آماده باش شهرداری برای مواجهه با سیلاب احتمالی در مشهد (۲۶ اردیبهشت۱۴٠۴) وضعیت قرمز آلودگی هوا در مشهد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴) اعضای جدید هیئت‌مدیره شرکت آبادگران معرفی شدند در ستایش حکیم توس؛ نگاهی به تازه‌ترین کتاب‌ها درباره فردوسی و شاهنامه رویداد تولید پوستر و اکران شهری «برای خدمت» در مشهد برگزار شد + فیلم مسیرهای ویژه گردشگری در مشهد راه‌اندازی می‌شود شهردار مشهد مقدس: شهر مشهد رتبه سوم هوشمندسازی را در منطقه غرب آسیا و اوراسیا دارد + فیلم تنش ترافیکی در خیابان شهدای سلامت مشهد | اینجا پارک دوبله ظاهراً ممنوع نیست! تلاش شبانه‌روزی سازمان عمران شهرداری مشهد برای اتمام ۵ کلان‌پروژه شاخص شهر سامان‌دهی املاک قولنامه‌ای در مشهد، گامی حیاتی در توسعه متوازن شهر اجرای آزمایشی طرح پیشگیری از بیماری با فناوری هوش مصنوعی در مشهد | افزایش پوشش بیمه ناباروری تا ۷۰ درصد در خراسان رضوی به نام مادر، به یاد پسر | روایتی از دیدار صمیمانه بانوان رسانه‌ای مشهد با مادر شهید آیت‌الله رئیسی واکنش پلیس به فعالیت اقتصادی بابک زنجانی کیفیت هوای مشهد همچنان در آستانه وضعیت هشدار (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) درباره کوچه‌ای در خیابان هاشمی نژاد مشهد | سرگذشت باغی که کوچه شد جزئیات تعریض بزرگراه آزادی مشهد، حدفاصل بولوار سجاد تا میدان استقلال (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) میدان شهید کاوه مشهد چهارراه شد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) افزایش ۳ برابری تولید آسفالت از سوی سازمان عمران شهرداری مشهد در سال ۱۴۰۳ سرمایه‌گذاری ۲۶‌هزار‌میلیاردی برای توسعه زیرساخت‌های مشاغل شهری مشهد
سرخط خبرها

مخاطب خاص

  • کد خبر: ۹۵۱۳۲
  • ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
مخاطب خاص
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

اگر قبول کنیم شهرداری‌ها از دورانی که صرفا سازمانی با رویکرد خدماتی و عمرانی بوده اند، گذر کرده و امروز تبدیل به یک «نهاد اجتماعی» گسترده شده اند که اثرات مهمی بر پیشبرد اهداف جامعه و تامین رفاه مردم و ساکنان شهر‌ها می‌گذارند، پس باید تمام خدمات، فرایند‌ها و رویکرد‌های آن‌ها در سطوح مختلف سازمانی، مخاطبی خاص داشته باشد؛ مخاطبی خاص و مهم که همانا کوچک‌ترین و درعین حال ارزشمندترین نهاد اجتماعی یعنی «خانواده» است.

امروز بهره مندی از «خانواده سالم» یک چالش جهانی است که متاسفانه در سال‌های اخیر با تهاجم فرهنگی و تزلزل فکری که ایجاد شده، در کشور ما هم تاحد بسیاری نظام خانواده چه از نظر سلامت و چه از نظر ماندگاری و دوام و قوام، آسیب‌های فراوانی دیده است؛ هرچند هیچ کس نمی‌تواند خدشه‌ای بر ارزش واقعی آن وارد کند.

پرداخت مستقل به اجزای تشکیل دهنده خانواده به عنوان اساسی‌ترین نهاد اجتماعی شکل گیری جوامعی مانند زنان، کودکان، نوجوانان و... به صورتی که در سال‌های اخیر توسط سازمان‌های بین المللی در کشورمان درحال سرایت است، بستر جدایی و افتراق در خانواده و بی هویتی عناصر جامعه را به دور از تعلقات ریشه‌ای وعلاقه‌هایی که ناشی از وابستگی خونی و هویت ملی مبتنی بر باور‌های ارزشی است، فراهم آورده است و خودکامگی و منفعت طلبی شخصی که منجر به ناتوانی در مشارکت جمعی و ازخودگذشتگی می‌شود را به خصوص برای نسل جدید به همراه داشته است. ازآنجاکه به فرموده پیامبر اعظم (ص) هیچ بنایی در اسلام بنیان گذاری نشده است که نزد خداوند متعال، محبوب‌تر از خانه و خانواده باشد، پرداختن به احیای جایگاه اصلی آن، جزو وظایف بسیار مهم دستگاه‌ها و نهاد‌های اثرگذار به خصوص «مدیریت شهری» است.

آن چنان که در بعد «هویت شهری» چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت، در دو بند بنیادین «خانواده محوری» و «تجلیگاه معنویت و اخلاق» این مهم مورد توجه قرار گرفته است.

شاید در نگاه اول، این امر وظیفه ذاتی حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌ها محسوب شود، اما اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر به موضوع بپردازیم، در همه حوزه‌های خدمات شهری این رویکرد اجتماعی و مقدس باید در کانون توجه قرار گیرد. شهر‌ها باید دوستدار خانواده‌ها باشند، پس پارک ها، مراکز تفریحی، پارکینگ ها، سازه‌ها و فضا‌های شهری، وسایل حمل ونقل عمومی و...

هر یک باید به گونه‌ای برای بهره مندی‌های خانوادگی، کاربری‌های تعریف شده و مناسبی ارائه دهند. باید روح جمع گرایی و خانواده مداری در کالبد شهری دمیده شود و خدمات به گونه‌ای طراحی و عرضه شود که بهره برداری خانوادگی را محل توجه قرار دهد و اسباب قوام و همگرایی عناصر این نهاد اجتماعی ارزشمند را فراهم آورد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->