خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی
سرخط خبرها

پیامد‌های استفاده از اسناد جعلی چیست؟

  • کد خبر: ۹۸۸۹۸
  • ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
پیامد‌های استفاده از اسناد جعلی چیست؟
جعل سند یکی از مهم‌ترین جرائم کیفری است که از زمان پیدایش اسناد تجاری وجود داشته و به‌تازگی به علت افزایش روش‌های ارتکاب جرم بسیار گسترده‌تر شده است.

محمدمعین وطن‌خواه | شهرآرانیوز؛ شاید بار‌ها اتفاق افتاده باشد که یک اسکناس تقلبی یا برگ چک جعلی را از نزدیک دیده، اما متوجه تفاوت آن با نسخه اصلی نشده باشیم. شباهت اسناد اصلی و تقلبی گاه به اندازه‌ای است که افراد در شرایط عادی نمی‌توانند تفاوت آن‌ها را تشخیص دهند. در قانون کشورمان، جعل سند یکی از مهم‌ترین جرائم کیفری است که از زمان پیدایش اسناد تجاری وجود داشته و به‌تازگی به علت افزایش روش‌های ارتکاب جرم بسیار گسترده‌تر شده است. از آنجایی که استفاده از سند مجعول در زمره جرائم علیه امنیت و آسایش عمومی قرار می‌گیرد، مجازات این جرم شامل حبس و جزای نقدی یا ترکیبی از این دو است. در ادامه، به بررسی مجازات استفاده از سند مجعول خواهیم پرداخت.

مجازات استفاده از سند جعلی

مطابق قانون مجازات اسلامی، اگر کسی بداند یک سند جعلی است و با علم به جعلی بودن از آن سند و نوشته استفاده کند، مرتکب جرم استفاده از سند مجعول شده است.

بر این اساس، مرتکب به شش ماه تا سه سال حبس یا ۳ میلیون تا ۱۸ میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود. هم‌چنین اگر آن سند غیررسمی باشد، شخص مذکور به شش ماه تا دو سال حبس یا ۳ میلیون تا ۱۲ میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

علاوه بر این، اگر کارمندان یا کارگزاران دولتی با استفاده از جایگاه خود اقدام به جعل اسناد کنند، در کنار مجازات‌های سازمانی، از نظر قضایی هم مجرم شناخته می‌شوند و مستحق مجازات نقدی هستند.

البته بعضا افرادی هستند که در وقوع جعل دخالت مستقیم ندارند، اما از ارتکاب آن، منفعتی نصیب آنان می‌شود. طبق ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، مجازاتی مشابه با شخص مرتکب برای این افراد در نظر گرفته شده است.

آیا جرم جعل مستلزم وقوع نتیجه است؟

مطابق قانون، مجازات جرم جعل منوط به تحقق خسارت نیست. این جرم در زمره جرائم مطلق قرار می‌گیرد و صرف نظر از نتیجه آن، قابل مجازات است، خواه مرتکب به نتیجه مطلوب خود برسد یا عمل او بی‌اثر مانده باشد.

جعل لزوما به منافع یک شخص لطمه وارد نمی‌کند. گاهی ممکن است باعث ایجاد خسارت به مصالح اجتماعی شود که به آن خسارت معنوی می‌گویند.

وجود ضرر بالقوه برای تحقق جرم جعل ضرورت دارد و این ضرر می‌تواند آنی نباشد. تنها کافی است احتمال خسارت در آینده وجود داشته باشد.

اسناد جعلی با یک استعلام ساده شناسایی می‌شوند

اگر فروشنده هستید و مشتریان شما به جای پرداخت نقدی از چک یا دیگر اسناد تجاری استفاده می‌کنند، برای احراز جعلی نبودن سند، می‌توانید به اداره مبارزه با جرائم خاص و رایانه‌ای نیروی انتظامی مراجعه کنید.

افزایش اسناد جعلی در کشور باعث شده است تا امکان کنترل این قبیل اسناد و مدارک و تشخیص اصلی یا جعلی بودن آن‌ها با یک استعلام ساده در سراسر کشور ممکن باشد.

توصیه می‌شود اگر درباره اصالت و جعلیت سندی دچار تردید شدید یا مورد مشکوکی را مشاهده کردید، قبل از هر اقدامی، به این مرکز مراجعه کنید.

مراحل رسیدگی به این جرم در دادگاه

برای طرح شکایت جعل، باید ابتدا به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و شکایت مربوطه را ثبت کرد. برای ثبت شکایت جعل و استفاده از سند مجعول، باید کپی برابر اصل سند اصلی، سند جعلی و تاریخ و محل وقوع جرم فراهم آید.

پس از ثبت، پرونده به دادسرای محل وقوع جرم ارجاع می‌شود و بازپرس تحقیقات خود را آغاز می‌کند. در این مرحله، شاکی می‌تواند کارشناسی سند جعلی و اصلی را تقاضا کند تا مشخص شود آیا جعل سند صورت گرفته است یا خیر.

در صورت اثبات جرم جعل، بازپرس برای متهم قرار مجرمیت صادر و وثیقه تعیین می‌کند. متهم تا ۱۰ روز می‌تواند به این قرار اعتراض کند. سپس پرونده به دادگاه ارجاع می‌شود تا رأی دادگاه بدوی از سوی قاضی صادر شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->