به گزارش شهرآرانیوز، وبسایت موتوروان، ۱۲ دفتر فعال در کشورهای متفاوت دارد. این مراکز، توسط خبرنگاران بومی اداره میشود و به همین دلیل، دسترسی مناسب به آمار فروش محلی را فراهم میکند.
با نگاهی اجمالی به میزان تقاضا در قارههای مختلف، افزایش علاقه به شاسیبلندها به وضوح دیده میشود. مردم امریکا و کانادا، مشابه سالهای قبل عمل کردند و وانتهای پهن پکر را به دیگر مدلهای خودرو، ترجیح دادند. در استرالیا، آرژانتین، برزیل و اندونزی هم، پیکاپهای اندازه متوسط، بیشترین فروش را داشتند. از سویی دیگر، مردم اروپا به هاچبکها و کراساوورهای کوچک وفادار باقی ماندند.
وانتهای فورد، دوج و شورولت؛ پادشاهان بازار امریکا
امسال هم وانت فورد سری F پرفروشترین خودروی امریکا و کانادا بود. تعداد ۷۲۶ هزار دستگاه از این مدل، شامل F-150 و F-250 و F350 و F-450 در سال ۲۰۲۱ تحویل خریداران امریکایی شد. مردم این کشور برای دوج رم و شورولت سیلورادو به ترتیب، ۵۷۰ هزار و ۵۳۰ هزار دستگاه، تقاضا داشتند. در کانادا هم، وانت فورد سری F بیش از ۱۱۱ هزار دستگاه فروش داشت و پرفروشترین خودروی سال ۲۰۲۱ بود.
وانتهای اقتصادی؛ محبوب برای پرجمعیتترین کشورهای امریکای جنوبی
در کشور برزیل با جمعیت ۲۱۰ میلیون نفر، فیات استرادا پرفروشترین خودرو بوده است. مردم این ناحیه در سال ۲۰۲۱، تعداد ۱۰۹ هزار دستگاه وانت فیات، خریدهاند. در رتبههای دوم و سوم، هیوندای HB20 و فیات آرگو بهترتیب با ۸۶ هزار و ۸۴ هزار دستگاه هستند.
وانت فیات استرادا به تنهایی، ۵/۵ درصد از کل خودروهای صفر کیلومتر فروخته شده در برزیل را تشکیل میدهد. این خودرو از سال ۱۹۹۶ تاکنون، به صدر جدول فروش برزیل نرسیده بود. فیات استرادا با آستانه قیمت ۱۳ هزار دلار، فقط در برزیل، اندونزی و افریقای جنوبی تولید میشود. هیوندای HB20 و فیات آرگو، هاچبکهای اندازه کوچک با موتور یک لیتر تا ۱/۸ لیتر تنفس طبیعی هستند که فقط در برزیل تولید میشوند.
در آرژانتین، فیات کرونوس پرفروشترین خودروی سال ۲۰۲۱ بود. این سدان کوچک، نسخهی صندوقدار فیات آرگو محسوب میشود و فقط در آرژانتین و برزیل، خط تولید دارد.
رتبهی دوم و سوم پرفروشترین خودروهای آرژانتین، در اختیار وانتهای ساخت تویوتا و فولکس واگن است. هایلوکس و آماروک، تقریبا همیشه در فهرست مدلهای پرتقاضا برای مردم آرژانتین هستند؛ اما سال ۲۰۲۱ فاصلهی بین این خودروها بیشتر شد. در سال گذشته، ۲۷ هزار دستگاه هایلوکس و ۱۸ هزار نسخه آماروک به بازار آرژانتین رسید.
هاچبکهای محلی؛ پرفروشترین خودرو در کشورهای اروپایی
بیشترین تقاضا برای خودروی صفر کیلومتر در آلمان، فرانسه، ایتالیا، انگلیس و اسپانیا، همچنان مختص تولیات داخلی همان کشورها است. جالبتر اینکه علاقه به هاچبکها و کراساورهای اقتصادی، تفاوتی با گذشته ندارد.
در آلمان از ۴۰ سال پیش تاکنون، همیشه فولکس واگن گلف در صدر جدول فروش بوده است. امسال، رتبههای دوم و سوم به دیگر تولیدات فولکس واگن، شامل تیراک (T-Toc) و تیگوان رسید. از سویی دیگر، تنها ۳/۵ درصد کل فروش خودروهای مدرن آلمان در سال ۲۰۲۱، به گلف اختصاص داشته است. این آمار، پایینترین میزان از سال ۱۹۸۰ را نشان میدهد و زنگ خطر برای مشهورترین هاچبک ساخت آلمان محسوب میشود.
