کاهش مصرف گاز در صنایع، توقف تولید را در پی دارد تأمین گوشت مرغ ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۴ در مشهد و خراسان رضوی کلید خورد (۸ دی ۱۴۰۳) درباره مرحوم مهندس باقر مستوفی، پدر صنعت پتروشیمی ایران | مرد چالش‌های بزرگ ساعات کاری بانک‌ها تا پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۳ اعلام شد نقش صادرکنندگان در جهش نرخ ارز چیست؟ بررسی قیمت امروز موبایل (۸ دی ۱۴۰۳) | شیائومی نوت ۱۳ چند؟ افزایش ۲ تا ۴۰ میلیون تومانی قیمت خودرو‌های خارجی (۸ دی ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۸ دی ۱۴۰۳) | سورن پلاس ۸۴۱ میلیون تومان شد برنامه قطعی برق در مشهد تغییر کرد (۸ دی ۱۴۰۳) طلا در مشهد از مرز ۵.۲ میلیون تومان هم عبور کرد (۸ دی ۱۴۰۳) موتور سهام کوچک بازار سرمایه روشن شد | افت ۲۱ هزار واحدی شاخص بورس (۸ دی ۱۴۰۳) وزیر نفت خبر داد: افزایش ظرفیت تولید نفت تا حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز برای خرید عرضه اولیه «آواک» فقط ۲ ساعت فرصت دارید (۸ دی ۱۴۰۳) هر باک بنزین سوپر، ۱.۶ میلیون تومان! فاصله کوتاه نرخ طلا در مشهد با ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی شدن (۸ دی ۱۴۰۳) قیمت بنزین سوپر وارداتی اعلام شد (۸ دی ۱۴۰۳) | عرضه بنزین سوپر وارداتی تا آخر سال صعود سه‌پله‌ای تولید فولاد ایران در دنیا بیش از نیمی از کل سپرده‌های بانکی کشور، در استان تهران قرار دارد! خانه‌های کلنگی در تهران نجومی شد دلار بازار آزاد در محدوده ۸۱ هزار تومان (۸ دی ۱۴۰۳) | سکه از ۵۶ میلیون تومان عبور کرد اعتمادسازی، پیش‌نیاز توسعه اقتصادی سود سهام عدالت خود را چگونه یک‌جا دریافت کنیم؟ طلای جهانی یخ زد | قیمت طلا در بازار جهانی امروز (۸ دی ۱۴۰۳) چند؟ اعلام جزئیات پیش‌فروش برخی از محصولات سایپا از روز دوشنبه (۱۰ دی ۱۴۰۳) آخرین مهلت ثبت درخواست محصولات ایران‌خودرو اعلام شد علت مسدودی صرافی‌های رمزارز چیست؟ آخرین قیمت ارز توافقی نیما در مرکز مبادله امروز (۸ دی ۱۴۰۳) چند؟ دلارحواله ۶۴ هزار و ۵۹۵ تومان شد هشتمین عرضه اولیه امسال بازار سهام امروز (۸ دی ۱۴۰۳) انجام می‌شود + جزئیات فروش ۵ محصول مدیران خودرو ویژه دی ۱۴۰۳ آغاز شد + جدول و قیمت خودرو‌ها
سرخط خبرها

فرصت‌سازی برای توسعه مبادلات تجاری با روسیه

  • کد خبر: ۹۶۶۰۴
  • ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
فرصت‌سازی برای توسعه مبادلات تجاری با روسیه
محسن خندان دل - کارشناس اقتصادی

سفر اخیر رئیس‌جمهور به روسیه و تغییراتی که در دستگاه دیپلماسی کشور به‌وجود آمده است، بیانگر چند نکته است؛ یکی اینکه دستگاه دیپلماسی ایران به‌دنبال تقویت روابط اقتصادی با کشور‌هایی مانند روسیه و چین و حضور در پیمان‌های بین‌المللی مانند شانگ‌های است تا قدرت اقتصادی خود را در منطقه افزایش دهد.

این رویکرد باتوجه‌به اینکه ایران دارای ۱۵ همسایه است، می‌تواند بسترساز ایجاد فرصت‌های جدید اقتصادی برای ما باشد؛ به‌خصوص اینکه باید این نکته را درنظر گرفت که اکنون سهم ایران از بازار هزارمیلیارددلاری منطقه پیرامون خود کمتر از ۲ درصد است.

این مسئله نشان می‌دهد که ما نیازمند دیپلماسی فعال اقتصادی در منطقه هستیم تا بتوانیم کشور‌های منطقه و به‌خصوص کشور‌های سی‌آی‌اس را در زمره کشور‌های حوزه راهبردی خود قرار دهیم.

طبق برآورد بانک جهانی، صادرات سالانه روسیه نزدیک به ۳۸۰میلیارد دلار و واردات آن ۳۰۵میلیارد دلار است. سهم ایران در این تجارت سالانه، ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار است. این نشان می‌دهد که ما باید رویکرد جدیدی در حوزه کشاورزی، صنعت، پتروشیمی و گردشگری داشته باشیم تا بتوانیم روابط خود را با روسیه افزایش دهیم.

توافق‌های جدید ایران و روسیه می‌تواند سبب شود که حجم مبادلات دو کشور به بیش از ۲۰ میلیارد دلار در سال افزایش بیابد. طبق صحبت‌های مسئولان دو کشور، اراده خوبی در این‌باره رقم خورده است.

باتوجه‌به ظرفیت‌هایی که در خراسان‌رضوی وجود دارد و همچنین براساس ارتباط مرزی ما با کشور‌های آسیای میانه، می‌توانیم از توسعه روابط با روسیه برای افزایش بازار‌های صادراتی تولیدات خراسان‌رضوی به کشور‌های سی‌آی‌اس استفاده ببریم. یکی از ظرفیت‌هایی که در این حوزه باید مورد توجه قرار بگیرد، توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی این استان است.

از طرف دیگر خراسان‌رضوی از دیرباز روابط تجاری با روسیه داشته است. در شرایط فعلی باید از توسعه روابط با روسیه در راستای گسترش و مبادلات حوزه فناوری بهره برد. همچنین این مسئله را باید درنظر گرفت که روابط پایدار سیاسی با روسیه، زمینه‌های لازم برای صدور خدمات فنی و مهندسی به این کشور را که معمولا پروژه‌های زمان‌بری هستند، فراهم می‌کند و می‌تواند سبب حضور طولانی‌مدت شرکت‌های خراسانی در این کشور بشود.

همچنین در زمینه تامین نیروی انسانی باتوجه‌به ظرفیت‌هایی که داریم، می‌توانیم تبادل نیروی انسانی متخصص با روسیه را نیز در دستورکار قرار دهیم.

با این حال اکنون یکی از موانع توسعه روابط ایران و روسیه، مشکلات زیرساختی برای انتقال کالا‌های ما به این کشور است. با وجود اینکه ما با روسیه مرز آبی داریم، اکنون بیشتر روابط تجاری با این کشور از طریق زمینی و با واسطه صورت می‌گیرد؛

به این صورت که ما باید کالا‌های صادراتی خود را از کشور‌های آسیای میانه و قفقاز به روسیه برسانیم و این فرایند سبب افزایش هزینه تمام‌شده کالا‌های صادراتی ما می‌شود، بنابراین باید تلاش کنیم با تقویت خطوط ریلی، هزینه تمام‌شده کالا‌های صادراتی خویش را به روسیه کاهش دهیم؛ به‌عنوان نمونه باید از طریق توسعه راه‌آهن مشهد-شمال کالا‌های خود را با هزینه کمتری به روسیه صادر کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->