سرخط خبرها

دانش‌آموزان مجهز به علم و هنر

  • کد خبر: ۹۵۱۳
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۹
دانش‌آموزان مجهز به علم و هنر
گفتگو با نخبه‌های دبیرستان نمونه مصلی‌نژاد
لیلا جانقربان لاریچه
خبرنگار شهرآرامحله
طعم دانش‌آموزی از آن طعم‌های تکرارنشدنی است که با دیدن در و دیوار مدرسه و گاهی هم حاضرشدن در جمع دانش‌آموزان فقط می‌توانی آن را مرور کنی! مرور خاطرات روز‌های اول مهر و لباس‌های نو، معلم‌های جدید، کتاب‌های تازه، دوستانی که ۳ ماه آن‌ها را ندیده‌ای و شب‌های سخت و به‌یادماندنی امتحان!
اگرچه چند روزی از روز دانش‌آموز می‌گذرد، اما فرصتی دست داد تا به بهانه این روز به یک جمع نمونه دانش‌آموزی بروم. جمعی از دختران درس‌خوان و صاحب رتبه‌های علمی که این روز‌ها دوره دوم دبیرستان را می‌گذرانند و قرار است در کنکور امسال خوش بدرخشند و آینده‌سازان فردای شهر باشند. دخترانی که به نظر می‌رسد شب‌های امتحان برایشان نه سخت است و نه دلهره‌آور!

مدرسه دختران نمونه
خانم قنبری‌راد، مدیر دبیرستان نمونه دوره دوم آرمینه مصلی‌نژاد، درباره این مرکز آموزشی می‌گوید: مدرسه ما از سال ۹۰ تأسیس شده است که از همان زمان مدیریت آن را برعهده داشته‌ام. کادر آموزشی ما نیز کادری مرتبط با رشته‌های آموزشی هستند و دارای مدارج علمی دکترا، کارشناسی‌ارشد و کارشناسی هستند. در این مدرسه ما به روابط انسانی توجه ویژه داریم. در سایه این روابط انسانی ارتقای علمی صورت می‌گیرد و مشارکت‌ها افزایش می‌یابد.
وی ادامه می‌دهد: بچه‌های ما در انجمن‌های علمی مختلف زیست، شیمی، فیزیک، ریاضی، ادبیات و کارآفرینی فعالیت دارند و این‌طور نیست که فقط در رشته‌های علمی حائز رتبه باشند، بلکه در المپیاد‌های ادبی هم شرکت می‌کنند و تک‌بعدی نیستند. مدرسه ما در استان جایگاه تراز یک دارد. از سال ۹۱ تا ۹۸ صدو پنجاه نفر قبولی رشته‌های پزشکی داشته‌ایم و بچه‌های شرکت‌کننده در کنکور قبولی صد درصد داشته‌اند و ۹۰ درصد از آن‌ها قبولی روزانه بوده‌اند. دانش‌آموزان ما در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ حدود ۱۵۰ رتبه در مسابقات فرهنگی، هنری، علمی، مسابقات آزمایشگاهی، المپیاد‌ها و دانش مغز کسب کرده‌اند. همچنین در رشته ریاضی و تجربی رتبه‌های ۱ و ۲ را در امتحانات نهایی داریم. سال گذشته از مجموع ۹۰ دانش‌آموز کنکوری ما حدود ۲۰ نفر در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی قبول شدند و حدود ۳۰ نفر در رشته‌های مهندسی روزانه دانشگاه فردوسی مشغول به تحصیل هستند. سال گذشته بچه‌های ما رتبه یک استان در رشته ریاضی و رتبه دوم استان در رشته تجربی را کسب کرده‌اند.
قنبری‌راد می‌افزاید: بچه‌ها مشارکت فعالی هم در مسابقات فرهنگی، هنری و ورزشی دارند و امسال یکی از دانش‌آموزان ما در مسابقات دانش مغز مقام برنز را کسب کرد. در این مدرسه با مشارکت‌دادن بچه‌ها در کار‌ها سعی کرده‌ایم به هر دانش‌آموز یک نقش بدهیم و فضایی شاد در مدرسه ایجاد کنیم. همچنین با مشارکت‌دادن والدین در امور مدرسه فضایی پویا ایجاد کرده‌ایم. از نظر ما این موضوع که بچه‌ها در چه رشته دانشگاهی قبول می‌شوند اهمیت زیادی ندارد، مهم این است که در هر رشته‌ای تحصیل می‌کنند در جامعه افرادی مؤثر، متعهد و شایسته باشند.
بعد از صحبت با مدیر مدرسه نمونه مصلی‌نژاد به گفتگو با دانش‌آموزان نمونه و رتبه‌آور این مدرسه می‌نشینم. دانش‌آموزانی که کم کم خود را برای کنکور آماده می‌کنند. دخترانی که برنامه روشنی برای آینده دارند و دقیق می‌دانند که در آینده کجای این جامعه قرار خواهند گرفت.

