زلزله ۴.۶ ریشتری سیرچ کرمان را لرزاند (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) نامه شاگرد سپاسگزار به آقای آموزگار: معلم ازیزم عض شما بسیار عاموخطم! اعلام جرم دادستانی تهران علیه افرادی که مطالب کذب درباره پرونده نیکا شاکرمی منتشر کردند آیا زن باید برای کار در خانه حقوق بگیرد؟ بررسی دلایل تمرکز نداشتن دانش‌آموزان | چرا فرزندم حواس پرت است؟ اختلال بیش فعالی حتی در ۵۰ سالگی افزایش مهاجرت پرستاران مشهدی از فروردین ۱۴۰۳ تاکنون ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند فواید فوق‌العاده و بی نظیر روغن زرده تخم مرغ برای سلامت مو + طرز تهیه آن قطار مشهد-تهران پس از رفع نقص لوکوموتیو به حرکت خود ادامه داد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟ راهی تضمینی برای دفع مورچه از خانه مصرف بیش‌ازحد مواد قندی و شیرین، کارایی انسولین در بدن را ضعیف می‌کند مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (١٢ اردیبهشت ١۴٠٣) | اواخر هفته، خراسان رضوی و مشهد بارانی می‌شود افزایش حقوق ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین اجتماعی و مستمری‌بگیران، امروز به تصویب رسید + جزئیات (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ابلاغ مصوبه ارائه خدمات پزشکی رایگان به کودکان کمتر از ۷ سال (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جلوگیری از ۱۳۰ سقط جنین به‌همت مرکز «نفس» در شهرستان قوچان
سرخط خبرها

رژیم غذایی؛ راه مقابله با غول سلیاک

  • کد خبر: ۹۷۷۴
  • ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۶
رژیم غذایی؛ راه مقابله با غول سلیاک
بررسی مشکلات بیماری سلیاک در گفتگو با یک متخصص گوارش
درباره این بیماری دکتر سیدعلی جعفری، فوق تخصص گوارش و کبد کودکان و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد، پاسخ گوی پرسش‌های ماست.

آقای دکتر، در این بیماری چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟
ماده‌ای پروتئینی به نام گلوتن که در آرد گندم، جو و چاودار موجود است و البته میزانش در گندم و مشتقاتش بیشتر است، وقتی وارد رژیم غذایی می‌شود، یک واکنش ایمنی در بدن فردی که از لحاظ ژنتیکی مستعد سلیاک است، ایجاد و بدن او شروع به تخریب قسمت‌های مختلف‌ می‌کند.

سلیاک چگونه ایجاد می‌شود؟
استعداد ژنتیک آشکار و عامل ثانویه گلوتن باعث ایجاد این بیماری می‌شود. بیماری‌های خودایمن، بیماری‌های قرن و عصر حاضر است. مواردی همچون دیابت، بیماری التهابی روده، نارسایی غده فوق کلیه، کم کاری تیروئید و... که خودایمن است و در هرکدام عاملی باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن علیه خود بدن کار کند. می‌توانیم بدن را به یک سرزمین تشبیه کنیم و سیستم ایمنی اش را به یک ارتش؛ در بیماری سلیاک، این ارتش علیه خود بدن طغیان کرده است؛ چیزی شبیه یک کودتا!

تشخیص بالینی سلیاک از چه زمانی ممکن است؟
این بیماری بعد از شش ماهگی، یعنی بعد از زمانی که نوزاد به جز شیر مادر، غذا‌های دیگر را هم استفاده می‌کند، آشکار می‌شود؛ به ویژه با مصرف غذا‌های جامد و نیمه جامد که پایه آن‌ها غلات و گندم است، مثل نشاسته، فرنی و ماکارونی که در سوپ بچه موجود است. با این حال گاه تشخیص سلیاک تا چهل و حتی پنجاه سالگی به تأخیر می‌افتد؛ بنابراین وقتی یکی از اعضای خانواده به آن مبتلا می‌شود، سایر اعضا نیز باید با غربالگری، از وجود احتمالی این بیماری در بدن خود آگاه شوند. علامت‌های این بیماری گسترده است؛ ازجمله اسهال، درد‌های شکمی و استفراغ‌های طولانی. ریشه برخی بیماری‌های کبدی، درد‌های عضلانی و اسکلتی، اختلال رشد در کودکان، نازایی زنان، تظاهرات پوستی که به طور معمول به اگزما و حساسیت نسبت داده می‌شود، می‌تواند سلیاک باشد. در این موارد حتما باید کودک یا فرد بزرگ سال به پزشک فوق تخصص گوارش مراجعه کند تا آزمایش‌های اولیه برای وی تجویز شود. بعداز مثبت شدن تست غربالگری باید به تشخیص کامل رسید که این کار با آندوسکوپی و ارزیابی آسیب شناسی روده باریک ممکن است.

آیا درمان قطعی وجود دارد؟
روش اصلی درمان این بیماری، حذف گلوتن از آرد گندم و جو و به عبارتی اصلاح رژیم غذایی و جایگزینی اش با آرد باقی غلات است. این بیماری به راحتی قابل تشخیص است. مشکل این است که محصولات بیماران سلیاکی به راحتی در اختیار آن‌ها نیست. درمان قطعی برای این بیماری هنوز وجود ندارد، اما می‌توان با رعایت رژیم غذایی، این بیماری را از بدن خارج کرد؛ البته با ادامه ندادن رژیم غذایی دوباره امکان ابتلا وجود دارد. اگر بیماری دیر تشخیص داده شود، ممکن است باعث تأخیر در رشد شود. کوتاهی قد، سوء جذب‌هایی که منجر به کمبود‌های ویتامین می‌شود و کمبود ویتامین «آ» که باعث تأثیر روی پوست و چشم می‌شود، از دیگر تبعات آن است. از بین رفتن پرز‌های معده، اختلال در جذب آهن و در بدترین حالت سرطان گوارش از عوارض بیماری درصورت عدم تشخیص و درمان آن است.

بیماران چگونه با این بیماری مواجه می‌شوند؟
وقتی به شخصی، بیماری اش را اعلام می‌کنیم، معمولا خودش از طریق فضای مجازی به دنبال افزایش اطلاعات می‌رود؛ بنابراین اطلاعات اولیه را همه دارند. اما اغلب والدین سؤالشان این است که فرزند آن‌ها تا کی باید این رژیم را رعایت کند. مدیریت یک فرزند سلیاکی خیلی سخت است؛ چون باید او را از خیلی از خوراکی‌ها
محروم کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->