اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟
سرخط خبرها

نظرخواهی حرفه‌ای برای تغییر لباس پاکبان‌ها در مشهد

  • کد خبر: ۹۶۱۷۵
  • ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
نظرخواهی حرفه‌ای برای تغییر لباس پاکبان‌ها در مشهد
دیروز در رویدادی مراسم رونمایی اولیه از لباس‌های پاکبانان شهر در سال ۱۴۰۱ برگزار شد تا در کنار رونمایی از لباس پاکبانان در سال آینده، بخشی از دغدغه کارشناسان و پاکبانان نیز در این فرم جدید پاکبان‌ها اعمال شود.

امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ سال‌های زیادی است که همه ما پاکبانان شهر را با لباس‌های نارنجی یکدست به یاد داریم، اما دغدغه مدیریت شهری مشهد در تغییر برخی نگرش‌ها به این قشر پرتلاش در شهر از یک سو و توجه به این نکته که استمرار استفاده از لباس‌های فرم نارنجی باعث کاهش روحیه و شادابی پاکبان‌ها می‌شود، باعث شد تا مدیریت شهری پس از نظرسنجی و مطالعات مختلف تصمیم به تغییر اساسی در پوشش پاکبان‌ها بگیرد تا خادمان شهر امام مهربانی‌ها در سال ۱۴۰۱ آراستگی بیشتری داشته باشند.

در این راستا دیروز در رویدادی مراسم رونمایی اولیه از لباس‌های پاکبانان شهر در سال ۱۴۰۱ با حضور مدیران شهری، اساتید دانشگاهی و جمعی از پاکبانان شهر مشهد برگزار شد تا در کنار رونمایی از لباس پاکبانان در سال آینده، بخشی از دغدغه کارشناسان و پاکبانان نیز در این فرم جدید پاکبان‌ها اعمال شود.

در این رویداد پس از توضیحات تیم طراحی در زمینه ویژگی ها، الزامات و استاندارد‌های لباس طراحی شده برای پاکبان‌های شهر، تعدادی از پاکبان‌ها به بیان نظرات خود درباره لباس جدید سال آینده نیرو‌های خدمات شهری پرداختند.

تعویض فرم‌های تکراری گذشته

فضل ا... کوهستانی که ۱۲ سال تجربه پاکبانی دارد، با اشاره به اینکه ما سال هاست که با همین لباس نارنجی فعالیت می‌کنیم، گفت: رنگ و فرم لباس‌های کنونی خیلی تکراری شده و علاوه بر اینکه برای ما پاکبانان استفاده از این لباس بسیار خسته کننده شده است، فعالیت با آن در شب دید مناسبی برای خودروسواران ندارد و حادثه‌های مختلفی برای پاکبانان ایجاد کرده است.

مؤثر در تغییر نگاه عمومی

پاکبانی دیگر با تأکید بر اینکه لباس جدید تنوع رنگ خوبی دارد و در کنار تغییر نگاه مردم به پاکبانان، در شادابی روحیه پاکبانان اثرگذار است، در تشریح دغدغه‌های ایمنی پاکبان‌ها اضافه کرد: بیشتر مشکل ما پاکبانان برای فعالیت در شب است. خودروسواران در شب ابتدا قسمت پایین تنه پاکبانان را می‌بینند. اگر نوار شبرنگ در این لباس‌ها به ویژه در قسمت پایین تنه کار شود، ایمنی آن بیشتر خواهد شد.

ضرورت نظارت بر دوخت  لباس‌های فرم

یکی دیگر از پاکبانان نیز با تأکید بر بحث نظارت بر دوخت ودوز این لباس فرم، گفت: بیشتر این لباس‌ها در زمان تحویل تنگ‌تر یا گشادتر از اندازه استاندارد است و پاکبانان برای راحتی در آن باید دوباره به خیاطی مراجعه کنند، درحالی که اگر این نظارت بر دوخت ودوز آن‌ها انجام شود، علاوه بر رفع این مشکل، کیفیت لباس‌های تحویلی به پاکبانان هم بهتر خواهد شد.

