با افزایش لیگهای باشگاهی در رشتههای مختلف ورزشی، کارخانجات و شرکتها و مؤسسات خصوصی نیز اقدام به تیمداری کردهاند؛ نکتهای که باعث شده است در لیگهای مختلف، شاهد حضور تیمهایی با اسامی بعضا عجیب و نامأنوس باشیم.
انتخاب اسم یک باشگاه
نگاهی به اسامی باشگاههای بزرگ و ماندگار در رشتههای مختلف ورزشی در سراسر جهان، نوعی ظرافت زیباییشناسانه را در این اسامی نشان میدهد. درواقع اسم یک تیم یا یک باشگاه میتواند به شهرت و ماندگاری آن نیز کمک کند؛ اسمی که زیبا بوده و آهنگ و تلفظش چه برای رسانهها و چه هواداران، دلچسب و ساده و همچنین بهیادماندنی باشد. بااینحال افزایش لیگهای ورزشی ازیکسو و تکرشتهایبودن اغلب باشگاههای مطرح و ریشهدار باعث شده تا بهکرات شاهد پیدایش باشگاههایی جدید باشیم؛ باشگاههایی که بیشتر آنها متعلق به بخشهای خصوصی هستند و هدف اصلی پیدایششان تبلیغ برند شرکت یا کارخانه صاحب آن است. با توجه به اینکه ورزش در ایران تجارتی درآمدزا محسوب نمیشود، بخش خصوصی چاره را در این دیده که اسامی برندش را هرچند غیرمرتبط با ورزش و عاری از المانهای زیباییشناسی، روی باشگاهش بگذارد. البته در فوتبال دنیا نیز تیمهایی در بالاترین سطوح وجود داشته و دارند که متعلق به کارخانجات و کمپانیهای بزرگ هستند. یکی از نمونههایش باشگاه پارما در فوتبال ایتالیا متعلق به شرکت لبنیات پارمالات است. باوجود اسم پارما و اختصار و زیبایی که در آن وجود دارد، باعث شده در زبانهای مختلفی، چون فارسی قابل بیان و تلفظ و زیبا باشد. در شرق آسیا و در کشورهای ژاپن و کره، باشگاههای اصلی متعلق به کارخانجات بزرگ هستند. در کرهجنوبی اولسانهیوندای، چونبوکهیوندای موتورز و سوونسامسونگ اسم برندهای کارخانجاتشان را نیز در خود دارند. در ژاپن باشگاههای کاوازکی فرونتیل یا ناگویا گرامپوس که متعلق به تویوتا و یوکوهاما مارینوس متعلق به کمپانی اتومبیلسازی نیسان هستند، از این دستهاند؛ اما حتی آنجاکه مثل کاوازکی فرونتیل و اولسان هیوندای، اسامی اشاره مستقیم به شرکت تجاری دارد، شهرت و جهانیبودن برندها به اعتبار تیمها و اسم آنها میافزاید.
اسامی عجیب در ورزش ایران
در ورزش ایران همانطور که گفته شد، در سالهای اخیر و با ورود بخش خصوصی به لیگهای مختلف ورزشی شاهد پیدایش اسامی متنوع و جدید و بعضا عجیبی هستیم. به نظر میرسد وزارت ورزش و فدراسیونها میتوانند دراینزمینه به باشگاههایی ازایندست کمک کرده و آنها را در انتخاب اسامی جذاب و زیبا یاری کنند؛ چراکه این اسامی خیلی سخت بتوانند اسامی ماندگاری چه در عرصه رسانه و چه روی سکوها باشند. البته برخی از این اسامی مربوط به اسپانسرهای تیم میباشد که در عین عجیب و غریب بودن بازهم جای شکرش باقی ست که در این روزهای سخت اقتصادی حاضر به سرمایهگذاری در ورزش شدهاند. آسانسور و پلهبرقی بهران، پاس تهران، سوهان محمدسیما قم، هایپرشهر شاهینشهر، دختران کویر مس کرمان، دریژنو فرخشهر، هیرو، باژوند بوشهر، راهیاب ملل مریوان، پدافند رعد شهرکرد، آویژهصنعت مشهد، توفارقان آذرشهر، شورا و شهرداری قزوین، آترا ارتوپد ارومیه، دلفین هفت زنجان، ساچمه بیژن، فراز بام خاییز دهدشت، ارشیا شیب ترقبه و اشتادسازه