سرخط خبرها

نخاله‌ریز‌ها نقره‌داغ می‌شوند

  • کد خبر: ۹۵۲۲
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۵
نخاله‌ریز‌ها نقره‌داغ می‌شوند
عزم جدی شهرداری در برخورد با متخلفان بهداشتی
کاملان - اگر قرار باشد فهرستی از مشکلات منطقه ۱۰ تهیه شود، در صدر آن فهرست باید زمین‌های رها شده و بدون تعیین تکلیف را قرار داد. زمین‌هایی که بخش زیادی از آن‌ها به سازمان‌هایی مثل آستان‌قدس‌رضوی و بنیاد مستضعفان تعلق دارد که چندین سال است از زیربار تعیین تکلیف این زمین‌ها شانه خالی کرده است و فقط به محصور کردن زمین‌هایشان با چند بلوکه و اخطار و انذار برای تصرف نکردن غیرقانونی این املاک بسنده کرده‌اند. حالا هم این زمین‌ها و هم آن‌هایی که مالک شخصی دارند، به محل تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی تبدیل شده است و آسایش را از مردم گرفته‌اند.

طبق آنچه که میان سازمان‌های دولتی و غیردولتی مرسوم است، بنیاد مستضعفان هم یک بلوکه سیمانی با نام و نشان خودش وسط زمین بزرگ و تعیین تکلیف‌نشده‌ای که در خیابان توس دارد، گذاشته است تا زمین‌خوار‌ها هوس تفکیک و تملک این ملک به سرشان نزند. درست است که زمین‌خوار‌ها دست روی این زمین نگذاشته‌اند، اما کامیون‌ها و نیسان‌های حمل نخاله جایِ خوبی برای تخلیه بارشان پیدا کرده‌اند. گوشه و کنار این زمین بزرگ پُر است از انواع و اقسام نخاله‌های ساختمانی که دور از چشم مأموران شهرداری و گشت‌های ستاد خاک و نخاله در این زمین تخلیه شده است. آن‌طور که اهالی می‌گویند سر و کله ماشین‌های حمل نخاله یا اول صبح پیدا می‌شود یا آخر شب. حوالی ساعت ۶ و نیم صبح با ۲ نفر از شهروندان خیابان توس راهی همان زمین معروف می‌شویم و چشممان به جمال خودرو نیسانی روشن می‌شود که در حال تخلیه نخاله‌هایش است. حدود ۲۰ دقیقه بعد هم سروکله خودرو دیگری پیدا می‌شود. راننده خودرو که اعتراض‌های اهالی محله را با فحاشی و پرخاش جواب می‌دهد، می‌گوید: «شهرداری از ما عوارض می‌گیرد که این نخاله‌ها را جمع کند.» حوالی ساعت ۸ صبح هم یک خودرو دیگر که به قول معروف تا خرخره پُر از نخاله و زباله است از راه می‌رسد، بارش را تخلیه می‌کند و می‌رود. البته قبل از ترک محل تخلف چند کلمه‌ای با ما حرف می‌زند و می‌گوید: «شهرداری برای تخلیه نخاله در محل‌های تعیین شده از ما پول می‌گیرد. پلیس هم به خاطر اضافه بار در جاده جریمه‌مان می‌کند. اینجا که بریزیم مردم اعتراض می‌کنند و شهرداری خودش جمع می‌کند!»
رضایی، از شهروندان این خیابان، به ما می‌گوید: مدتی بود که خودرو‌های حمل نخاله کمتر اینجا می‌آمدند؛ اما نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده که دوباره می‌آیند و خاک و نخاله‌شان را در این زمین خالی می‌کنند. این‌ها واقعاً خسته‌مان کرده‌اند و صدایمان هم به جایی نمی‌رسد. روزی ۲، ۳ ماشین می‌آیند نخاله خالی می‌کنند، محله را به گند می‌کشند و می‌روند. نه فقط توس که زمین‌های خالی و رها شده خیابان آزادی هم به محلی امن برای تخلیه تبدیل شده‌اند و متخلفان تابلو‌های اخطار و تهدید به پیگیرد قانونی که شهرداری نصب کرده است را به سُخره می‌گیرند و با خیال راحت کارشان را می‌کنند جالب اینجاست که حجم زیادی از نخاله‌هایی که در این خیابان ریخته می‌شود، مربوط به ساختمان نیست و متأسفانه بعضی از سنگ‌فروشی‌های شهر سنگ برای اینکه کار خودشان را راحت کنند و هزینه‌ای برای ضایعات تولیدی‌شان پرداخت نکنند، آن‌ها را در زمین‌های همان دور و اطراف تخلیه می‌کنند. محمود رضاپور، کارشناس بهداشت، در گفتگو با شهرآرامحله می‌گوید: برخلاف تصور همه تخلیه و انباشت نخاله ساختمانی در منطقه مسکونی خطرناک است و سلامت مردم به ویژه کودکان را به خطر می‌اندازد. نخاله‌های ساختمانی محل رشد و پرورش پشه‌های خاکی یا همان سالک هستند که اگر کسی مورد گزش این حیوان قرار بگیرد اثرات جبران‌ناپذیری روی بدن و صورت او از خودش باقی می‌گذارد. رضاپور با اشاره به قانون مدیریت پسماند و جریمه‌هایی که برای متخلفان در نظرگرفته شده است، بیان می‌کند: ماده ۱۶ این قانون اعلام می‌کند که تخلیه نخاله در محیط عمومی تخلف محسوب می‌شود و جریمه مالی به همراه دارد. ماده ۲۰ همین قانون می‌گوید خودرو‌های تخلیه کننده پسماند در اماکن غیرمجاز، افزون بر مجازات‌های مذکور، به یک تا ۱۰ هفته توقیف محکوم خواهند شد. این را هم بگویم که این قانون به صورت کاملاً جدی اجرا می‌شود. اما حسینی، مسئول واحد خدمات شهری شهرداری منطقه ۱۰، هم از عزم جدی شهرداری برای برخورد با متخلفان خبر می‌دهد و می‌گوید: شهرداری منطقه نمی‌تواند به صورت مستقیم با کسانی که نخاله ساختمانی در معابر عمومی تخلیه می‌کنند، برخورد کند. در صورتی که گزارشی به دست ما برسد مراتب تخلف و اطلاعات لازم را به ستاد خاک و نخاله شهرداری و سازمان مپ اعلام می‌کنند و برخورد قانونی لازم انجام می‌شود. اگر هم خودروی‌های نخاله‌بر این کار را انجام بدهند و ما متوجه شویم، تخلف را به همراه مستندات به گشت‌های سازمان مپ اعلام خواهیم کرد تا خودرو متخلف را اعمال قانون کنند. وی ادامه می‌دهد: ما در شهرداری منطقه گشت تخصصی برای این کار نداریم، اما اگر مأموران ما چنین تخلفی را مشاهده کنند، فرد یا واحد صنفی متخلف را طبق قانون ملزم می‌کنند که نخاله‌ها را جمع‌آوری کنند. درصورتی که خودِ شهرداری این کار را انجام بدهد، تمامی هزینه‌ها از متخلف گرفته خواهد شد. شهروندان هم اگر چنین تخلفی را مشاهده کردند، مستندات خودشان را به شهرداری ارائه کنند تا اقدامات قانونی لازم را انجام بدهیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->