نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | نژاد حسین: هدف گذاری دقیق عمرانی در شورای ششم، یک خواست آگاهانه برای مردم بود ویدئو | منصوریان: نسخه مترقی فرهنگسراها با هدف رفع مشکلات مردم در شورای ششم ارائه شد ویدئو | علیزاده: افزایش بودجه مناطق کم برخوردار در شورای ششم امید آفرین بود ویدئو | ضمیری: شورای ششم پس از ۱۶ سال طرح تفصیلی مشهد را به سرانجام رساند ویدئو | دائمی: توجه ویژه به سلامت مردم، هدف شورای ششم در زمان آغاز فعالیت ما بود ویدئو | حسامی: چشم انداز ۲۵ ساله تامین آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از پساب‌ها محقق خواهد شد ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است
سرخط خبرها

وعده «کلانتری» برای کمک به کشف‌رود

  • کد خبر: ۹۴۷۶
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۸
وعده «کلانتری» برای کمک به کشف‌رود
رئیس سازمان محیط‌زیست کشور درباره پیگیری تخصیص اعتبارات لازم برای رودخانه تاریخی مشهد قول همکاری داد
زهرا اسکندریان - «اگر در زمان حضور رزم‌حسینی و کلائی در استانداری خراسان‌رضوی و شهرداری مشهد، کشف‌رود به زندگی برنگردد، هیچ زمان دیگری به زندگی برنخواهد گشت؛ مطمئنم که با ترکیب این ۲ نفر ظرف ۲ سال آینده کشف‌رود سروسامان می‌گیرد.» این بخشی از صحبت‌های عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور بود که عصر دیروز در کارگروه کشف‌رود استانداری خراسان‌رضوی بیان شد. او در این جلسه چندین‌بار تأکید کرد که متأسفانه ضوابط و قوانین محیط‌زیستی همیشه به شوخی گرفته می‌شود یا در حد ۴ جانور وحشی و پارک حفاظت‌شده از آن یاد می‌کنند. کلانتری با بیان اینکه بر همین اساس نباید به خاطر کاهش ۲ درصدی در قیمت تمام‌شده یا از بین رفتن اشتغال، ضوابط محیط‌زیستی را کنار زد، اظهار کرد: اینکه استاندار و دادستان مرکز خراسان‌رضوی دستور توقف چرمشهر را نمی‌دهند، به این دلیل است که عده‌ای بیکار نشوند. در عین حال بر اساس قانون با این وضعیت، چرمشهر یک ساعت هم نباید فعال باشد. رئیس سازمان محیط‌زیست کشور با بیان اینکه امیدواریم شهردار فعال مشهد مدت بیشتری در این سمت بماند، اضافه کرد: مشابه معضل کشف‌رود در جنوب تهران نیز وجود دارد و به علت اینکه در تهران این تفکر و این انسجام به شکل مشهد نیست، نمی‌توان به حل آن امیدوار بود. این در حالی است که مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور بیان کرده‌اند که در هنگام خروج از تهران به سمت قم بوی تعفن شنیده می‌شود. رئیس سازمان محیط‌زیست کشور اضافه کرد: اکنون بر مبنای قانون آبی زندگی می‌کنیم که زمانی نوشته شده است که مشکل آب نداشتیم؛ در آن زمان جمعیت کشورمان ۳۰ میلیون نفر بوده، اما اکنون جمعیت کشور به بیش از ۸۰ میلیون نفر رسیده است و با کاهش ۲۰ درصدی بارندگی روبه‌رو شده‌ایم. کلانتری با بیان اینکه برخی قوانین محیط‌زیستی کارایی خود را از دست داده است، اضافه کرد: فعالیت در کشف‌رود کار بزرگی است؛ به خاطر ۱۰۰ مترمربع چرم اضافی نباید بگذارید این اتفاق بیفتد. این حق مردم است و نباید اجازه دهیم که به بهانه تولید اقتصادی زندگی آنان با خطر روبه‌رو شود. رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور با بیان اینکه در زمینه اختصاص بودجه برای کشف‌رود با محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، و رئیس‌جمهور کشورمان رایزنی می‌کنم، افزود: با این حال استاندار برای این کار به رئیس‌جمهور نامه بزند و درخواست‌های خود را اعلام کند. رئیس‌جمهور برای محیط‌زیست هم وقت می‌گذارد و هم از همه توانش استفاده می‌کند. وی ادامه داد: با این حال مدیریت استان بداند که چه کمک شود و چه نشود، این مشکل را راحت‌تر از آنچه که هست، حل می‌کنیم.
احمد یزدان‌پناه، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی در این جلسه در واکنش به صحبت‌های بودجه‌ای رئیس سازمان محیط‌زیست اظهار کرد: در ۸ سال گذشته چندین‌بار نامه‌نگاری و درخواست شده، اما در این زمینه اتفاقی نیفتاده است؛ بر این اساس از شما به‌عنوان رئیس سازمان محیط‌زیست درخواست داریم تا نگاه ویژه‌تری به این موضوع داشته باشید.

