در حالی آخرین مرحله واریز کمک حمایتی معیشتی به حساب شهروندان ساعت ۲۴ دوم آذرماه به حساب افراد واجد شرایط واریز شد که برخی از شهروندان معتقدند با وجود حائز شرایط بودن، کمک حمایتی به حساب آنها واریز نشده است. بنابر اعلام دولت، به حساب ۶۰ میلیون نفر کمک حمایتی معیشتی واریز شده است، اما در این میان، برخی از شهروندان شامل کارگران و اقشار کم درآمد مشمول این طرح نشده و کمک نقدی در طرح حمایت معیشتی از خانوادهها را دریافت نکرده اند. تماسها و پیامکهای ارسالی به شهرآرا نشان میدهد حتی برخی از کارگران روزمزد، رانندگان تاکسی، مستمری بگیران کمیته امداد و بازنشستگان حداقل بگیر نیز این بسته دریافت نکرده اند. آنها میگویند قرار گرفتن آنها در دهکهای برخودار نشان میدهد طرح دولت بدون پالایش دقیق افراد مشمول اجرا شده است.
همچنین روز گذشته، برخی از خبرگزاریها مانند فارس و تسنیم اعلام کردند بسته حمایتی و معیشتی دولت برای افرادی که واریز شده درست و دقیق نبوده است. به طور مثال، در گزارشهای میدانی، عدهای از افرادی که یارانه دریافت میکنند بیان کردند میزان یارانه معیشتی برای یک خانواده چهارنفره به میزان ۳ نفر و برای یک خانواده سه نفره به میزان ۲ نفر واریز شده است.
هرچند روز گذشته وزارت رفاه از سرپرستهای خانوارهایی که در آخرین پرداخت مشمول سبد حمایتی نشده اند و خود را واجد شرایط میدانند خواست شماره ملی خود را به کد دستوری #۶۳۶۹* ارسال کنند، بررسیها نشان میدهد این کد روز گذشته با اختلالات زیادی مواجه بوده است به طوری که بسیاری از افراد نتوانستند درخواست خود را برای دریافت یارانه ثبت کنند. وزارت رفاه با اعلام اینکه اختلال به وجودآمده به دلیل حجم زیاد مراجعات است، گفته است این اختلالات به زودی برطرف میشود. ضمن اینکه مدتی ده روزه را نیز برای رسیدگی به شکایتهای مردمی در نظر گرفته است. رئیس مرکز اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه در این باره به ایرنا گفته است جای نگرانی برای جاماندگان از کمک معیشتی نیست، زیرا پس از ثبت درخواست و تأیید مشخصات، مرحله اول و دوم این طرح به حساب سرپرست خانوار واریز میشود. مهدی قمصریان گفت: سامانه دستوری #۶۳۶۹* از ابتدای روز گذشته شروع به کار کرده است و تاکنون (ساعت ۱۷ روز گذشته) ۳۰۵ هزار نفر در این سامانه ثبت نام، و خواستار دریافت کمک معیشتی شدند.
وی گفت: البته اختلالی در همراه اول به وجود آمده بود که مشترکان این اپراتور نتوانستند تقاضای خود را وارد کنند، اما از تعداد افرادی که تاکنون ثبت نام کرده اند ۷۰ درصد مربوط به مشترکان اپراتور ایرانسل، ۱۰ درصد رایتل و ۲۰ درصد مربوط به سایر اپراتورها هستند و با تلاش همکاران سعی میشود اختلال موجود در اپراتور همراه اول نیز برطرف شود و مشترکان این اپراتور نیز بتوانند درخواست خود را ثبت کنند. سخن گوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ درباره افرادی که در فهرست دریافتکنندگان بسته حمایتی قرار ندارند گفت: این افراد هم میتوانند درخواست دریافت کمک هزینه معیشتی بدهند.