تعطیلی کلاس‌های دانشگاه کلمبیا برای تظاهرات‌های ضداسرائیلی گزارش روزنامه عبری از رسوایی‌های نتانیاهو و کابینه‌اش آمریکا، مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام را رد کرد واکنش عربستان به گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر غزه رسانه‌های صهیونیستی: ارتش اسرائیل در حال آماده شدن برای حمله به رفح است هشدار مصر درباره حمله زمینی اسرائیل به رفح آمریکا دو شرکت و چهار فرد را به اتهام فعالیت‌های سایبری از سوی سپاه تحریم کرد ادامه تظاهرات علیه نتانیاهو در دویستمین روز جنگ علیه غزه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله موشکی از لبنان به شمال سرزمین‌های اشغالی (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارتش رژیم صهیونیستی دستور تخلیه جدید در شمال غزه را صادر کرد حمله موشکی ایران معادلات آمریکا و غرب را تغییر داد دستیار نماینده پارلمان اروپا به اتهام جاسوسی برای چین تعلیق شد تداوم عملیات‌های مقاومت فلسطین در غزه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی اعطا شد فشار آلمان بر آمریکا برای ارسال پاتریوت به اوکراین جزئیات طرح جنجالی دولت انگلیس برای اخراج پناهجویان پایگاه‌های اشغالگران اسرائیلی زیر آتش سنگین حزب‌الله (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) روز تحلیف پوتین مشخص شد ابوعبیده: پاسخ ایران به اسرائیل قواعد جدیدی را وضع کرد | اسرائیل در شن‌های غزه گیر افتاده است
سرخط خبرها

نگاهی به اهمیت برگزاری دومین رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین

  • کد خبر: ۹۶۶۱۳
  • ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
نگاهی به اهمیت برگزاری دومین رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین
رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ با حضور یگان‌های سطحی و پروازی نیرو‌های دریایی ارتش، سپاه و یگان‌های شناوری نیروی دریایی کشور‌های چین و روسیه با شعار «با هم برای صلح و امنیت» و در منطقه‌ای به وسعت ۱۷ هزار کیلومتر مربع، صبح روز گذشته در شمال اقیانوس هند آغاز شد.

گروه سیاست | شهرآرانیوز؛ تمرین‌های تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور ربوده شده، تیراندازی علیه اهداف مشخص، تیراندازی شبانه به اهداف هوایی و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی در این رزمایش انجام شد.

تقویت امنیت تجارت دریایی بین المللی، مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی، تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربه‌های عملیاتی و تاکتیکی، از اهداف رزمایش مرکز کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ بود.

این اولین باری نیست که سه کشور ایران، روسیه و چین، رزمایش‌های مشترک برگزار می‌کنند. به عنوان نمونه، نیروی دریایی چین در سال ۲۰۱۹، با همکاری ایران و روسیه به منظور تعمیق همکاری میان نیرو‌های دریای سه کشور، یک رزمایش چهار روزه در دریای عمان با عنوان «کمربند امنیتی دریایی» برگزار کرد، رزمایشی که پیامی آشکار به بلوک غرب بود: عدم انزوای ایران علی رغم تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا و البته به تعبیر دیگر که در رسانه‌های چینی بیان شد، این رزمایش «هشداری به آمریکا» بود.

توسعه عمق راهبردی و ارتقای جایگاه بین المللی ایران در حوزه‌های دریایی

امیر دریادار دوم مصطفی تاج الدینی، سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲، درباره روند اجرایی این رزمایش گفت: در رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ یگان‌های شناور ایران، چین و روسیه که به محل اجرای مأموریت در شمال اقیانوس هند حرکت کرده بودند، تمرینات را به اجرا گذاشتند. یگان‌های شناور ایران، چین و روسیه به سر فرماندهی ناوشکن تمام ایرانی جماران و با استفاده از سلاح‌های کالیبر ۲۰ میلی متری به سوی اهداف سطحی از پیش تعیین شده در دریا تیراندازی کردند.

وی با بیان اینکه حضور ایران در ائتلاف‌های بین المللی بیانگر ارتقای سطح و جایگاه بین المللی کشورمان است، گفت: برقراری امنیت در سطح منطقه‌ای و بین المللی برای ایران بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل نیرو‌های دریایی را ایران اجازه هیچ گونه تهدیدی را در حوزه دریایی نخواهند داد.

در همین راستا، روز گذشته، فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفتگو با «فارس»، درباره برگزاری رزمایش دریایی ایران، چین و روسیه، گفت: برگزاری این رزمایش در خلیج فارس در واقع قدرت نمایی قدرت‌های منطقه درمقابل بیگانگان است و ازآنجا که کشور‌های بیگانه همیشه در منطقه به دنبال ناامنی هستند، برگزاری این رزمایش قطعا پیام خوبی برای بیگانگان خواهد داشت.

همکاری مشترک علیه هژمونی منطقه‌ای و دزدان دریایی

به گفته مقامات نظامی چینی، رزمایش مشترکی که روز گذشته برگزار شد، دربردارنده حسن نیت چین و نشانگر توان آن کشور برای حفظ صلح جهانی و امنیت دریانوردی است.

