خادم جمهور به روایت هنرمندان مشهدی+ فیلم فعالیت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در صداوسیما با یک حکم آغاز شد مخاطب ۶ میلیونی سینما تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ محمدعلی باشه آهنگر: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم ابراز همدردی بیش‌از ۲۵۰ سینماگر درپی شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه بیانیه مجمع خبرنگاران و نویسندگان برای رئیس جمهور شهید «شهرام حقیقت‌دوست» پلیس شد تسلیت مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌رضوی برای شهادت رئیس‌جمهور واکنش ملیکا زارعی به خبر شهادت «آیت الله رئیسی» رئیس‌جمهور + عکس ویژه برنامه «شهید جمهور» درشبکه افق + زمان پخش استوری محمد معتمدی در پی شهادت آیت الله رئیسی + عکس سید جواد هاشمی: رئیسی پذیرای انتقادات بود داریوش ارجمند: رئیسی مرد عمل بود تسلیت هنرمندان مشهدی با خلق آثار هنری درباره شهدای خدمت تبیین آیت‌الله رئیسی از چرایی ورود به عرصه انتخابات در برنامه تلویزیونی «جهان آرا» + زمان پخش نصب المان سوگواری در جشنواره کن برای «آیت الله رئیسی» + عکس دعوت از هنرمندان برای روایت مقام شهدای خدمت داوود میرباقری: امید داشتیم رئیس‌جمهور یکی از بینندگان سلمان فارسی باشد تسلیت ابراهیم تاتلیس به مردم ایران «میلاد هارونی» اولین تک آهنگ ویژه شهادت آیت الله رئیسی را منتشر کرد | خادم الرضای مردم +صوت
سرخط خبرها

علت حذف سیمرغ «بهترین فیلم از نگاه مردم» در جشنواره چهلم

  • کد خبر: ۹۸۷۹۹
  • ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵
علت حذف سیمرغ «بهترین فیلم از نگاه مردم» در جشنواره چهلم
مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر اعلام کرد به‌ دلیل صیانت از آرای مردم و نیز حفظ حقوق صاحبان آثار و جلوگیری از ضایع شدن کوچک‌ترین حقی از فیلمسازان، در این دوره جایزه داوری مردمی وجود نخواهد داشت.

به گزارش شهرآرانیوز، دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: در پی ابهامات مطرح شده از سوی برخی فیلمسازان و صاحبان آثار در مورد اعتبار نظرسنجی مردمی در باره فیلم‌های بخش مسابقه چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، دبیر جشنواره، کمیته‌ای را مأمور بررسی و پیگیری ادعاهای مطروحه در مورد صحت و دقت آرای مردمی جشنواره کرد.

ایلنا نوشت، مسعود نقاش‌زاده افزود: گزارش‌های کمیته پیگیری نظرسنجی مردمی جشنواره نشان می‌دهد، علیرغم تلاش بخش‌های مختلف زنجیره ثبت آرای مردمی، به‌دلیل پیچیدگی این فرآیند و وجود متغیرهای متعددی که در صحّت و دقت نتایج نظرسنجی دخالت دارند، اطمینان کامل از صحت نتایج در بخش‌های مختلف به سادگی حاصل نمی‌شود. زیرا از خرید بلیت توسط تماشاگران واقعی، تا حضور تماشاچی در سینما، دریافت بلیط فیزیکی و دریافت مطمئن پیامک توسط تماشاگر و نهایتاً ثبت رأی در سامانه، زنجیره‌ای از فرآیندهای فنی و انسانی مختلف را در بر می‌گیرد که باید در همه مراحل اطمینان‌بخش باشد تا بتوان به دقت نتایج اعتماد کرد. 

دبیر جشنواره خاطرنشان کرد: بررسی تیم‌های کارشناسی نشان می‌دهد به دلیل پاره‌ای اشکالات و از جمله اشکال فنی در ارسال پیامک که باعث شده است بعضی از مخاطبان دریافت نکنند، و نیز قطعی و اختلال اینترنت در بعضی سینماها، نتایج نظرسنجی مردمی برای ستاد جشنواره اطمینان‌بخش نیست.

او تاکید کرد: بنابراین، ضمن سپاس و پوزش توأمان از تماشاگران عزیز که در فرآیند نظرسنجی مردمی مشارکت کردند، به خاطر صیانت از آرای مردم و نیز حفظ حقوق صاحبان آثار، و جلوگیری از ضایع شدن کوچک‌ترین حقی از فیلمسازان، در این دوره جایزه داوری مردمی را نخواهیم داشت، زیرا صحّت و دقت نتایج آرای مردمی برای ما یک اصل است و این تصمیم یک جراحی دشوار و البته ناگزیر در جهت استانداردسازی و اعتبار هر چه بیشتر جشنواره فیلم فجر به شمار می رود.

