هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و معابر شهری مشهد | فوت راکب موتورسیکلت در تصادف با اتوبوس و سواری (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) اعمال قانون ۱۸۳۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۶ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) روایت مدیرعامل قطار شهری مشهد از سختی‌های ساخت خطوط مترو | ۴ هزار نفر ۲۴ ساعته در اعماق زمین پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
سرخط خبرها

محله «مهر مادر» مشهد چشم‌انتظار مهر

  • کد خبر: ۹۹۲۹۴
  • ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
محله «مهر مادر» مشهد چشم‌انتظار مهر
روایت شهرآرا از مشکلات محله‌ کم‌برخوردار «مهر مادر» که شهرداری مشهد وعده رفع آن‌ها را داده است.

سعیده آل ابراهیم | شهرآرانیوز؛ محله مهرمادر در همسایگی آرامستان خواجه ربیع و در منطقه ۳ مشهد واقع شده است و مردمانش با دلی پر از مشکلات محله شان، دغدغه جدی برای رفع این مشکلات دارند، اما مشکلات آن قدر زیاد است که انگار «مهرمادر» از مهر بهره‌ای نبرده است.

از همان ابتدای ورود، معبر خیابان با عرض کم و پیاده رو‌های نامیزان و ناهمسان توی ذوقمان می‌زند. در همان مدتی که در محله هستیم، چند باری شاهد ترافیک خیابان به دلیل عرض کم معبر هستیم. پیاده رو‌های جلو هر خانه و مغازه هیچ هم خوانی با هم ندارد. بعضی از آن‌ها مانند قطعه‌ای از پازل، چندتایی از موزاییک هایش درآمده است یا لق می‌زند.

اگر شش دانگ حواسمان به زمین جلو پایمان نباشد، زمین می‌خوریم یا دست کم تعادلمان را در پیاده رو از دست می‌دهیم. عرض برخی پیاده رو‌ها به قدری باریک است که فقط یک نفر به تنهایی می‌تواند از آنجا عبور کند و به محض اینکه در پیاده رو توقف کند، نفر بعدی پشت سر او هم باید بایستد یا اینکه باقی مسیر را از خیابان ادامه دهد.

حوالی ظهر است و تعداد زیادی از مردم مشغول خرید‌های روزانه ازجمله نان هستند. اسماعیل حسن زاده در نانوایی مشغول چانه زدن خمیر‌ها و آردپاشی روی آن هاست.

برای بیان مشکلات محله نیز کارش را قطع نمی‌کند تا خمیر‌ها به موقع به تنور برسد. او می‌گوید: در این محله سرقت زیاد است و معمولا کابل‌های تلفن را سرقت می‌کنند. من سیزده سال است که در اینجا زندگی می‌کنم، اما آن طور که باید و شاید مشکلات حل نشده است.

نبود نظم و هماهنگی در پیاده رو‌ها

نریمان عمری را به رانندگی تاکسی گذرانده و گرد پیری روی موهایش نشسته است، اما هنوز بازنشستگی برایش معنا ندارد. سی سال است که در محله «مهرمادر» زندگی می‌کند و از قدیمی‌های محل است.

او می‌گوید: وضعیت پیاده رو‌ها مناسب نیست؛ یکی بالا و دیگری پایین است. اگر یک فرد کهن سال در این پیاده رو‌ها راه برود و زمین بخورد، کلکش کنده است. از هر طرف این خیابان بایستی و مغازه‌ها را نگاه کنی، هیچ خبری از نظم نیست. زیرا مغازه‌ها یکی جلو و دیگری عقب است. چه بگویم؟

او همان طور که با دست هایش به وضعیت نامناسب پیاده رو‌ها اشاره می‌کند تا عکاس آن‌ها را به تصویر بکشد، ادامه می‌دهد: اگر اینجا محله بالاشهر بود، سه سوته آن را درست می‌کردند.