دانش‌آموز کدنویس
غزل اسدی ۱۷ ساله دانش‌آموز کلاس دوازدهم تجربی است. او که در آزمون پیشرفت تحصیلی رتبه‌های اول، سوم و پنجم را در استان کسب کرده و سال دهم رتبه دوم کشوری در علوم آزمایشگاهی را به دست آورده است، می‌گوید: به کار‌های علوم آزمایشگاهی خیلی علاقه دارم و دوست دارم در رشته‌های پزشکی و علوم آزمایشگاهی قبول شوم. برای رسیدن به این هدفم تلاش می‌کنم و با شرکت در آزمون‌های آزمایشگاهی سعی می‌کنم امسال را که یکی از سال‌های سخت تحصیلی است با موفقیت پشت سر بگذارم. پیش از این در کلاس‌های فوق‌برنامه مانند کلاس نقاشی، طراحی سایت و کدنویسی و زبان شرکت می‌کردم، با وجود اینکه در کدنویسی بسیار موفق بودم، ولی امسال همه چیز را به‌دلیل کنکور کنار گذاشته‌ام.

داروساز آهنگ‌ساز
سیده عسل امامیان هم سال دوازدهم رشته تجربی است. او در سه سال متوسطه اول، رتبه تک‌نواری پیانو را در استان داشته و سال گذشته هم در منطقه در تئاتر سوم شده است. امامیان که به اندازه دیگر دوستانش به دنبال قبولی در رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی نیست، می‌گوید: رشته‌های علوم پایه مثل شیمی را خیلی دوست دارم، ولی به رشته داروسازی علاقه بیشتری دارم. به نظر من داروسازی می‌تواند یک رشته تحقیقاتی و جذاب باشد و دوست دارم در کنار آن آهنگ‌سازی را هم ادامه بدهم.

مجذوب مهندسی
صبا علی‌پناه ۱۷ ساله پایه یازدهم ریاضی است. او که مقام اول استانی در داستان‌نویسی را دارد، می‌گوید: از ریاضیات و تحلیل‌ها خوشم می‌آید. نمره ریاضی‌ام همیشه ۲۰ نیست، ولی عاشق ریاضی هستم و دیوانه مهندسی‌ام. البته علاقه به ریاضی باعث نشده است که از هنر غافل شوم. از پنج‌سالگی گیتار می‌زنم و شب و روزم بدون کتاب خواندن نمی‌گذرد. می‌خواهم مهندسی کامپیوتر را در شاخه سخت‌افزار بخوانم و از هوش مصنوعی هم خوشم می‌آید و برنامه‌ام این است که در آینده یک کارآفرین در حوزه مهندسی باشم.

