کاشت شبانه‌روزی گل‌وگیاه

تخریب‌های گل‌وگیاه در منطقه ثامن، سبزپوشان را به دوباره‌کاری وادار کرده‌است

ساجدی‌نیا | هربار گذرمان به پیرامون حرم مطهر حضرت رضا(ع) می‌افتد، با صحنه جدیدی از کاشت گل‌وگیاه و ترمیم و جایگزینی بوته‌های تخریب‌شده روبه‌رو می‌شویم که در شادابی و طراوت‌بخشیدن به فضای معنوی اطراف حرم تأثیر دارد. این درحالی‌است که متأسفانه نحوه ترددها و حتی وجود فرهنگ‌های گوناگون زائران و مجاوران، باعث می‌شود تا در این محدوده آمار تخریب گل زیاد باشد؛ موضوعی که کاشت گل و درختچه‌ها را چندبرابر کرده است. از این‌روست که همیشه در اطراف حرم مطهر رضوی سبزپوشان شهرداری را در حال کاشت گل می‌بینیم. این موضوع،‌ به اضافه ضرورتی که در گسترش فضاهای سبز پیرامون حرم مطهر رضوی احساس می‌شود، باعث شد تا با معاون خدمات‌شهری و فضای سبز شهرداری منطقه ثامن گفت‌وگو کنیم.

 

گل‌ها در وضعیت عادی صدمه نمی‌بینند
عباس مرادیان با بیان اینکه نگاه ما به گل‌وگیاه برگرفته از مهربانی و لطافت حضرت رضا(ع) است، می‌گوید: گل‌ها و درختان هم موجود زنده هستند و نگهداری از آن‌ها نیازمند برخورد لطیف و مهربان است. اگر این نگهداری‌های مستمر نباشد، بی‌گمان طراوت کنونی را هم نخواهیم داشت.
او با اشاره به کاشت‌ انواع گل‌وگیاه در محدوده ورودی‌های حرم مطهر، توضیح می‌دهد: بیشتر گونه‌هایی که استفاده می‌شود، گل‌ها و درختچه‌ها و بوته‌های دائمی و گونه‌های فصلی است که در وضعیت عادی به هیچ‌وجه آسیب نمی‌بینند، اما در مناسبت‌های گوناگون که تردد پیاده به سمت مبادی ورودی بارگاه شریف حضرت رضا(ع) به‌ویژه از سمت خیابان‌های آیت‌ا... شیرازی، شهید نواب‌صفوی و بولوار شهیدشوشتری خیلی بیشتر می‌شود، میزان تخریب‌ها افزایش می‌یابد، به‌طوری‌که برخی باغچه‌ها و بوته‌های گیاهی به‌طور کامل از بین می‌روند.

 

تخریب با دوچرخه و موتور سیکلت
به گفته این مسئول، شمار دوچرخه‌سوارها و موتورسیکلت‌‌سوارها نیز در منطقه ثامن زیاد است و برخی از این افراد وسیله‌ نقلیه‌شان را به تنه درختان و بوته‌های پرچین قفل می‌کنند و این مسئله هم مزید بر علت ازبین‌رفتن بوته‌های کاشته‌شده در این محدوده شده است.
مرادیان برای نمونه به برگزاری مراسم شام غریبان در دهه آخر ماه صفر اشاره می‌کند و می‌گوید: بعد از نزدیک به 2سال که از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد، امسال هم‌زمان با کاهش روند بیماری‌زایی ویروس، محدودیت‌ها برداشته شد و ناگهان حجم زیادی مسافر و مجاور برای ادای احترام و تسلیت راهی حرم مطهر شدند و با توجه به اینکه فردای آخرین روز ماه صفر، ربیع‌الاول، به‌عنوان ماهی که نویدبخش عید و شادمانی است، آغاز می‌شد، باید فضای شهر و پیرامون حرم آراسته و به گل‌های تازه و باطراوت مزین می‌شد. شاید باورتان نشود که با پایان مراسم، عوامل فضای سبز تا صبح مشغول زیباسازی و کاشت دوباره گل‌ها بودند و این مهم در مناسبت‌های گوناگون تکرار می‌شود.
مرادیان با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای شهرداری ثامن برای افزایش سرانه فضای سبز، خاطرنشان می‌کند: بر اساس آخرین سرشماری رسمی در سال1395، سرانه فضای سبز منطقه 36/10مترمربع بود که پس از اجرای پروژه‌های سال1400 به 17/12مترمربع افزایش می‌یابد.
او همه این‌ها را حاصل تلاش 24ساعته سبزپوشان منطقه ثامن می‌داند و می‌افزاید: بر این اساس سالانه گل‌ها و درختچه‌های پیرامون حرم مطهر واکاری می‌شوند. به‌عنوان نمونه فقط در ماه اخیر بیش از 355هزار گل‌وگیاه در این منطقه کاشته شده است.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->