ایران خودرو تعدادی از خودرو‌های خود را به روش مزایده به فروش می‌رساند + جزئیات متوسط قیمت مسکن در تهران اعلام شد میوه را امروز گرانتر از این قیمت‌ها نخرید (۱۴ تیر ۱۴۰۳) ماجرای حذف متقاضیان مسکن ملی چه بود؟ هفته آینده، آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) جریمه شرکت مشهدی به‌علت اجرا‌نکردن تعهدات ارزی اظهارنظر‌های بورسی جلیلی و پزشکیان در آخرین مناظره چه بود؟ دولت سیزدهم ساخت بیش‌از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در خراسان‌رضوی را عملیاتی کرد قیمت گوشت مرغ در بازار مشهد کاهشی است (۱۳ تیر ۱۴۰۳) بورس، سبزپوش به استقبال انتخابات رفت | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد ارزان شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | کاهش ۷۰۰ هزار تومانی سکه امامی با مبلغ ۷ تا ۱۰ میلیون تومان، از کدام موبایل‌ها می‌توان خرید؟ (۱۳ تیر ۱۴۰۳) وام ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن ابلاغ شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | اقساط وام جدید ۸۰۰ میلیونی مسکن چقدر است؟ آیین‌نامه جدید آرامستان‌های کشور ابلاغ شد | تغییر در نحوه حمل متوفی و صدور گواهی فوت قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | حباب ربع سکه ۹۱ درصد شد! بازرسان جهاد کشاورزی مشهد ۵۵۳ پرونده تخلف تشکیل دادند قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | کدام خودرو‌ها ارزان شدند؟ + جدول جدول افزایش سقف اجاره‌بها در ۳۱ استان کشور ابلاغ شد + جدول قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | پژو پارس ۷۵۰ میلیون تومان شد آغاز ثبت‌نام آزمون استخدامی ۱۴۰۳ دستگاه‌های اجرایی از فردا (۱۴ تیر ۱۴۰۳) پرداخت سود سهام عدالت متوفیان چه زمانی انجام می‌شود؟ چرا سکه گران شد؟ زمان سومین عرضه اولیه امسال مشخص شد اطلاعیه جدید در خصوص نحوه ثبت سفارش خودرو جانبازان ۵۰درصد و بالاتر مشمول (۱۳ تیر ۱۴۰۳) آغاز فروش فوق‌العاده یکی از محصولات سایپا اعلام شد+ جزئیات (۱۳ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

رشد ۲ برابری تولید نفت ونزوئلا با کمک ایران

  • کد خبر: ۹۶۵۷۰
  • ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۲
رشد ۲ برابری تولید نفت ونزوئلا با کمک ایران
منابع آگاه در صنعت نفت می‌گویند، تولید نفت ونزوئلا در ماه‌های اخیر با کمک ایران که به این کشور کمک می‌کنند تا تحریم‌های آمریکا را دور بزند، ۲ برابر شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، تحلیلگران صنعت نفت می‌گویند، تولید نفت ونزوئلا در ماه‌های اخیر با کمک فنی ایران و سایر بازیگران که به این کشور کمک می‌کنند تا تحریم‌های آمریکا را دور بزند، ۲ برابر شده است، اما صنعت نفت این کشور در حال حاضر در نزدیکی بالاترین ظرفیت خود کار می‌کند و بعید است که بتواند بیشتر از سطح کنونی تولید نفت داشته باشد.

منابع آگاه در صنعت نفت به «میامی هرالد» گفته‌اند تولید نفت ونزوئلا  در ماه دسامبر ۲۰۲۰ (ماه گذشته میلادی) به‌طور متوسط به ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است و می‌تواند در ماه ژانوه (ماه جاری میلادی) به ۸۵۰ هزار بشکه در روز برسد که این امر بیشتر به لطف محموله‌های منظم تینر از ایران رخ داده است که به ونزوئلا اجازه داد تا کاهش تولید داخلی را جبران کند.

