نگاهی به وضعیت پول‌های بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف

  • کد خبر: ۹۹۴۳۲
  • ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
نگاهی به وضعیت پول‌های بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف
انبوه منابع مالی مسدود یا بلوکه شده ایران در کشور‌های دیگر باعث شده است آزادسازی این پول‌ها همیشه به عنوان یکی از خواسته‌های ایران در مذاکره با سایر کشور‌ها باشد.

عرب هاشمی | شهرآرانیوز؛ تحریم‌ها عاملی بوده است که ایران نتواند به پول‌های خود در این کشور‌ها دسترسی داشته باشد و ناگزیر شود برای دریافت بخشی از آن‌ها به تهاتر روی بیاورد. طبق آخرین آمار حدود هشت میلیارد دلار در کره جنوبی، هفت میلیارد دلار در هند، بیست  میلیارد دلار در چین، دو میلیارد دلار در عراق و ... از پول‌های کشورمان مسدود شده است.

غرب ۲۰۰ میلیارد دلار ایران را بلوکه کرده است

اسدا... بادامچیان، دبیرکل حزب مؤتلفه، درباره طلب ایران از کشور‌های دیگر و تأکید بر اهمیت این مسئله در مسائل کشور گفته است: پیش از انقلاب اسلامی ۲۰۰ هزار دانشجو در کشور و ۱۰۰ هزار نفر خارج از کشور تحصیل می‌کردند، ولی اکنون ۴۰ میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی داریم. همچنین آمریکا ۳۰ تریلیون بدهکار خارجی دارد، ولی ایران اسلامی یک دلار بدهکاری ندارد، در حالی که ۲۰۰ میلیارد دلار ثروت ایران را بلوکه کرده اند.

هم زمان با دور هشتم مذاکرات هسته‌ای که اکنون در وین در جریان است و بنا به گفته طرفین به مراحل پایانی رسیده و نیازمند تصمیم‌های سیاسی مهم است، مذاکره ایران برای آزادسازی پول‌های مسدود شده اش با دیگر کشور‌ها نیز آغاز شده است.

انگلیس به دنبال پرداخت بدهی ایران

برهمین اساس در تماس تلفنی اخیر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، و لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلستان، که روز سه شنبه انجام شد، بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی لندن به ایران مورد بحث قرار گرفت و امیرعبداللهیان تأکید کرد هرچه سریع‌تر طلب ایران باید پرداخت شود. لیز تراس نیز ابراز امیدواری کرد که انگلیس در آینده‌ای نزدیک بتواند بدهی‌های معوق خود به ایران را پرداخت کند.

پس از این گفت وگوی تلفنی یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه انگلیس به یکی از نشریات این کشور بیان کرد: لندن با فوریت در پی یافتن راه‌هایی برای پرداخت بدهی به ایران است.

این مقام انگلستانی توضیح بیشتری درباره راه‌های پرداخت این بدهی یا زمان بازپرداخت بیان نکرد و این اولین بار هم نیست که انگلیس در حرف و سخن از پرداخت بدهی ایران صحبت می‌کند، اما در عمل کاری انجام نمی‌شود.

انگلیس در گذشته پرداخت این بدهی را به مسائل دیگری گره می‌زد تا از پرداخت آن طفره رود. این بدهی مربوط به خرید تانک‌های چیفتن در سال ۱۳۵۰ بین وزارت دفاع انگلیس و حکومت پهلوی است که قرار بود در پی آن قرارداد ۱۵۰۰ تانک و خودرو زرهی به ایران تحویل داده شود، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی که این قرارداد لغو شد، انگلیس پولی را که بابت این قرارداد دریافت کرده بود به ایران پس نداد.

احتمال صادرات نفت به کره جنوبی

علاوه بر انگلیس، اخباری از کره جنوبی هم منتشر شده که حاکی از این است کره جنوبی مجددا واردات نفت از ایران را در برنامه‌های خودش خواهد داشت. پس از اعمال تحریم‌های حداکثری دولت آمریکا علیه ایران، کره جنوبی خرید نفت از جمهوری اسلامی را متوقف کرد و حالا پس از سه سال بازار این کشور آماده واردات از ایران می‌شود.

وزارت امور خارجه کره جنوبی دیروز اعلام کرد این کشور و ایران رایزنی‌هایی برای بحث درباره راه‌های حل اختلافات چندساله بر سر دارایی‌های بلوکه شده ایران تحت تحریم‌های آمریکا انجام داده اند.

به نوشته خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، در حالی که مذاکرات چندجانبه برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران وارد مرحله نهایی می‌شود، بانکداران ایرانی و مقامات شرکت ملی نفت ایران هم اکنون در کره جنوبی هستند تا با مقامات سئول دیدار و درباره مسائل اقتصادی معلق گفتگو کنند.

در این دیدار دو روزه که از روز سه شنبه آغاز شده، دو طرف درباره گزینه‌های پرداخت پول‌های بلوکه شده ایران و امکان ازسرگیری تجارت نفت به منظور آماده سازی برای کاهش احتمالی تحریم‌های آمریکا علیه ایران مذاکره کردند. تا پیش از تحریم ها، ایران که چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان را دارد، تأمین کننده اصلی نفت کره جنوبی بود.

خبرگزاری بلومبرگ نیز در این زمینه نوشته است: به نظر می‌رسد ایران در حال برداشتن گام‌هایی برای بازگشت رسمی خود به بازار بین المللی نفت پس از بیش از سه سال است. به گفته افراد مطلع، مقامات شرکت ملی نفت ایران که به سئول سفر کرده اند از حداقل دو پالایشگاه کره جنوبی بازدید می‌کنند تا درباره صادرات مجدد نفت گفتگو کنند.

یکی از این افراد گفت که بحث‌ها در مرحله مقدماتی با حجم و زمان بندی احتمالی است که هنوز مشخص نشده است. بر اساس تحلیل بانک سیتی گروپ، توافق بین ایران و قدرت‌های جهانی امکان بازگشت ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز به بازار‌های بین المللی را در ماه‌های آوریل تا مه فراهم می‌کند که درنهایت تا پایان سال به ۱/۳ میلیون بشکه افزایش می‌یابد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->