متخصص خانواده‌دوست
ملیحه طالب هم دانش‌آموز دوازدهم تجربی است. او که در سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ رتبه اول مشاعره در استان را کسب کرده، در سال ۹۶ در رشته پژوهش جشنواره خوارزمی با موضوع سلول‌های خورشیدی در میان تیم‌های ناحیه، مقام اول تیمی را کسب کرده و به همراه تیمش به مسابقات استانی راه یافته است. همچنین در سال ۹۷-۹۸ در مسابقات دانش مغز رتبه هشتم استان را به دست آورده و در مسابقات طناب‌زنی سال ۹۵ مقام دوم استان را کسب کرده است. او که این روز‌ها را در انتظار رسیدن زمان کنکور سراسری است می‌گوید: هدف اصلی‌ام قبولی پزشکی تهران است و تغییرش هم نمی‌دهم. می‌خواهم یک متخصص مغز و اعصاب باشم البته در حوزه پژوهش! زیرا نمی‌خواهم دور خانواده خط بکشم و مثل جراحان تمام وقتم را در بیمارستان و مطب و اتاق عمل باشم.

سالن‌دار رادیولوژیست
معصومه دارابی ۱۸ ساله دانش‌آموز پایه دوازدهم تجربی به‌عنوان یک دانش‌آموز نمونه ورزشی بیان می‌کند: از دوران ابتدایی در رشته‌های ورزشی فعال هستم و انواع مقام‌ها را دارم. از طناب‌زنی و آمادگی جسمانی بگیرید تا صخره‌نوردی و فوتسال. ۲ سال پیش در مسابقات دارت کشور اول شدم و در مسابقات فوتسال هم مقام دوم کشوری را کسب کردیم. ۳ سال پیش در مسابقات طناب‌زنی و آمادگی جسمانی اول کشور شدم. کلاس هشتم هم که بودم در مسابقات دوومیدانی استان مقام اول را کسب کردم و در رشته قالی‌بافی هم مقام اول استان را به دست آورده‌ام، اما به‌دلیل بعضی مشکلات امکان آن فراهم نشد که به مسابقات کشوری بروم. درحال حاضر با یکی از تیم‌های فوتسال قرارداد بسته‌ام و در تیم نوجوانان آن‌ها بازی می‌کنم. می‌خواهم این را بگویم که تمام موفقیت‌هایم را مدیون خانواده هستم و دوست دارم در یکی از رشته‌های رادیولوژی یا فیزیوتراپی قبول شوم. دوست دارم تربیت‌بدنی هم بخوانم و اگر شد یک سالن ورزشی برای خودم افتتاح کنم.

شیفته دندان‌پزشکی
مبینا عاقلان ۱۶ سال دارد و امسال دهم تجربی را می‌گذراند. او سال هفتم در رشته فعالیت‌های آزمایشگاهی جشنواره خوارزمی مقام سوم استان را کسب کرده و در المپیاد‌های علوم و ادبیات نیز در ناحیه مقام کسب کرده است. عاقلان که به دندان‌پزشکی علاقه دارد می‌گوید: من می‌خواهم دندان‌پزشک شوم. عاشق این رشته هستم و اصلا به درآمد یا هزینه‌هایش فکر نمی‌کنم. من برای رسیدن به هدفم تمام سختی‌ها را تحمل می‌کنم. با وجود اینکه می‌دانم قبولی در این رشته دانشگاهی بسیار سخت است، ولی آن‌قدر درس می‌خوانم که با نمراتم تمام سد‌ها را بشکنم.

کنکوری نقاش
ساغر خشت‌زرین سال دوازدهم تجربی است و به قول خودش کنکوری است. او سال گذشته در لیگ استانی روکاد (رویداد کارآفرینی دانش‌آموزی) از بین ۳۶۰ تیم حرفه‌ای استان جزو ۲۰ تیم فینالیست برتر بوده است.
او درباره این رویداد می‌گوید: ایده ما درباره یک اپلیکیشن بود که کتاب‌های درسی و غیردرسی را برای نابینایان ارائه می‌داد، اما به‌دلیل تداخل با درس و کنکور فعلا آن را کنار گذاشته‌ایم. من در گروه سرود هم رتبه اول ناحیه را در سال ۹۷-۹۸ کسب کردم و به همراه گروه مقام دوم استان را به دست آوردیم.
برای آینده هم اگر خدا بخواهد روی پزشکی و دندان‌پزشکی فکر می‌کنم، ولی خودم را محدود نمی‌کنم. غیر از درس خواندن و تحقیق درباره رشته انتخابی آینده‌ام، فکر‌های بزرگ هنری هم دارم. می‌خواهم نگارخانه نقاشی داشته باشم.
الان هم نقاشی می‌کشم و در سبک رئال تابلو‌هایی دارم. البته پیانو هم می‌زنم و دوست دارم در آینده آهنگ‌ساز شوم و استودیوی شخصی داشته باشم.