سونگ ژونگ پینگ، تحلیلگر سیاسی نظامی چینی، در گفتگو با «گلوبال تایمز» در این باره گفت: سه کشور ایران، چین و روسیه باید همکاری در زمینه‌های نوین امنیتی را افزایش دهند، به ویژه در حوزه امنیت دریانوردی، چون در حال حاضر، برخی کشور‌ها در دریا مزاحمت ایجاد می‌کنند و این نقض آشکار قوانین بین المللی است. برای این سه کشور، امنیت کشتی رانی بین المللی حائز اهمیت است.

بیشتر تجارت بین المللی روسیه با کشتی انجام می‌شود. ایران هم برای صادرات نفتش به کشتی رانی متکی ا ست. واردات نفت و گاز و تجارت خارجی چین هم به همین شکل است. در نتیجه، تأمین امنیت کشتی رانی، حفاظت از امنیت اقتصادی این سه کشور است و بنابراین اینکه شاهد باشیم ایران، روسیه و چین از طریق نیرو‌های دریایی شان با یکدیگر همکاری کنند، به ویژه در زمینه اقدامات مشترکشان علیه هژمونی منطقه‌ای و دزدان دریایی، امری عادی است.

چرایی شکل گیری مثلث همکاری روسیه، چین و ایران

در سال‌های گذشته روسیه و چین مجبور بوده اند به دلیل تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه غرب، روابط با ایران را محدود کنند؛ اما اینک رویکرد خود را تغییر داده اند و روند نزدیک شدن مسکو و پکن به تهران به ویژه پس از آغاز به کار دولت سیزدهم شتاب گرفته است. عضویت ایران در سازمان همکاری شانگ‌های نیز پس از ۱۵ سال انتظار در دولت آیت ا... رئیسی، سمت گیری ایران به سوی روسیه و چین را تأیید می‌کند.

چین در رابطه با ایران، نقشی مهم به عنوان شریک اقتصادی و سرمایه گذاری بازی خواهد کرد. روسیه هم شریک نظامی تهران خواهد بود. ایران که از ۴۰ سال مقاومت در برابر غرب با ایستادگی و مقاومت بیرون آمده است، حال با دریافت سرمایه چینی و تحکیم روابط با روسیه از جمله از طریق اتحادیه اقتصادی اوراسیا، می‌تواند به طور شایان توجهی اقتصاد خود را تقویت بخشد.

در زمان حاضر باتوجه به تحریم‌های گسترده غربی، اقتصاد ایران به اقتصاد کشور‌های گروه بیست کشور صنعتی نمی‌رسد، اما ظرفیت‌ها و توانمندی ایران بسیار گسترده است و در نتیجه باید بین قدرت‌های بزرگ قرار گیرد. روسیه و چین نیز در تلاش‌های خود برای بنای معماری جدید جهانی به متحدانی قدرتمند، مستقل و آگاه به ریشه‌های تاریخی خود همچون ایران نیاز دارند که به خوبی از منافع ملی خود دفاع می‌کند.

در واقع این ایده از آنجا اهمیت می‌یابد که چکیده راهبرد دفاعی آمریکا در سال ۲۰۱۸ بر این فرض استوار شده است که روسیه و چین به عنوان قدرت‌های تجدیدنظر طلب به دنبال تضعیف جایگاه آمریکا و تحکیم مدل‌های مورد نظر خود برای شکل دادن به نظم جهانی و تأثیرگذاری بر دیگر کشور‌ها هستند. ایران، روسیه و چین سه محور دشمنی یا رقابت علیه آمریکا و هژمونی غرب در دنیای امروزند. هر یک از این سه کشور دارای برخی امکانات و حوزه‌های نفوذ در نظام بین الملل هستند و طبیعتا در صورت ایجاد یک قطب قدرتمند ضدآمریکایی بسیار محتمل خواهد بود برخی از دولت‌ها یا حتی بازیگران غیردولتی در دنیا داوطلب پیوستن به این قطب نوظهور ضدآمریکایی شوند. این مهم را با توجه به اظهارات روز گذشته وزیر امور خارجه انگلیس بهتر می‌توان درک کرد.

توضیح آنکه هم زمان با برگزاری رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ با حضور نیرو‌های دریایی ایران، کشور‌های چین و روسیه، لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس، که به تازگی به استرالیا سفر کرده و با ماریس پاین، همتای استرالیایی اش، دیدار کرده است، در بخشی از کنفرانس خبری مشترک با وی گفت: واقعیت این است که تهدید‌ها در سراسر جهان رو به افزایش است.

روسیه اوکراین را تهدید می‌کند و نظامیانش را در مرز آن کشور مستقر می‌سازد. ایران در تلاش است به یک سلاح هسته‌ای دست یابد و چین از قدرت اقتصادی اش علیه استرالیا و دیگر متحدان مانند لیتوانی استفاده می‌کند. آنچه امروز نشان دادیم، این است که ما کاملا در راستای پاسخ دادن به این تهدیدات متحدیم. ما مصمم هستیم که با این تهدید‌های فزاینده مقابله کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->