در فرانسه هم مشابه آلمان، نتیجهی قابل پیشبینی مشابه سنوات قبل وجود دارد. پژو ۳۰۸ همچنان پرفروشترین خودرو است و رنو کلیو با اختلافی اندک، رتبهی دوم را کسب کرده ؛ اما در کمال ناباوری، داچیا ساندرو به رتبهی سوم رسیده است. امسال فروش ساندرو در فرانسه نسبت به سال قبل، ۴۴ درصد رشد داشت.
در بازار انگلیس هم، یک اتفاق هیجانانگیز وجود دارد. تسلا مدل ۳ به رتبهی دوم پرفروشترین خودروی سال ۲۰۲۱ این ناحیه رسیده است. در صدر جدول، واکسال کورسا و در جایگاه سوم، مینی دیده میشود. از سال ۲۰۰۹ تاکنون، برای اولینبار هیچ خودرویی از برند فورد به فهرست پرفروشترینهای انگلیس نرسیده است.
در ایتالیا، هر سه خودروی جدول فروش سال ۲۰۲۱، ساخت داخل و زیرمجموعهی فیات هستند. طی سالهای اخیر، همیشه فیات ۵۰۰ پرفروشترین خودروی ایتالیا بود اما این مدل امسال به جایگاه دوم سقوط کرد و رتبهی اول را به فیات پاندا در کلاس کراساورهای کوچک داد. لانچیا یپسلون (Ypsilon) سومین خودرو پرفروش ایتالیا برای سال ۲۰۲۱ بود.
دیگر موضوع جالب در ایتالیا، فروش ۲/۵ برابری فیات پاندا نسبت به فیات ۵۰۰ است. تقاضا برای لانچیا یپسلون هم تفاوت چندانی با فیات ۵۰۰ ندارد. با این شرایط، ظاهرا مردم ایتالیا هم نسبت به فیات ۵۰۰ که ۱۴ سال است بدون تحول در نمای بدنه تولید میشود، رویگردان شدهاند.
در اسپانیا، سیات آرونا به صدر جدول فروش رسیده است تا محصولی از تنها برند اسپانیایی در صنعت خودروسازی اروپا، محبوبیتش را نشان دهد. البته جایگاه این مدل با اقتدار همراه نیست و اختلاف اندکی با هیوندای توسان دارد. در رتبهی سوم پرفروشترین خودروهای سال ۲۰۲۱ اسپانیا، داچیا ساندرو دیده میشود.
حضور توسان در جایگاه دوم پرفروشترین خودروهای اسپانیا، زنگ خطر برند کرهای برای تولیدکنندگان اروپایی است. در سالهای قبل، فولکسواگن تیگوان، پژو ۳۰۰۸ و نیسان قشقایی، مهمترین خودروهای کراساوور برای اسپانیا بودند؛ اما امار فروش توسان در سال ۲۰۲۱، بیش از ۲/۵ برابر تیگوان است.
در بازار ترکیه، شرایطی مشابه سال قبل وجود دارد و همچنان، خودروهای خارجی مونتاژ این کشور، پرتقاضاتر از دیگران هستند. فیات ایگیا، تویوتا کرولا و رنو کلیو، رتبههای اول تا سوم پرفروشترین خودروهای ترکیه در سال ۲۰۲۱ را کسب کردهاند. جالبتر اینکه، برخلاف سالهای قبل، هیچ خودرویی از داچیا در میان سهخودروی پرفروش ترکیه نیست.
شرایط خاص برای روسیه و اندونزی
برای روسیه با جمعیتی نزدیک به ۱۵۰ میلیون نفر، خودروهای ساخت لادا رتبهی اول و دوم را در اختیار دارند. سدانهای اقتصادی ساخت روسیه شامل وستا و گرانتا آستانه قیمت کمتر از ۱۰ هزار دلار دارند و باوجود عدم محدودیت یا مالیات سنگین برای واردات خودرو، همچنان مورد پسند مردم روسیه هستند. از سویی دیگر، کیا نیرو برای اولینبار به رتبهی سوم فروش خودرو در پهناورترین کشور جهان رسیده است.
در اندونزی با جمعیت ۲۷۰ میلیون نفری، شرایطی بسیار عجیب از نظر فروش خودروهای صفر کیلومتر وجود دارد. رتبهی اول، به ون تویوتا آوانزا رسیده است، درحالیکه ون اندازه کوچک میتسوبیشی اکسپندر و کامیونت سوزوکی کری، به جایگاههای دوم و سوم فروش رسیدهاند. امسال هم ۴۵ درصد از کل خودروهای صفر کیلومتر فروخته شده در اندونزی، ون بودند.
منبع: پدال