متخصص مغز و اعصاب
مارال ناجی‌پور دیگر دانش‌آموز ۱۷ ساله مدرسه مصلی‌نژاد دوازدهم تجربی را می‌گذراند. او در مسابقات دانش مغز سال ۹۷-۹۸ رتبه سوم استان را کسب کرده و مدال برتر کشوری را دارد. در مسابقات سرود هم رتبه اول ناحیه و سوم استان را به دست آورده است. مارال هم که به پزشکی علاقه دارد، می‌گوید: به‌شدت پزشکی را دوست دارم و می‌خواهم متخصص مغز و اعصاب شوم. این رشته از شاخه‌های پزشکی به من انرژی خوبی می‌دهد و تصمیم دارم تلاش کنم تا هر طور که شده به این رشته راه یابم.

مامای کاراته‌باز
مهدیس‌سادات موسوی ۱۷ سال دارد و دوازدهم تجربی است. او ۶ سال پیاپی رتبه یک علوم آزمایشگاهی در مرحله استانی را داشته و سال دهم رتبه دوم کشوری را به دست آورده است. در المپیاد علوم و ادبیات هم امسال تا مرحله استانی پیش رفته و در پیشرفت تحصیلی سال نهم نیز رتبه اول استان، سال دهم رتبه پنجم استان و سال یازدهم رتبه سوم استان را کسب کرده و در مسابقات دانش‌پژوهان کوچک سال ۹۵ کاری پژوهشی درباره سلاح‌های خورشیدی ارائه کرده که سوم استان شده است. او که در تیم کاراته استان هم حضور داشته و کمربند آبی دارد، می‌گوید: در مسابقات کاراته هم مقام دارم که جدای از مدرسه است و به کاراته استان برمی‌گردد. من هم مثل خیلی از بچه‌ها دوست دارم سراغ پزشکی بروم، ولی نه دندان‌پزشکی و مغز و اعصاب، بلکه می‌خواهم تخصص زنان و زایمان بگیرم و آن‌قدر به این رشته علاقه دارم که اکنون هم به درمانگاه‌های مامایی می‌روم و کارشان را از نزدیک می‌بینم.

منجم دندان‌پزشک
سروناز ضیغمی ۱۶ سال دارد و دانش‌آموز رشته تجربی است. او که سال یازدهم را می‌گذراند به زبان انگلیسی و ژاپنی تسلط دارد و مانند گویندگان ماهر با صدایی دلنشین صحبت می‌کند و چند جمله‌ای به زبان ژاپنی هم برایم می‌گوید. او که زبان ژاپنی را به‌طور خودآموز آموخته است، می‌گوید: انگلیسی را دوست داشتم و برای یادگیری آن به کلاس رفتم، ولی برای زبان ژاپنی فیلم نگاه می‌کردم و علاقه‌مند شدم. در گوگل دیکشنری ژاپنی را دانلود کردم و آن را یاد گرفتم. من هم قصد دارم دندان‌پزشک شوم، ولی فعالیت در رشته نجوم را هم خیلی دوست دارم. سروناز درباره هنر‌های مورد علاقه‌اش می‌گوید: در میان شاخه‌های موسیقی پیانو می‌زنم و گاهی هم دست به قلم می‌شوم و مطالبی می‌نویسم.