این تینرها، معمولاً مشتقات نفتی معروف به نفتا هستند که برای کاهش ویسکوزیته (چسبندگی) نفت خام فوق سنگین ونزوئلا ضروری‌اند.

این ارقام و آمار جدید که در تضاد با رقم ۴۵۰ هزار بشکه در روز تولید در ابتدای سال ۲۰۲۰ است، تردید‌ها در مورد اعلام نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا که چند هفته گذشته گفته بود تولید نفت ونزوئلا به یک میلیون بشکه در روز رسیده است، از بین می‌برد.

به گفته کارشناسان، هرچند این سطح (تولید) هنوز یک مقدار نسبت به اعداد واقعی اغراق دارد، اما واقعیت این است که کاراکاس، در حال حاضر از بهبود قابل توجهی در درآمد‌های نفتی برخوردار شده است.

خوان فرناندز، مدیر ارشد اجرایی برنامه ریزی سابق شرکت دولتی دولتی نفت ونزوئلا (PDVSA) گفت: «در واقع، آن‌ها میزان تولید را افزایش داده‌اند و چندین عامل وجود دارد که این موضوع را نشان می‌دهد.»

«دلیل اصلی این امر، این است که آن‌ها تینر ایرانی دریافت کردنده‌اند و آن را مستقیما در تولید نفت سنگین اورینوکو استفاده می‌کنند.»

فرناندز افزود: افزایش تولید به همراه افزایش شدید قیمت نفت، درآمد اضافی قابل توجهی را برای دولت مادورو فراهم می‌کند و این امر به تقویت پیش‌بینی‌ها کمک می‌کند که ونزوئلا در سال ۲۰۲۲، نخستین تولید ناخالص داخلی خود (GDP) در شش سال آینده را ثبت خواهد کرد.

تولید نفت خام ونزوئلا به تدریج طی چند سال از ۳.۲ میلیون بشکه در روز (در زمان روی کار آمدن هوگو چاوز، رئیس جمهور قبلی این کشور) کاهش یافت. در زمان روی کار آمدن مادورو در سال ۲۰۱۳، تولید نفت این کشور به ۲.۵ میلیون بشکه در روز رسید و به علت عدم سرمایه‌گذاری در این صنعت، سطح تولید تا سال ۲۰۱۸ به روزانه ۱.۳۴ میلیون بشکه در روز کاهش یافت. پس از اینکه آمریکا، شرکت دولتی نفت ونزوئلا را در سال ۲۰۱۹ تحریم کرد، سطح تولید نفت خام این کشور به زیر یک میلیون بشکه کاهش یافت.

نفتای ایران که برای دور زدن تحریم‌ها از مسیر‌های مبهم به دست ونزوئلا می‌رسد، برای فروش نفت خام میدان نفتی اورینوکو ضروری است؛ نفت این میدان برای فروش در بازار‌های جهانی نیاز به رقیق شدن دارد.

شرکت‌های کشور‌های ثالث هنگام معامله با ونزوئلا در معرض خطر بزرگی قرار می‌گیرند، چراکه امکان دارد به‌دلیل انجام این کار تحریم شوند و این تحریم می‌تواند دسترسی آن‌ها به سیستم مالی بین‌المللی که بیشتر با دلار آمریکا صورت می‌گیرد را پایان دهد. شرکت روسی «روس نِفت» در مارس ۲۰۲۰ به دلیل همین نگرانی‌ها سهم خود واگذار کرد.

اما ایران که قبلا تحریم شده بود، نگرانی و ترس «روس نِفت» را ندارد و به تامین تینر برای ونزوئلا ادامه داد.

خوان فرناندز توضیح داد، هر بشکه تینر به ونزوئلا اجازه می‌دهد تا ۳ بشکه از میدان نفتی اورینوکو تولید داشته باشد. وی افزود: «تخمین زده می‌شود از این میدان نفتی روزانه ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه نفت تولید شود که بیشتر به کمک ایران انجام شده است.»

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->