سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین کدام بازیگر زن باعث اغفال تتلو شد؟ فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش پشت پرده سفر پنهانی روسای شاباک و ارتش رژیم صهیونیستی به قاهره رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته است سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا حمله موشکی و راکتی مقاومت به مواضع نظامیان رژیم صهیونیستی
سرخط خبرها

دور جدید گفت‌وگو‌ها میان ایران و عربستان نزدیک است

  • کد خبر: ۹۵۳۷۴
  • ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
دور جدید گفت‌وگو‌ها میان ایران و عربستان نزدیک است
سفیر ایران در عراق به تازگی در گفتگو با شبکه «العهد» اعلام کرد که بغداد به زودی میزبان دور پنجم گفتگو‌های میان ایران و عربستان خواهد بود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ایرج مسجدی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های فراوان میان ایران و عربستان گفت که کشور‌های منطقه می‌توانند مشکلات میان خودشان را به دور از دیکته‌های آمریکا حل کنند.

به دنبال این خبر، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان، نیز در گفت وگویی با شبکه «الجزیره» گفت: مذاکرات جاری با عربستان سعودی مثبت و سازنده است و ایران آمادگی از سرگیری روابط با این کشور را در هر زمانی دارد.

روز گذشته نیز سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران درباره دور آتی گفتگو‌های ایران و عربستان گفت: برگزاری دور پنجم گفتگو‌های ایران و عربستان به میزبانی عراق در دستور کار است و به محض اینکه نهایی شود، در این زمینه اطلاع رسانی می‌کنیم.

سعید خطیب زاده افزود: درباره موضوعات بین ما و عربستان تلاش کرده ایم علی رغم همه پرونده‌های اختلافی که بین دو کشور وجود دارد، بنا بر مصلحت دوجانبه و منطقه، با فاصله گذاری نقاط اختلافی، برای برقراری روابط، گفتگو کرده و به صراحت مواضع و دیدگاه هایمان را بیان کنیم. تلاش درراستای برقراری روابط و گفتگو‌ها ادامه دارد و موضوعات اختلافی فی مابین نیز در جای خود بحث می‌شود.

حضور عربستان در حاشیه مذاکرات وین

وی همچنین درباره سفر هیئت عربستانی به وین و اخباری که در این زمینه منتشر شده است، گفت: کشور‌ها بر اساس خواست خودشان به وین سفر می‌کنند و این سفر‌ها محدود به عربستان نیست و بسیاری از کشور‌ها به وین رفت و آمد دارند. این رفت وآمد‌های تلفنی،  حضوری در درون هواپیما و... از زمان برجام انجام می‌شده است و اساسا ایران موضوعیتی بر این گفتگو‌ها قائل نیست.

این اظهار نظر سخنگوی وزارت خارجه به دنبال آن مطرح می‌شود که رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، در حاشیه مذاکرات برجامی وین با عبدا... بن خالد بن سلطان، نماینده عربستان در سازمان‌های بین المللی، دیدار کرد. دو طرف در این دیدار درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات احیای برجام در وین گفتگو کردند.

نماینده عربستان پیش از این نیز با فیلیپ ایریرا، رئیس هیئت مذاکره کننده فرانسه، و میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات برجام، دیدار کرده بود. عربستان بار‌ها طی مواضعی زیاده خواهانه، خواستار گنجاندن سیاست‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران در هرگونه توافق با تهران شده بود.

ابوالفضل ظهره وند، دیپلمات پیشین کشورمان، در گفتگو با «دانشجو»، درباره حضور عربستان در حاشیه مذاکرات وین، گفت: عربستان در مذاکرات بین المللی هیچ گاه حرف و جایگاهی نداشته hsj و بخشی از حضور نماینده عربستان در وین جنبه تبلیغاتی دارد. دلیل اصلی حضور نماینده عربستان اجرا کردن سفارش صهیونیست هاست. سعودی‌ها در حقیقت به دنبال بلند کردن مواضع زمین گذاشته فرانسوی‌ها هستند، اما به در بسته خواهند خورد. سعودی‌ها اکنون در موضوع یمن تحت فشار هستند و در حقیقت حضور نماینده عربستان در وین به دلیل فشار بر ایران و به نوعی عادی سازی مناسبات با کشورمان است.

پیچیدگی موضوعات، توافق را سخت می‌کند

مصیب نعیمی، کارشناس مسائل غرب آسیا، در گفتگو با «ایلنا»، در بررسی علل وقفه چهارماهه ایجاد شده در مذاکرات ایران و عربستان سعودی علی رغم اراده تهران برای حضور در دور پنجم این گفتگو‌ها گفت: گفتگو‌های ایران و عربستان بر مبنای یک توافق کلی که براساس میانجیگری و انتقال پیام از سوی عراق شکل گرفت، آغاز شده است و این روند ادامه خواهد داشت، اما در مسیر این گفتگو‌ها برخی پیچیدگی‌ها نیز وجود دارد که دستیابی به توافق را سخت می‌کند. عربستان در بن بستی به نام جنگ یمن گرفتار شده و ایران هم تنها کشوری بوده که از ابتدای شکل گیری این جنگ خواهان توقف آن بوده است.

حال عربستان به دنبال آن است که بدون صرف هزینه و پذیرش شکست، صحنه یمن را ترک کند و تصورش این بود که می‌تواند در مسیر مذاکره با تهران به این خواست دست پیدا کند که این موضوع محقق نشد؛ زیرا ایران حاضر نیست هزینه اشتباهات عربستان را بپردازد. وی افزود: با این حال برخی توافقات اولیه در مذاکرات حاصل شد و حتی دو طرف، کارشناسانی را برای بررسی اماکن دیپلماتیک خود به کشور‌های مقابل اعزام کردند، اما نحوه بازگشت سفرا و نمایندگان و اعاده روابط دیپلماتیک به حالت قبلی هنوز صورت نگرفته است و البته دو طرف هم به دنبال این هستند که جزئیات توافقات وارد فضای رسانه‌ای نشود. امروز نیز گفتگو‌ها به مرحله‌ای رسیده است که دو طرف برای ادامه آن به مشورت در پایتخت‌ها نیاز دارند؛ قطعا با اصرار بغداد و اراده‌ای که در تهران و ریاض وجود دارد، مذاکرات از سرگرفته خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->