اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

نشاط اجتماعی در شهر

  • کد خبر: ۹۷۹۷۶
  • ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶
نشاط اجتماعی در شهر
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

در عصر حاضر و در شرایطی که فناوری، عرصه‌های مختلف زندگی و زیستی انسان‌ها را درنوردیده است، توجه به جریان شادی واقعی که روح آدمی را در کنار جسم او نوازش می‌دهد، اهمیتی ویژه یافته است. وقتی تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی صعود کرد، همانند سایر موفقیت‌های ملی، مردم سراسر کشور در خیابان‌ها و معابر عمومی شهر‌های مختلف، جشن پیروزی گرفتند و به شادمانی پرداختند.

باتوجه به اینکه اصولا ما ایرانی‌ها مردمان شادی نیستیم یا اگر کسی بخواهد ما را شادمان کند، کار ساده‌ای پیش رو ندارد، این گونه اتفاقات می‌تواند فرصت مناسبی باشد که مدیریت شهری از آن برای ایجاد نشاط اجتماعی بهره گیرد. در بند «هویت شهری» سند «چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت»، شهر با واژگانی همچون «امن، آرامش بخش و نشاط آور» توصیف شده است.

به معنای دیگر، شهر‌ها همانند موجودی زنده هستند که حیات و حرکت دارند و باید به این گونه نیاز‌های روحی و رفتاری نیز در بستر حیات آن‌ها توجه شود. ایجاد نشاط عمومی‌ می‌تواند در عرصه‌های مختلف کالبدی و محتوایی دنبال شود؛ به عنوان مثال «توسعه فضای سبز»، «افزایش هارمونی، آراستگی و زیبایی‌های محیطی»، «بهره مندی از معماری فاخر اسلامی ایرانی»، «ترویج اخلاق مداری، نوع دوستی و حسن خلق و احترام متقابل»، «تنظیم مناسبات انسانی با سایر عناصر اجتماعی و محیطی شامل دیگر انسان ها، حیوانات و محیط زیست»، و «بهره گیری از مناسبت‌ها و فرصت‌های شادی آفرین» از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید در توسعه نشاط اجتماعی در شهر‌ها دنبال شود.

شادکامی و نشاط از خصلت‌ها و ویژگی‌هایی هستند که در زندگی اجتماعی، نقشی مهم و بنیادین دارند، به طوری که در قیاس با هر خصلت و روحیه دیگری، بیشترین سهم را در بهبود روابط اجتماعی، مناسبات عمومی و بهبود معاشرت‌ها دارند.

البته نباید از این نکته نیز غافل شد که مفهوم «نشاط اجتماعی» بسیار فراتر از چیزی است که در این نوشتار بدان پرداخته شده است. به بیان دیگر، ایجاد نشاط گسترده عمومی شامل عوامل مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی است که به عنوان یکی از رسالت‌های مهم شهرداری‌ها باید به آن توجه شود.

شهروند بانشاط که از زندگی خود در شهر راضی است، خود را متعهد به حفظ محیط زیست خویش می‌داند، در فرایند‌های اداره شهر مشارکتی فعال دارد، در حفظ و توسعه شهر نقش آفرین است و حقوق مدیریت شهری را به موقع پرداخت می‌کند.

برخلاف تصور برخی ها، شریعت ما بر ایجاد نشاط عمومی تاکید می‌ورزد و براساس احادیث فراوان، مومن واقعی فردی است که شادی اش در چهره اش نمایان است، پس باید بکوشیم شهروندان، شهرداری و شهری بانشاط داشته باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->