اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

عملیات بزرگ برای نجات کشف‌رود

  • کد خبر: ۹۴۶۷
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۸
عملیات بزرگ برای نجات کشف‌رود
شهرداری در قالب مدیریت واحد، سامان‌دهی و احیای رودخانه تاریخی مشهد را آغاز کرد
علیرضا ظهیری - جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌های متولی، سال‌های سال کشف‌رود کهن را به محاق فراموشی برده و وضعیت این آبریز مهم را اسفبار ساخته بود. با این حال در یکی، دوماه اخیر که علیرضا رزم‌حسینی، استاندار خراسان‌رضوی به‌صورت جدی وارد موضوعات مربوط به کشف‌رود شده، اتفاقات مثبتی در این زمینه رقم خورده است. اولویت اول عالی‌ترین مقام دولت در خراسان‌رضوی، ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های متولی این بخش بود و در نهایت، رزم‌حسینی با سپردن سکان مدیریت واحد سامان‌دهی کشف‌رود به شهرداری مشهد، گامی بزرگ برای احیای رودخانه تاریخی شهرمان برداشت. پس از انعقاد تفاهم‌نامه مدیریت واحد سامان‌دهی کشف‌رود، دیروز به‌صورت رسمی عملیات اجرایی سامان‌دهی و احیای این رودخانه به طول ۸۰ کیلومتر در قالب مدیریت واحد در محدوده جاده کلات تا خین‌عرب و بخشی از محدوده چرمشهر آغاز شد. حالا قرار است کار سامان‌دهی تاریخی‌ترین رود شهر در قالب آزادسازی مسیر، پاک‌سازی حریم و کاشت درختان مختلف، از قبل از پل شاهنامه تا ۵ کیلومتر بعد از چرمشهر آغاز شود تا چهره کشف‌رود دوست‌داشتنی مشهدی‌ها به روز‌های گذشته خود برگردد.

حفظ سلامت مردم وظیفه ماست
استاندار خراسان‌رضوی دیروز در مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژه ملی با تأکید بر اینکه حفظ سلامت، بهداشت و محیط‌زیست مردم یکی از وظایف حکومت و دولت‌هاست، اظهار کرد: در گذشته اقدامات خوبی در حوزه کشف‌رود صورت گرفته و با این حال نیمه‌تمام رها شده بود که قرار است با این حرکت، کار نیمه‌تمام گذشتگان تکمیل شود. رزم‌حسینی با فاجعه‌بار دانستن وضعیت کشف‌رود در برخی نقاط، افزود: سامان‌دهی این رودخانه یک کار ملی است و فقط مربوط به استان خراسان‌رضوی نیست. وی با اشاره به وجود تمدن‌هایی از گذشتگان در مسیر کشف‌رود، ادامه داد: در بخش بعدی اقدامات، باید به سمتی پیش رفت که این منطقه به یک منطقه گردشگری و زیبا برای حضور زائران و شهروندان مشهدی تبدیل شود. رزم‌حسینی همراهی نهاد مردمی شورای شهر و شهرداری مشهد با دستگاه‌های دولتی در احیای کشف‌رود را تمرینی برای همکاری بین‌دستگاهی دانست و ابراز خرسندی کرد: در این زمینه، همراهی خوب دادستانی پشتوانه‌ای خوب برای مدیریت واحد این مجموعه است. وی با بیان اینکه دستگاه قضایی در خراسان‌رضوی به دنبال پرونده‌سازی نیست، یادآور شد: اگر سلامت، بهداشت، محیط‌زیست، امنیت و معیشت مردم به خطر بیفتد، دستگاه قضایی باید ورودی پیشگیرانه به موضوعات داشته باشد و از طرفی مسئولان دولتی هم باید به مردم پاسخ‌گو باشند.