نقاش‌زاده با اشاره به اینکه فرآیند نظرسنجی مردمی از ساعت ۱۴امروز متوقف خواهد شد، اظهار کرد: برای این دوره جایزه آرای مردمی سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران اعلام نخواهد شد. البته رجوع به آرای مردمی برای انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، در سال‌های گذشته نیز همواره محل بحث و گاه مناقشه جدی بوده است. علت این امر هم فقدان یک سازوکار مطمئن برای دسترسی به آرای واقعی تماشاگران بوده است و کمیته پیگیری آرای مردمی ستاد جشنواره، امیدوار است در سال‌های آینده با مطالعه عمیق این فرآیند، نتایج بهینه‌ای حاصل شود.

چرا سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردمی حذف شد؟

ایرنا نیز در این باره نوشت: یکی‌ از مهمترین سیمرغ‌های جشنواره که مربوط به بهترین فیلم از نگاه مردم بود، حذف شد تا دوره چهلم جشنواره، بدون اعطای سیمرغ مردمی برگزار شود.این‌ تصمیم زمانی قابل تحسین‌ تر خواهد بود که پس از سال ها، سازوکاری علمی تعریف شود که بدون امکان مهندسی آرا، رای‌هایی پاک به آثار داده شود.

جرقه ابتدایی حذف سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردمی، زمانی زده شد که ستاد جشنواره، در راستای شفاف سازی، از سایتی رونمایی کرد که مخاطبان به صورت لحظه‌ای می توانستند میزان آرای هر فیلم و رتبه آن اثر را مشاهده کنند.

از همان‌ زمان، همچنان که برخی حرف و حدیث‌ها درباره نحوه رای گیری به راه افتاد و نوعی رقابت غیرمعمول برای رای گیری از مردم توسط عوامل فیلم‌ ها آغاز شد.

طبق برخی اطلاعاتی که به دست خبرنگار ایرنا رسید، در برخی سینماها، عوامل فیلم، قبل از آغاز نمایش اثر، از حاضران‌ سالن تقاضا داشتند که رای بالایی به فیلم‌ آنها بدهند. در برخی از موارد، خویشاوندان صاحبان آثار در سالن ها، پخش شده و مردم‌ را به ترغیب و تشویق برای امتیازدهی بالا به فیلمشان  می کردند.

برخی مخاطبان نیز اعتراض داشتند که لینک امتیازدهی به برخی فیلم ها اصلا برای آنها ارسال نشده است و بنابراین نتوانسته اند به آن فیلم ها رای دهند. حتی شنیده شده که برخی از صاحبان آثار برای نمایش شهرستان ها، یک‌ برنامه ریزی گسترده به عمل‌ آورده تا میزان رای فیلم خود را بالا ببرند.

تمام این‌ اتفاق ها در سالیان اخیر نیز به وقوع پیوسته اما از سال گذشته که صندوق فیزیکی اخذ رای حذف و رای ها به شکل غیرحضوری و در فضای مجازی دریافت شد، امکان دست کاری و مهندسی رای ها به اشکالی که به دلیل تازه بودن این شیوه برای ستاد جشنواره اجتناب ناپذیر است، فراهم شد و بدین ترتیب، هر روز بر میزان‌ اعتراض ها نسبت به این شکل رای گیری و چینش فیلم های محبوب مردمی افزوده می شد.

اقدام‌ جشنواره در حذف سیمرغ مردمی از جشنواره این دوره، علیرغم ظاهر نه چندان خوشایند آن، اقدامی‌ جسورانه و منطقی محسوب می شود. اینکه دبیر جشنواره نخواسته  مانند ادوار گذشته، یکی‌ از مهمترین سیمرغ ها را بر اساس رقابتی ناسالم و در این فضای پرشائبه به فیلم‌ اول این فهرست ارائه کند. اقدامی تحسین برانگیز است که نشان از مصمم‌ بودن دبیرخانه بر رقابتی سالم و صیانت از آرای حقیقی مردم دارد.

این‌ تصمیم زمانی قابل تحسین‌ تر خواهد بود که پس از سال ها، سازوکاری علمی برای این مقوله تعریف شود که بدون امکان مهندسی آرا، رای‌هایی پاک به آثار داده شود و فضای جشنواره با شائبه هایی علیه برخی فیلم ها، به سمت سمپاشی و تخطئه سیاست ها نرود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->