یک هفته است که جلو همین کوچه نشست کرده است و خودمان خاک ریخته ایم تا کسی پایش گیر نکند. ضمن اینکه ما سالمند هستیم و بیشتر به استراحت نیاز داریم، اما به خصوص بعدازظهر‌ها تا شب در این خیابان ترافیک شدیدی ایجاد می‌شود و خودرو‌ها دائم بوق می‌زنند و آسایشمان سلب می‌شود.

عقب نشینی؛ تنها راه حل موجود

اکبری مرد جوانی است که اکنون مشتری ندارد و داخل پیاده رو مشغول صحبت است. از کلاس چهارم در این محله بزرگ شده و هنوز شیرینی خاطرات فوتبال در کوچه پس کوچه‌های اینجا زیر زبانش است. او می‌گوید: از زمانی که بچه بودم و به یاد دارم، باید در این خیابان عقب نشینی می‌شد، اما هنوز هیچ اقدامی نشده است.

از اوایل شب تا پایان، دو طرف این کوچه خودرو پارک می‌شود و برای عبور خودرو‌ها ترافیک ایجاد می‌کند. تا پایان شب نزدیک به ۱۰ بار کوچه قفل می‌شود و تنها راه حل، عقب نشینی است. او با اشاره به اینکه این محله امنیت بیشتری را می‌طلبد، اظهار می‌کند: معمولا سیم‌های تلفن به سرقت می‌رود و به دنبال آن، کارت خوان هایمان نیز قطع می‌شود.

مجبور شدیم با گل یا فلز، ترانس برق و جایی را که کابل‌های مخابرات عبور می‌کند، بپوشانیم تا سرقت کمتر شود.

وی ادامه می‌دهد: موضوع دیگری که چندماه است از همسایه‌ها شنیده ام، درباره اقدامات عمرانی مرتبط با قطارشهری است که به دنبال آن بعضی از دیدار‌های خانه‌ها ترک خورده است.

انتهای محله مهرمادر چند زمین بزرگ و خالی دیده می‌شود که یک سوی آن گله‌ای از گوسفندان در حال چرا هستند و در سوی دیگر آن، دوده‌های آتش روی دیوار‌های آجری، رد شب‌های خماری و نشئگی را نشان می‌دهد.

چهره اعتیاد را می‌توان به طور محسوس در این محله دید؛ چه مصرف کنندگانی که در حال جمع آوری ضایعات هستند و چه آن‌هایی که در گاری زباله تا کمر خم شده اند.

جرئت نداریم خانه هایمان را خالی بگذاریم

چند نفر از خانم‌های خانه دار محله در هوای ملایمی که ارمغان آفتاب نیمروزی است، در پیاده رو ایستاده اند و مشغول صحبت هستند. همت آبادی می‌گوید: اینجا موادمخدر را آشکارا می‌خرند و مصرف می‌کنند. مصرف کننده‌ها یکی دو تا نیستند. جرئت نمی‌کنیم یک شب خانه هایمان را خالی بگذاریم.

حتی اگر خانه باشیم و در باز باشد، برای سرقت کنتور آب داخل می‌آیند. دخترانمان نمی‌توانند تنها در محله رفت وآمد کنند. یک پارک در مهرمادر وجود دارد، اما انتهای این محله که بیابان نیز است و می‌توانند از این فضا برای ایجاد بوستان استفاده کنند، خبری از ساخت پارک نیست.

عقب نشینی «مهرمادر» در اولویت نیست

برای پیگیری برخی پرسش‌های مردم سراغ معاون فنی واجرایی شهرداری منطقه ۳ می‌رویم. سیدجواد هاشم نیا معتقد است که عقب نشینی محله مهرمادر در اولویت شهرداری نیست. زیرا تعداد معابر با این مشکل در منطقه ۳ زیاد است.

او می‌گوید: اولویت با معابر پرتردد مانند بولوار رسالت است. زیرا ترافیک این بولوار تا میدان نوغان و بزرگراه میرزایی می‌رسد، اما در خیابان مهرمادر بیشتر تردد محلی را شاهد هستیم و زمانی که منابع اعتباری محدود است، باید اولویت بندی کنیم.

