نشست هم‌اندیشی شهردار مشهد مقدس با کارآفرینان و فعالان اقتصادی شهردار مشهد: نمایشگاه بین المللی مشهد متعلق به همه فعالان اقتصادی است زمان صدور مجوز‌های ساختمانی در مشهد از ۱۲۹ به ۶۲ روز کاهش یافت شهردار مشهد مقدس: با خروج زندان مرکزی از بافت شهری، سرانه‌های خدماتی برای شهروندان افزایش می‌یابد شکایت از بوی نامطبوع خودرو‌های تخلیه زباله حوالی پارک خورشید مشهد تکمیل خط انتقال متمرکز آب از شوریجه به مشهد تا پایان تابستان سال ۱۴۰۴ جشنواره «طعم و رنگ پاییزی مشهد» با استقبال گرم شهروندان در حال برگزاری است + فیلم اضافه‌شدن ۱۲ هکتار فضای سبز به سرانه شهری با انتقال زندان مرکزی مشهد شهردار مشهدمقدس: پروژه کلیدی پارکینگ میدان شهدا (توحید) به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد هوای کلانشهر مشهد امروز سالم است (۱۵ آبان ۱۴۰۳) طرح «طاهرین»، الگویی برای سبک زندگی معنوی و اصلاح نگرش شهروندان مشهدی | فعالیت ۲۰۰ داوطلب در این طرح توضیحات شهردار مشهد درباره پروژه مشترک آستان قدس رضوی و مدیریت شهری (۱۴ آبان ۱۴۰۳) بهره‌برداری از فاز اول پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی (ره) به بولوار نماز مشهد در دهه فجر ۱۴۰۳ شهروندخبرنگار | درخواست ایجاد ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی در بولوار هدایت مشهد + پاسخ برپایی بازار سیار صنایع دستی بانوان کارآفرین در مشهد (۱۴ آبان ۱۴۰۳) بهره‌برداری از هفت طرح عمرانی در محدوده حرم مطهر رضوی در آینده‌ای نزدیک خدمات‌رسانی فرودگاه مشهد به حدود ۵ میلیون زائر رضوی در نیمه‌ نخست سال ۱۴۰۳ هوای کلانشهر مشهد برای دومین روز پیاپی «آلوده» است (۱۴ آبان ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مخاطب خاص

  • کد خبر: ۹۵۱۳۲
  • ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
مخاطب خاص
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

اگر قبول کنیم شهرداری‌ها از دورانی که صرفا سازمانی با رویکرد خدماتی و عمرانی بوده اند، گذر کرده و امروز تبدیل به یک «نهاد اجتماعی» گسترده شده اند که اثرات مهمی بر پیشبرد اهداف جامعه و تامین رفاه مردم و ساکنان شهر‌ها می‌گذارند، پس باید تمام خدمات، فرایند‌ها و رویکرد‌های آن‌ها در سطوح مختلف سازمانی، مخاطبی خاص داشته باشد؛ مخاطبی خاص و مهم که همانا کوچک‌ترین و درعین حال ارزشمندترین نهاد اجتماعی یعنی «خانواده» است.

امروز بهره مندی از «خانواده سالم» یک چالش جهانی است که متاسفانه در سال‌های اخیر با تهاجم فرهنگی و تزلزل فکری که ایجاد شده، در کشور ما هم تاحد بسیاری نظام خانواده چه از نظر سلامت و چه از نظر ماندگاری و دوام و قوام، آسیب‌های فراوانی دیده است؛ هرچند هیچ کس نمی‌تواند خدشه‌ای بر ارزش واقعی آن وارد کند.

پرداخت مستقل به اجزای تشکیل دهنده خانواده به عنوان اساسی‌ترین نهاد اجتماعی شکل گیری جوامعی مانند زنان، کودکان، نوجوانان و... به صورتی که در سال‌های اخیر توسط سازمان‌های بین المللی در کشورمان درحال سرایت است، بستر جدایی و افتراق در خانواده و بی هویتی عناصر جامعه را به دور از تعلقات ریشه‌ای وعلاقه‌هایی که ناشی از وابستگی خونی و هویت ملی مبتنی بر باور‌های ارزشی است، فراهم آورده است و خودکامگی و منفعت طلبی شخصی که منجر به ناتوانی در مشارکت جمعی و ازخودگذشتگی می‌شود را به خصوص برای نسل جدید به همراه داشته است. ازآنجاکه به فرموده پیامبر اعظم (ص) هیچ بنایی در اسلام بنیان گذاری نشده است که نزد خداوند متعال، محبوب‌تر از خانه و خانواده باشد، پرداختن به احیای جایگاه اصلی آن، جزو وظایف بسیار مهم دستگاه‌ها و نهاد‌های اثرگذار به خصوص «مدیریت شهری» است.

آن چنان که در بعد «هویت شهری» چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت، در دو بند بنیادین «خانواده محوری» و «تجلیگاه معنویت و اخلاق» این مهم مورد توجه قرار گرفته است.

شاید در نگاه اول، این امر وظیفه ذاتی حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌ها محسوب شود، اما اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر به موضوع بپردازیم، در همه حوزه‌های خدمات شهری این رویکرد اجتماعی و مقدس باید در کانون توجه قرار گیرد. شهر‌ها باید دوستدار خانواده‌ها باشند، پس پارک ها، مراکز تفریحی، پارکینگ ها، سازه‌ها و فضا‌های شهری، وسایل حمل ونقل عمومی و...

هر یک باید به گونه‌ای برای بهره مندی‌های خانوادگی، کاربری‌های تعریف شده و مناسبی ارائه دهند. باید روح جمع گرایی و خانواده مداری در کالبد شهری دمیده شود و خدمات به گونه‌ای طراحی و عرضه شود که بهره برداری خانوادگی را محل توجه قرار دهد و اسباب قوام و همگرایی عناصر این نهاد اجتماعی ارزشمند را فراهم آورد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->