هم نقاش هم شاعر
فاطمه آتش‌جامه از دیگر دانش‌آموزان هنرمند این مدرسه، هم اهل شعر و شاعری و هم اهل نقاشی با رنگ روغن است. او که سال یازدهم تجربی است، می‌گوید: سال نهم در جشنواره خوارزمی احساس واژه‌ها موفق به کسب رتبه اول استان شدم و چند سال است که در مسابقات نهج‌البلاغه ناحیه، نفر اول می‌شوم. ۳ سال هم هست که به مسابقات طراحی و نقاشی راه می‌یابم و در منطقه اول هستم. سال گذشته در مسابقات وبلاگ‌نویسی نفر اول ناحیه شدم و در مسابقات نقاشی ناحیه هم در ۲ سال گذشته نفر برتر بودم. در پته‌دوزی هم دستی دارم و سال هشتم مقام اول ناحیه را به دست آوردم و در گلدوزی، روبان‌دوزی و درکل کار‌های هنری مقام زیاد دارم. زیاد مطالعه می‌کنم و شاعر هستم و شعر می‌نویسم. نقاشی با رنگ روغن هم می‌کشم و با تمام این کار‌های هنری دوست دارم در آینده پزشک شوم و در حوزه زنان و زایمان تخصص بگیرم.

علم تغذیه با موسیقی
آرزوسادات امیدخدا هم ۱۶ سال دارد و سال یازدهم تجربی است. او سال نهم در المپیاد علوم استان مقام نقره را کسب کرده و در مسابقات نقاشی با مداد رنگی در ناحیه نفر اول شده است. همچنین در مسابقات علمی مرآت رتبه اول کشوری در سال ششم را دارد و در مسابقات پیشرفت تحصیلی هم در سال هشتم نفر اول استان بوده و در سال دهم رتبه‌های دوم و چهارم را کسب کرده است. او که قرار نیست پزشک شود می‌گوید: به علوم تغذیه علاقه دارم، چه برای کار در بیمارستان‌ها و چه برای کار در باشگاه‌ها فرقی ندارد مهم این است که این علم برای من جذابیت دارد. البته در کنار تحصیل می‌خواهم در زمینه موسیقی هم فعالیت کنم.

یک کارآفرین بزرگ
نازنین نقی‌زاده ۱۸ سال دارد و دانش‌آموز سال دوازدهم رشته ریاضی است. او در سال‌های هشتم و نهم در المپیاد‌های ریاضی و ادبیات در ناحیه مقام کسب کرده و به مرحله استانی راه یافته است. سال دهم نیز در رویداد کارآفرینی دانش‌آموزی شرکت کرده و از آنجا فهمیده است که به کارآفرینی و کسب وکار علاقه زیادی دارد. نازنین می‌گوید: در لیگ استانی کسب و کار سال ۹۷ بین ۳۶۰ تیم اول استان شدیم. اسم تیم ما گلبان بود و اپلیکیشن باغبان آنلاین را پیشنهاد داده بودیم که به‌دلیل کنکور فعلا آن را اجرایی نکرده‌ایم و وقتمان را برای کنکور گذاشته‌ایم. تابستان امسال بورسیه اتاق بازرگانی شدم و در کلاس‌های فرهنگستان کارآفرینی دانش‌آموزی هم شرکت کردم و کاری کلاسی ارائه دادم که در آن هم اول شدم. من دوست دارم در آینده یک شرکت بزرگ داشته باشم و کارآفرین شوم. تاکنون برای رسیدن به این علاقه زیاد تلاش کرده‌ام و از این به بعد هم تلاش خواهم کرد.

یکه‌تاز در کسب معدل ۲۰
مبینا ارجمندی سال یازدهم تجربی است. او که ۱۶ سال دارد درباره موفقیت‌هایش می‌گوید: سال گذشته در سنجش تحصیلی ناحیه نفر دوم و سال قبل از آن هم نفر سوم شدم. سال نهم در المپیاد ریاضی نفر اول ناحیه شدم و به مرحله استانی راه یافتم و یک نمایش‌نامه به زبان انگلیسی نوشتم که رتبه سوم ناحیه را کسب کردم. سال هفتم در جشنواره خوارزمی نفر دوم منطقه شدم و سال گذشته هم معدلم ۲۰ شد و تنها کسی بودم که بین بچه‌های دهم این معدل را به دست آوردم. من هم مانند بسیاری از دوستانم در آینده دوست دارم پزشک شوم و امیدوارم که خدا یاری‌ام کند و به هدفم برسم.