مقدورات دستگاه‌های دولتی کافی نیست
استاندار خراسان‌رضوی با تأکید بر اینکه مقدورات دستگاه‌های دولتی برای احیا و سامان‌دهی کشف‌رود کافی نیست و به‌طور قطع هماهنگی به‌وجود‌آمده بین‌دستگاهی کاری بزرگ است، گفت: اکنون فعالیت در ۸۰ کیلومتر از مسیر کشف‌رود آغاز شده است، اما دستگاه‌های متولی باید روی نقاط دیگر این رودخانه هم بررسی داشته باشند تا اگر در نقطه‌ای مشکلی وجود دارد، برای آن هم برنامه‌ریزی شود.
رزم حسینی با اشاره به راه افتادن نهضت بزرگ اقتصادی در خراسان رضوی ادامه داد: به طور قطع تا عید نوروز رتبه بندی نهادها، دستگاه‌ها و مراکز خصوصی را که در حوزه فعالیت‌های اقتصادی در استان اقداماتی انجام داده‌اند، اعلام می‌کنم. استاندار خراسان‌رضوی با اشاره به ایجاد همدلی و وحدت میان مدیران استانی برای انجام فعالیت‌های سازندگی گفت: البته برخی‌ها دوست دارند اختلاف ایجاد کنند و این وحدت را نمی‌خواهند و در این رابطه باید مسئولان مراقبت کنند. رزم‌حسینی پس از این سخنان و با اشاره به اتفاقات اخیر در کشور، از هوشیاری جوانان خراسانی تشکر کرد و گفت: حرکتی که جوانان خراسانی در هفته اخیر با هوشیاری انجام دادند، الگویی برای کشور است. جوانان خراسانی با حرکت عاقلانه خود، ما را در مسیر آبادانی استان همراهی کردند؛ چرا که اقدامات تخریبگرانه حاصلی جز فرار سرمایه ندارد و اگر این اتفاق بیفتد، همه ضرر خواهیم کرد.

حل‌وفصل معضل کشف‌رود فقط با مدیریت جهادی
شهردار مشهد در این مراسم ضمن تشکر از استاندار برای ایجاد هماهنگی بین دستگاهی درباره سامان‌دهی کشف‌رود، گفت: موضوعات میان‌بخشی جز با یک مدیریت واحد مقتدر انجام‌شدنی نیست. همه نیرو‌ها در خراسان‌رضوی وجود داشته‌اند و آقای استاندار توانسته این نیرو‌ها را در کنار هم قرار دهد. محمدرضا کلائی امنیت امروز مشهد را یکی دیگر از نشانه‌های هماهنگی دستگاهی در استان دانست و افزود: هماهنگی بین‌دستگاهی هم درباره کشف‌رود می‌تواند به برگ زرینی برای این مدیریت مقتدر تبدیل شود. وی افزود: فارغ از حمایت اعضای شورای شهر و هماهنگی دستگاه‌ها، در طی زمان نیازمند حمایت دستگاه قضایی هستیم. کلائی با تأکید بر اینکه حل‌وفصل موضوع کشف‌رود تا رسیدن به نتیجه دلخواه همچنان باید با مدیریت جهادی و مدیریت عملیاتی اجرا شود، اضافه کرد: پهنه‌بندی حریم به مشاور ابلاغ شده است و می‌توان با این پهنه‌بندی که مکمل کار است، زحمات را به نتیجه مطلوب رساند. شهردار مشهد در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران درباره پیش‌بینی اعتبارات لازم برای سامان‌دهی کشف‌رود، گفت: در بخش‌هایی که در محدوده و حریم شهر است، بودجه با تمهیدات شورای اسلامی شهر به تصویب خواهد رسید و در بخش‌های بیرون حریم نیز از منابع دولتی استفاده خواهد شد.
وی افزود: بخش‌هایی از کشف‌رود که موضوعیت سرمایه‌گذاری در حوزه زیست پاک دارد، با استفاده از کمک بخش خصوصی برای تغییر الگوی کشت، بهبود بهره‌برداری از فاضلاب و افزایش تصفیه‌خانه‌ها اقداماتی انجام خواهد شد. کلائی ادامه داد: در این رابطه و در گام اول راه‌اندازی تصفیه‌خانه سپتاژ، تکمیل تصفیه‌خانه چرمشهر و ایجاد ۵ تصفیه‌خانه در آینده در دستورکار است.

