصد بیشتر از میانگین جهانی قاچاق معکوس دخانیات به دلیل قیمت پایین در ایران توصیه هایی در خصوص خشکی چشم| زائران اربعین مبتلا به خشکی چشم، اشک مصنوعی همراه داشته باشند کشف و ضبط ۱۳۰ قبضه سلاح جنگی غیر مجاز در شادگان خوزستان تغذیه و تحرک کافی از عوامل اثر گذار در حفظ سلامت استخوان و مفاصل است علت تأخیر در واریز حقوق تیرماه ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین‌اجتماعی | تعطیلات رسمی بهانه تأخیر در واریز حقوق و مستمری نشود! چرا مدیریت مصرف آب در تابستان امسال ضرورت دارد؟ | مراقب گرمای غیر طبیعی تابستان امسال باشید ابلاغ بیش از ۶۱ هزار میلیارد ریال از اعتبارات سرمایه‌ای خراسان رضوی ماجرای نامه مخبر برای حداقل‌بگیران تامین اجتماعی چه بود؟ | سه میلیون تومان برای متناسب‌سازی نیست! راه اندازی چهارمین مرکز خدمات جامع سلامت آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعمال‌قانون ۱۸۳۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | توقیف ۴۴ خودروی متخلف (یکم مرداد ۱۴۰۳) آخرین وضعیت بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج | ۲۷۰ هزار نفر در صف انتظار هستند (یکم مرداد ۱۴۰۳) چرا کمک هزینه معیشتی معلولان متوقف شده است؟ چرا قانون متناسب ‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به درستی اجرا نمی‌شود؟ انتشار فایل کتاب‌های درس دانش آموزان مدارس از امروز (یکم مرداد ۱۴۰۳) یک‌میلیون تومان متناسب‌سازی به حساب بازنشستگان کشوری واریز می‌شود، اما برای بازنشستگان تأمین اجتماعی، نه (یکم مرداد ۱۴۰۳) چند راهکار مناسب برای تحمل راحت گرمای شدید این روز‌ها تصادف دو خودرو سنگین در بزرگراه مشهد _ باغچه یک کشته برجای گذاشت (یکم مرداد ۱۴۰۳) تب، سردرد و بدن درد مهمترین علائم بیماری تب دنگی است چه عواملی زمینه‌ساز انسداد سینوس‌ها و ایجاد بیماری سینوزیت می‌شوند؟
سرخط خبرها

کم‌کاری تیروئید سبب بروز بیماری «هاشیموتو» می‌شود

  • کد خبر: ۹۴۰۲۵
  • ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
کم‌کاری تیروئید سبب بروز بیماری «هاشیموتو» می‌شود
تیروئیدیت هاشیموتو (Hashimoto’s Thyroiditis) نوعی التهاب مزمن غده تروئید است که در آن سیستم ایمنی بدن به دلیل بیماری خودایمنی به تیروئید حمله کرده و باعث تخریب بافت آن می‌شود. در نتیجه آن، فرد دچار کم کاری تیروئید می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، تحقیقات در ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد تیروئیدیت هاشیموتو یکی از اصلی‌ترین دلایل کم کاری تیروئید در میان بیماران محسوب می‌شود که باعث کم شدن ترشح هورمون‌های این غده می‌شود. این بیماری خودایمنی ممکن است در هر سنی بروز کند، اما به طور معمول در افراد ۴۰ تا ۶۰ سال بیشتر دیده می‌شود.

متاسفانه در بیشتر موارد این بیماری به سختی تشخیص داده می‌شود. پزشکان به ندرت از آزمایش خون برای شمار آنتی بادی‌ها به منظور تشخیص تیروئیدیت هاشیموتو استفاده می‌کنند. با این حال، برخی موارد می‌تواند به بیمار برای تشخیص بیماری کمک کند که شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- انجام عمل جراحی و برداشت غده تیروئید
۲- قرار گرفتن گردن تحت اشعه
۳- ابتلا به بیماری‌های خاص، بیماری‌های قلبی و سرطان
۴- مصرف دارو‌های روماتولوژی

بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری از افزایش وزن، بی حالی، و مِه مغزی (گیجی و حواس پرتی) رنج می‌برند. با این حال، در این موضوع تنها غده تیروئید مقصر نیست. رابطه میان هورمون‌های تیروئید و متابولیسم (سوخت و ساز بدن) بسیار پیچیده است. در عین حال، دیگر هورمون‌ها و پروتئین‌ها در بدن نیز بر روی این موضوع دخیل هستند.

یک متخصص در این باره می‌گوید: تیروئیدیت هاشیموتو دلیل افزایش وزن نیست بلکه این بیماری باعث تجمع بیشتر آب و نمک در بدن می‌شود. به همین دلیل هم این بیماران بدن پف کرده‌ای دارند.

متاسفانه ابتلا به تیروئیدیت هاشیموتو می‌تواند خطر بروز سایر مشکلات و بیماری‌ها را در افراد افزایش دهد که می‌تواند به بی حالی فرد منجر شود. از جمله این مشکلات می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- کمبود ویتامین B ۱۲ (کم خونی مهلک)
۲- بیماری سیلیاک که منجر به کم خونی ناشی از فقر آهن می‌شود.
۳- سطح پایین کورتیزول خون (نارسایی آدرنال)
۴- دیابت نوع یک

منبع: باشگاه خبرنگاران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->