هرچیز جز پزشکی
فاطمه بنایی از پایه دهمی‌های رشته تجربی است. او سال هفتم مقام دوم ناحیه در رشته تفسیر و مفاهیم را کسب کرده و در سال هشتم در مسابقات صحیفه سجادیه نفر اول شده است. بنایی می‌گوید: برای آینده به هرچیزی جز پزشکی فکر می‌کنم. دوست ندارم پزشک شوم فقط دوست دارم فرد مفیدی در جامعه باشم و هنوز شغل و رشته‌ام را انتخاب نکرده‌ام؛ و استقبالی که به مهر نرسید
سارا دانش‌آموز و ملیکا بهزادیان از بچه‌های هنرمند مدرسه هستند که در رشته ریاضی درس می‌خوانند و سال دوازدهم هستند. این دو رفیق هنرمند که آخرین دختران هم‌صحبت من هستند برای استقبال از مهر امسال نقاشی زیبایی را روی یکی از دیوار‌های مدرسه انجام داده بودند که متأسفانه در جریان استقبال از مهر و نقاشی‌کردن دیوار‌های مدرسه کار آن‌ها از بین می‌رود و به استقبال نمی‌رسد. آن‌ها که از این اتفاق گلایه دارند سر صحبت را از همین جا باز می‌کنند. سارا می‌گوید: ما یک گروه چهار نفره در مدرسه بودیم که قرار شد امسال یکی از دیوار‌های مدرسه را نقاشی کنیم. من اسم مدرسه را به زبان انگلیسی طراحی کردم و دوستم فائزه رحمتی اسم فارسی را طراحی کرد. به همراه ملیکا و زهرا جوادی‌نیا این کار را روی یکی از دیوار‌های مدرسه اجرا و رنگ‌آمیزی کردیم. کار حدود یک ماه و نیم طول کشید و حتی شب‌ها هم می‌آمدیم تا برای استقبال از مهر آن را تمام کنیم، ولی وقتی روز اول مهر آمدیم در کمال ناباوری متوجه شدیم که نقاشی ما روی دیوار نیست و تنها جوابی که به ما دادند این بود که نقاش مدرسه اشتباه کرده و تمام دیوار‌ها را نقاشی کرده است. جواب برای ما قانع‌کننده نبود، ولی حرفمان هم به جایی نرسید حالا حداقل شما بنویسید که ما از این‌کار و نوع برخورد خیلی ناراحت و دلگیر شدیم، چون برای انجام کار خیلی وقت گذاشته بودیم.
سارا که می‌خواهد مهندسی کامپیوتر و برنامه‌نویس شود سال دهم در گروه هم‌نوازی ناحیه در زمینه پیانو مقام اول را کسب کرده است و در گروه سنی کودک و نوجوان هم زبان انگلیسی تدریس می‌کند. او به همراه ملیکا و ستاره آزاد، سال گذشته در مسابقات شهر ریاضی دانشگاه فردوسی نیز مقام اول استان را به دست آورده است و اهل نقاشی‌های گرافیتی یا همان نقاشی‌های خیابانی هم هست.
ملیکا هم که به کامپیوتر علاقه دارد می‌گوید: کامپیوتر را خیلی دوست دارم و فقط به‌دلیل کار نمی‌خواهم به دانشگاه بروم. زبان انگلیسی‌ام را تقویت کرده‌ام و به زبان‌های ترکی و ایتالیایی هم مسلط هستم. اهل دکلمه‌خوانی‌ام و سال ششم که بودم در حضور آقای مصلی‌نژاد اجرایی داشتم. من سال هفتم هم در مسابقات انشانویسی ناحیه نفر اول شدم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->