وی اضافه می‌کند: معمولا ۹۰ درصد عقب نشینی در بیشتر محور‌ها با درخواست مردم برای ساخت وساز انجام می‌شود. زیرا بودجه تملک بسیار سنگین است. اما در حاشیه خیابان مهرمادر هیچ کس درخواستی برای ساخت وساز نداشته است؛ بنابراین اولویت تعریض معابر، مشارکت مردم است.

بهسازی پیاده رو‌ها منوط به دریافت اعتبار در سال آینده

وی اظهار می‌کند: بهسازی محله و پیاده رو‌های مهر مادر در بودجه محلات سال آینده پیش بینی شده و اعتبار آن حدود ۲ تا ۳ میلیارد تومان است. باید ردیف اعتباری این موضوع باز شود تا کار را شروع کنیم.

درباره فضای سبز نیز برنامه آن در طرح تفصیلی دیده شده و پس از ابلاغ می‌توانیم زمین‌هایی را که کاربری آن فضای سبز است، تملک کنیم.

ضمن اینکه در بودجه محلات برای سال آینده تملک زمین برای ایجاد سالن ورزشی و فرهنگ سرا نیز در نظر گرفته ایم.

هاشم نیا درباره اینکه به دلیل اقدامات عمرانی مربوط به قطارشهری برای بعضی خانه‌های این منطقه مشکل ایجاد شده است و ترک برداشته اند نیز می‌گوید: شهروندان درخواست کتبی شان در این باره را به شهرداری منطقه ۳ بیاورند تا به شرکت قطارشهری ارسال کنیم. ضمن اینکه اگر زمین به صورت جزئی در این محله نشست داشته است، به ۱۳۷ اعلام کنند تا مشکل برطرف شود.

«مهرمادر» محله هدف پلیس است

سرکلانتر شمال پلیس مشهد نیز درباره اقداماتی که پلیس برای ایجاد و حفظ امنیت این محله انجام داده است، به خبرنگار ما می‌گوید: محله مهرمادر یکی از محله‌های هدف ماست که بیشتر طرح هایمان را در آنجا اجرا می‌کنیم. بیش از یک سال است که طرح‌هایی را با همکاری آگاهی و کلانتری اجرا کرده ایم. درباره فروشندگان موادمخدر نیز چند خانه را با دستور مقام قضایی پلمب کرده ایم.

سرهنگ حسنعلی شجاع پور با اشاره به ضرورت همکاری مردم در موفقیت طرح‌های پلیس، ادامه می‌دهد: از مردم درخواست می‌کنیم مواردی را که مشاهده می‌کنند، از طریق ۱۱۰ و ۱۹۷ یا به صورت حضوری با مراجعه به کلانتری اعلام کنند.

ضمن اینکه به تازگی دستوری درباره برخورد شدید با اراذل و اوباش به ما ابلاغ شده است و دستگیری نیز داشته ایم. زمانی که دعوا و درگیری به پلیس اعلام می‌شود، مأموران در مدت هفت دقیقه خودشان را به محل می‌رسانند و در غیر این صورت از طریق سلسله مراتب پیگیری می‌کنیم.

مردم محیط را آماده سرقت نکنند

وی با بیان اینکه گشت‌های پلیس به صورت محسوس و نامحسوس در این محله انجام می‌شود، می‌گوید: بیشتر سرقت‌ها در این محله به صورت خرد است و متأسفانه مردم نیز به هشدار‌های پلیس برای جلوگیری از سرقت توجهی نمی‌کنند.

معمولا در حاشیه شهر شاهدیم که بیشتر مواقع در منازل باز است. به دلیل وضعیت مالی، مغازه‌ها دوربین مداربسته تهیه نمی‌کنند یا به هیچ عنوان نگهبان محله ندارند و همه این موارد محیط را آماده سرقت می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->