جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

سرمایه اجتماعی و پایداری شهری

  • کد خبر: ۹۴۶۳۴
  • ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
سرمایه اجتماعی و پایداری شهری
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

در بند «دیپلماسی شهری» چشم‌انداز جهان‌شهر برکت و کرامت، یکی از موضوعاتی که دستیابی به آن در بازآرایی و بازطراحی شهری در کانون توجه قرار گرفته است، ترسیم جایگاه شهر به‌عنوان «مقوم سرمایه اجتماعی» است.

در عصر حاضر، نظام‌های مطالعات شهری و شهرنشینی صرفا معطوف به کالبد زیستی شهر نیست، بلکه علاوه‌بر پردازش کالبدی و بررسی کمیت‌های مادی آن، از نظر کیفیت‌های ارزشی و اخلاقی نیز محل توجه قرار می‌گیرد. شهر همچون ارگانیسمی است که از دو زاویه «کالبدی و زیستی» و «فرهنگی و اجتماعی» هر روز پیچیده‌تر می‌شود و به نقطه آرمانی خود یعنی تقویت ساختار‌های همبستگی اجتماعی و همچنین به انتظام و ساختار‌های فضای شهری نزدیک‌تر می‌شود.

بر همین اساس، سرمایه اجتماعی یکی از عوامل بسیار مهم و اثرگذار بر پایداری سکونتگاه‌ها در ابعاد کلان (جامعه)، میانه (بنگاه‌ها و مؤسسات) و خرد (خانوار‌ها و افراد) محسوب می‌شود که شهر‌ها نیز به‌عنوان یکی از سکونتگاه‌های بسیار مهم بشری از این قاعده مستثنا نیستند.

سرمایه اجتماعی از پیش‌شرط‌ها و پیش‌نیاز‌های اساسی توسعه شهری است که عناصر تشکیل‌دهنده‌ای همچون «اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، انسجام اجتماعی، آگاهی اجتماعی و درجه معنویت» دارد. سرمایه اجتماعی از آن نظر اهمیت دارد که علاوه‌بر اثرگذاری بر مقولات توسعه و پیشرفت، «پایداری شهری» را نیز سبب می‌شود.

به بیان دیگر، پایداری شهری به‌دنبال تامین رفاه نسبی، مشارکت شهروندان و افزایش آگاهی اجتماعی برای همه اعضای جامعه محقق می‌شود که این‌ها همه از اثرات سرمایه اجتماعی است. پایداری، مستلزم رعایت عدالت اجتماعی و توجه متوازن به ابعاد فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است، به‌گونه‌ای‌که نیروی انسانی را به مسیر توسعه، خوش‌بین و امیدوار کند. سرمایه اجتماعی چهار هدف مهم زیر را دنبال می‌کند:

۱. حفظ سرمایه اقتصادی: در این هدف واحد تحلیل «افراد در رقابت طبقاتی» هستند و سرمایه اجتماعی، منابعی تعریف می‌شود که امکان دسترسی به منافع گروهی را فراهم می‌کند.

۲. حفظ سرمایه انسانی: در این هدف واحد تحلیل «افراد در خانواده، شبکه‌ها و زمینه اجتماعی» هستند. سرمایه اجتماعی در این بند، جنبه‌هایی از ساخت اجتماعی است که حفظ و توسعه ارزش وجودی انسان را دنبال می‌کند.

۳. حفظ اقتصاد و دموکراسی موثر و کارا: واحد تحلیل این هدف، «مناطق کشور هستند» و سرمایه اجتماعی شامل اعتماد، هنجار‌ها و شبکه‌های مشارکتی است که باعث تسهیل تعاون برای کسب منافع متقابل می‌شود.

۴. کارایی اقتصاد: واحد تحلیل این هدف، «افراد» هستند و سرمایه اجتماعی شامل آگاهی و توجه به امور سیاسی و اجتماعی، اعتماد و مشارکت می‌شود.
مدیریت‌شهری وظیفه دارد برای توسعه و پایداری شهر، سرمایه اجتماعی را در ابعاد مختلف توسعه بخشد. در یک نگاه متعالی، شهر، شهروندان و شهرداری، سرمایه اجتماعی یکدیگر محسوب می‌شوند، به‌طوری‌که شهرداری در خدمت شهروندان است و با مشارکت آن‌ها زمینه پیشرفت شهر را فراهم می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->