چهارشنبه سوری در سایه کرونا

با وجود هشدارهای مختلف، آخرین چهارشنبه سال باز هم با حادثه پشت سر گذاشته شد

علیرضا ظهیری- درحالی‌که مسئولان در شهر و استان برای لغو برنامه چهارشنبه آخر سال یا همان چهارشنبه سوری هشدارهای مختلفی داده‌ بودند، شب گذشته در گوشه و کنار شهر باز هم صدای ترقه شنیده می‌شد و برخی از مردم هم بدون توجه به این هشدارها با روشن کردن آتش، هم در معرض ابتلا به ویروس کرونا و هم در معرض آتش‌سوزی قرار گرفتند.
دادسرای عمومی و انقلاب مشهد در این‌باره ضمن صدور اطلاعیه‌ای به هنجارشکنان چهارشنبه آخر سال هشدارهای لازم را داده بود.
به گزارش ایرنا و بر اساس این اطلاعیه، دادسرای عمومی و انقلاب مشهد ضمن هشدار جدی به افرادی که آسایش و آرامش مردم مشهد را در روزهای پایانی سال به‌خصوص چهارشنبه آخر سال به خطر می‌اندازند، تأکید می‌کند بر اساس قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، کسانی که به‌طور غیرمجاز مواد ناریه و منفجره را خریداری، نگهداری و حمل یا اقدام به توزیع یا فروش این اقلام نمایند، به حبس از ۶ماه تا 2سال محکوم خواهند شد. همچنین در صورت هرگونه اخلال در نظم عمومی، تخریب و حریق اموال عمومی و خصوصی بر طبق مواد ۶١٨ و ۶۷۵ و ۶۷۶ و ۶٧٧ قانون مجازات اسلامی که در برخی موارد تا 3سال حبس در قانون در نظر گرفته شده است، با متخلفان برخورد خواهد شد. ضمنا وارد نمودن هرگونه جراحت یا آسیب‌های روحی و روانی به دیگران طبق قانون مجازات اسلامی مستوجب دیه یا قصاص خواهد بود؛ لذا به کلیه افرادی که قصد این گونه رفتارها را دارند، توصیه می‌شود که ضمن در نظر گرفتن عواقب و مجازات این گونه کارها، زمینه برخوردهای قانونی را به وجود نیاورند تا در پایان سال شاهد حوادث و سوانح نباشیم.


فعالیت 50 ایستگاه آتش‌نشانی در مشهد
مدیریت‌شهری در حوزه خدمات‌شهری و آتش‌نشانی با وجود اینکه امسال درگیری مستقیم در مبارزه با ویروس کرونا دارد، اقدامات لازم برای پیشگیری و مقابله با حوادث احتمالی چهارشنبه‌سوری را هم در دستورکار خود قرار داده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، معاون خدمات‌شهری شهرداری مشهد در این‌باره اظهار کرد: در راستای جلوگیری از وارد آمدن خسارت به فضای سبز شهر، اقداماتی از قبیل جمع‌آوری کلیه مواد اشتعال‌زا و سرشاخه‌های خشک از داخل بوستان‌ها و خیابان‌ها و جمع‌آوری جعبه‌های چوبی و پلاستیکی گل‌های نشایی در دستورکار قرار گرفت.
مهدی یعقوبی ادامه داد: همچنین سطل‌های زباله به‌صورت کامل تخلیه شد و زباله‌ها از محل دپوی بوستان‌ها به محل‌های مجاز سازمان مدیریت پسماند انتقال یافت.
امیر عزیزی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد، هم با گلایه از افزایش 25درصدی مزاحمت‌های تلفنی با شماره125، به تشریح میزان آمادگی آتش‌نشانان پرداخت و اعلام کرد که برای اطمینان خاطر شهروندان، ضمن هماهنگی با تمام دستگاه‌های متولی، علاوه بر آماده‌باش 50 ایستگاه آتش‌نشانی فعال شهر مشهد 22نقطه از مراکز تجمع احتمالی شهروندان شناسایی و خودروهای سبک و سنگین عملیاتی و موتورسیکلت‌های سیار آتش‌نشانی مشهد در این نقاط مستقر شدند.
در کنار نیروهای امدادرسان و خدماتی، نیروهای انتظامی هم از چند روز گذشته در آماده‌باش کامل چهارشنبه آخر سال بودند و شب گذشته تا دیروقت به‌صورت کامل اتفاقات شهر را رصد کردند تا با کمترین مشکل این شب نیز بگذرد.


آماده‌باش نیروی انتظامی مشهد
به گزارش ایسنا، فرمانده انتظامی مشهد درباره اقدامات اجرایی برای مقابله با خسارات ناشی از چهارشنبه آخر سال، گفت: مطالبه آحاد مردم در این شرایط، فضای آرام توأم با امنیت و آرامش است و مطالبه ما از مردم همراهی و همکاری با پلیس و رعایت توصیه‌هاست. مأموریت ذاتی پلیس تحقق امنیت جامعه است و در این راستا افرادی وجود دارند که ممکن است به توصیه‌ها عمل نکنند.
سرهنگ عباس صارمی ادامه داد: برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است و جلساتی با سازمان‌ها نیز برگزار شد و همچنین جلسه ویژه‌ای با حضور سردار تقوی، فرمانده انتظامی استان برگزار و به‌صورت ویژه به این موضوع پرداخته شد. وی افزود: در راستای کنترل و پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال، حوزه انتظامی مشهد به 4قرارگاه و 22بلوک تقسیم شد و نقاطی در تمامی مناطق پیش‌بینی شد و با استفاده از تمام ظرفیت پلیس اعم از پلیس مشهد، همکاران در استان، پلیس راهور و پلیس اطلاعات و پلیس آگاهی در آماده‌باش صددرصد در خدمت مردم بودند. فرمانده انتظامی مشهد بیان کرد: خودروهایی که شب گذشته تردد بی‌جهت داشتند، توقیف شدند و این حرکت ادامه خواهد داشت و با افراد هنجارشکن نیز برخوردهای لازم خواهد شد. همچنین تیم پزشکی نیز حضور داشت و در صورت مشاهده افراد مشکوک به کرونا، ۱۴روز قرنطینه برای آنان اعمال خواهد شد.


آسیب‌دیدگی یک جوان 19ساله در حین ساخت مواد محترقه
درحالی‌که بیشتر کادرهای پزشکی و درمانی شهر به‌شدت درگیر مبارزه با ویروس کرونا هستند، از حوادث چهارشنبه آخر سال هم غافل نشدند و دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد علاوه بر هشدارهای بهداشتی به خانواده‌ها، تیم پزشکی خود را در آماده‌باش کامل قرار داد و همچنین تیم‌های اورژانسی شهر در حالت آماده‌باش کامل قرار داشتند.
اما حوادث چهارشنبه آخر سال در مشهد از بامداد دیروز آغاز شد، به‌طوری‌که محمدجواد سبحانی، معاون عملیات آتش‌نشانی مشهد، اعلام کرده بود که ساعت 2بامداد روز سه‌شنبه، ۲۷اسفندماه ۹۸، در پی تماس تلفنی شهروندان با سامانه۱۲۵ مبنی بر شنیدن صدای انفجار از داخل یک منزل مسکونی، ستاد فرماندهی بلافاصله آتش‌نشانان ایستگاه۳۴ را به محل حادثه در بولوار دکتر حسابی اعزام کرد و جوانی 19ساله که در حین ساخت مواد محترقه روی پشت بام منزل سه‌طبقه دچار سوختگی شدید شده بود، توسط آتش‌نشانان به تکنیسین‌های اورژانس تحویل داده شد.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->