احیای تاریخ در کشف‌رود
علیرضا رزم‌حسینی، استاندار خراسان‌رضوی، هم در این نشست با بیان اینکه احتمالا بتوان در بخشی از کشف‌رود منطقه نمونه گردشگری ایجاد کرد، گفت: در این منطقه وجود تمدن‌های قدیمی و تاریخی اثبات شده است و شاید بتوان در آینده با اکتشاف در این منطقه، از جاذبه‌های تاریخی آن برای بازدید گردشگران استفاده کرد. او با بیان اینکه همه استانداران گذشته برای نجات کشف‌رود زحمت‌هایی کشیده‌اند، ادامه داد: با همت مدیران دولتی، دستگاه قضا، نهاد مردمی شورا و شهرداری و خرد و کار جمعی مصمم هستیم تا این پروژه را به پایان برسانیم. معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز در این جلسه بیان کرد: اگر بتوان یک بلیت از شما گرفت و امروز قرار باشد آن را بگیریم، فکر می‌کنم جز کشف‌رود موضوع دیگری در اولویت نباشد. فرزاد بهشتی با بیان اینکه حوزه کشف‌رود، یک منطقه حفاظت‌شده است، گفت: سامان‌دهی این حوزه، آن را از محافظت‌های زیست‌محیطی بی‌نیاز می‌کند و باعث می‌شود نیرو‌های حفاظت محیط‌زیست در دیگر بخش‌ها فعال شوند. شهرداری مشهد کار را شروع کرده است و در ادامه می‌تواند کار را به قوت ادامه دهد، اما مدیران درباره مسائل بودجه‌ای در مضیقه هستند. معاون خدمات و محیط‌زیست شهرداری مشهد نیز در این نشست با بیان اینکه کشف‌رود یک رود فاضلابی است که خاک و منابع زیرزمینی را آلوده کرده است، گفت: در سال‌های گذشته دستگاه‌های مختلف فعالیت‌هایی درباره سامان‌دهی کشف‌رود انجام دادند، اما به دلیل اعتبارات قطره‌چکانی و کار‌های جزیره‌ای این اقدامات ثمربخش نبود. مهدی یعقوبی افزود: برای تصفیه فاضلاب تانکری نیز مقرر شده است سپتاژ فاضلاب از سوی شهرداری اجرا شود که ۴۰ میلیارد تومان برای ساخت این تصفیه‌خانه لازم است. محمد علایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی نیز در این کارگروه اظهار کرد: طرح سامان‌دهی کشف‌رود به اصلاحاتی نیاز دارد که منتظریم شهردار مشهد سند و نقشه نهایی آن را ارائه دهد. آب منطقه‌ای نیز در این زمینه همراهی لازم را با سایر دستگاه‌ها خواهد داشت.

۱۵۰ میلیارد تومان برای طرح‌های آبخیزداری
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و عضو در حاشیه کارگروه احیای کشف‌رود در جمع خبرنگاران گفت: در بودجه امسال ۱۵۰میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور اختصاص یافته است. به گزارش ایرنا، عیسی کلانتری افزود: این رقم، اعتبار خوبی است و با اجرای طرح‌های آبخیزداری می‌توان در راستای جلوگیری از وقوع سیلاب اقدام کرد. وی اضافه کرد: متأسفانه به دلیل خشک‌سالی ادامه‌دار به رودخانه‌ها تجاوز شده است و حتی در قانون بودجه سال۹۴ مجلس تصویب کرده بود که بستر رودخانه‌های خشک واگذار شود. کلانتری گفت: رودخانه‌ها کوچک‌تر شده‌اند و برای پیشگیری از صدمات سیلاب، مردم باید حریم رودخانه‌ها را رعایت کنند و بستر رودخانه‌ها پاک‌سازی و بازگشایی و آبخیزداری در بالادست اجرا شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->