لزوم تغییر نگاه به پاکبان‌ها

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری نیز در حاشیه این مراسم در توضیح اهداف برگزاری رویدادی برای طراحی لباس پاکبان ها، گفت: دورویکرد در طراحی برگزاری این رویداد و تغییر رنگ لباس پاکبان‌ها در دستورکار بود. نخستین هدف ما تغییر نگاه شهروندان به قشر زحمت‌کش پاکبان است. تعداد زیادی از آن‌ها افراد تحصیل کرده هستند، اما گاهی برخی شهروندان به آن‌ها بی توجهی می‌کنند.

سیدمحسن رهنمایی با بیان اینکه لباس نارنجی سال‌ها بر قامت پاکبان هاست و بسیاری از این افراد نگاه مثبتی به این لباس‌ها نداشتند، افزود: پاکبان‌ها در سال‌های گذشته بار‌ها درخواست تغییر فرم و رنگ لباس را به مدیریت شهری اعلام کرده اند.

در این راستا با آسیب شناسی وضع موجود، لباس‌ها با نگاه علمی به موضوع روان شناسی رنگ ها، مشاوره‌های متعدد با جامعه شناسان و مطالعه‌های مختلف در این حوزه بازطراحی شد.

فیروزه‌ای به جای نارنجی

رهنمایی با اشاره به اینکه طرح برندینگ خدمات شهری مشهد از مدت‌ها پیش آغاز شده است، اظهار کرد: پس از جمع بندی نهایی این مطالعات و بررسی‌ها به رنگ فیروزه با ترکیبی از رنگ نارنجی در لباس پاکبانان رسیدیم تا علاوه بر حفظ رنگ نارنجی قدیمی لباس پاکبانان که در کشور‌های مختلف همچنان به عنوان لباس پاکبانان شناخته می‌شود، شاهد تغییراتی اساسی در طراحی این لباس‌ها باشیم.

رنگ مطلوب پاکبان‌ها

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد با اشاره به حضور کارشناسان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اساتید و متخصصان دانشگاه و همچنین پاکبانان در این رویداد، گفت: براساس نظرسنجی‌ها حدود ۹۷ درصد پاکبانان به رنگ فیروزه‌ای جدید علاقه‌مند بودند که این موضوع در طراحی لحاظ شد.

وی بیان کرد: در این رویداد نظرات جزئی و اصلاحی برخی کارشناسان و پاکبانان را بررسی می‌کنیم تا در طرح نهایی این لباس‌ها اعمال شود و سپس از این لباس‌ها رونمایی می‌کنیم.

افزایش تجهیزات ایمنی

رهنمایی با اشاره به اهمیت افزایش دید لباس پاکبانان در شب، تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های مهم مشاور و طراح لباس در ارائه این طرح، بحث افزایش دید در شب این لباس‌ها در مقایسه با طرح و رنگ قبلی بود و علاوه بر انتخاب رنگ مناسب، شبرنگ‌هایی که در لباس قرار می‌گیرد، نسبت به لباس‌های قبلی با تعداد و پهنای بیشتری دوخته می‌شود تا ایمنی این لباس‌ها افزایش یابد.

وی تأکید کرد: تجهیزات ایمنی زیادی برای افزایش ایمنی در اختیار پاکبان‌های فعال در بزرگراه‌ها قرار داده ایم. این تجهیزات شامل چراغ‌های پیشانی، کلاه کاسکت، جلیقه نوری، چراغ خطر روی سطل زباله است و نقش زیادی در کاهش آسیب به این قشر دارد.

فیروزه ای، با پیشینه هویتی

جواد روشندل، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز با اشاره به خدمات زیاد پاکبان‌ها به مردم و نقش آن‌ها در به‌زیستی در شهر، گفت: انتخاب رنگ فیروزه‌ای با توجه به پیشینه هویتی که دارد، انتخاب مناسبی بود و شایسته شهر امام رضا (ع) و جهان شهر برکت و کرامت است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->