کشــف‌رود، دومیـــن معضـــل زیست محیطی شهر
رئیس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت، سلامت و محیط‌زیست شورای شهر نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه بعد از آلودگی هوا، بزرگ‌ترین معضل زیست‌محیطی مشهد، کشف‌رود است، اظهار کرد: در ۲ دهه اخیر مدیریت‌شهری به‌صورت پراکنده در این محدوده اقدامات خوبی انجام داده، اما متأسفانه نتیجه مطلوب به همراه نداشته است. محمد حاجیان‌شهری با بیان اینکه بر این باوریم که خدمات‌دهی به مردم مناطق کم‌برخوردار باید انجام شود و مسائل زیست‌محیطی نیز در این محدوده بهبود یابد، افزود: شهرداری مشهد باوجود اینکه مسئولیت قانونی در حریم شهر ندارد، با توجه اینکه خود را خدمتگزار مردم و این مناطق می‌داند، وارد عرصه شده است. وی ادامه داد: بر اساس این رویکرد، شورای شهر مشهد با این تصمیم شهردار در کلیت موافقت کرد و امیدواریم این اقدام بتواند در کوتاه‌مدت جزو افتخارات مدیریت‌شهری در این دوره زمانی قرار گیرد

دادستانی در کنار مدیریت‌شهری
همچنین فرزاد بهشتی، معاون دادستان مرکز استان خراسان‌رضوی، با اشاره به اینکه در حوزه آزادسازی حریم کشف‌رود آب منطقه‌ای و دادستانی اقدامات لازم را انجام داده‌اند، اظهار کرد: از امروز شهرداری مشهد مسئولیت خطیری در این حوزه دارد و بنده از تمامی دستگاه‌ها تقاضا دارم که به تعهدات خود درباره تفاهم ایجادشده پایبند باشند. بهشتی تأکید کرد: مدیریت‌شهری مشهد به این موضوع توجه داشته باشد که حوزه دادستانی برای انجام مناسب فعالیت‌ها در کنار آن‌هاست. دستگاه قضا به دنبال پرونده‌سازی نیست، اما هیچ عذری را درباره کشف‌رود نمی‌پذیرد و به حوزه‌هایی که اقداماتشان را انجام ندهند، تذکر می‌دهد و در نهایت با آن‌ها برخورد می‌شود.

درخت‌کاری در ۱۳۰ هکتار از حریم کشف‌رود
معاون خدمات‌شهری شهردار مشهد نیز با بیان اینکه بر اساس تفاهم، از امروز عملیات اجرایی احیا و سامان‌دهی کشف‌رود به طول ۸۰ کیلومتر از قبل از پل شاهنامه تا ۵ کیلومتر بعد از چرمشهر انجام خواهد شد، اظهار کرد: در گام ابتدایی، عملیات اجرایی و آماده‌سازی بستر و کاشتن درخت در مساحتی بیش از ۱۳۰ هکتار را خواهیم داشت. مهدی یعقوبی افزود: محدوده اجرای این عملیات از پل کلات تا خین‌عرب و ۴۰ هکتار در محدوده چرمشهر است. همچنین به موازات این اقدامات تکمیل تصفیه‌خانه چرمشهر در دستورکار قرار دارد و اسناد تصفیه‌خانه سپتاژ هم آماده شده است و به‌زودی فراخوان آن هم داده می‌شود. وی تأکید کرد: امیدواریم هرچه سریع‌تر در حوزه تصفیه‌خانه سپتاژ اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی دولت هم برسد.
گزارش خطا
برچسب ها: کشف رود
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->