چند بار سراغ مردم رفته ایم؟

مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

چندبار سراغ شهروندان رفته و از آن ها پرسیده ایم که نیاز شما چیست؟ چه چیزی برایتان اهمیت بیشتری دارد؟ به نظر شما چه خدماتی باید در اولویت فعالیت های شهرداری قرار گیرد؟ واقعیت این است که بعد از شکل گیری شوراهای اسلامی و نقش آفرینی شان در اداره شهر، باتوجه به اینکه مدیران شهری مستقیم یا غیرمستقیم براساس رأی مردم بر سر کار آمده اند، شاید سعی کرده باشند کمابیش به مردم مراجعه کنند و در نشست ها و محافل عمومی از شهروندان سخن بگویند، ولی واقعیت آن است که در عمل، دیدگاه های مردم کمتر در اداره شهر نقش داشته است. این امر به دلیل دو مسئله مهم ایجاد می شود؛ اول اینکه در برخی مواقع این باور یا ذهنیت به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه وجود دارد که ما به عنوان متولیان شهر، نیاز و اولویت مردم را بهتر از خود آن ها تشخیص می دهیم و دوم اینکه یک مکانیسم یا سیستم عملیاتی کارا برای مراجعه به مردم و جلب دیدگاه های آن ها وجود نداشته است. در این راستا چند راهکار وجود دارد که می تواند نقش آفرینی شهروندان به عنوان «شهروند پویا» را بیشتر کند و همان رویکردی را که از دیرباز به نام «شهر ما، خانه ما» وجود داشته است، دوباره رونق بخشد:
1- روابط عمومی ها باید غیر از اقدامات مربوط به اطلاع رسانی، تبلیغات شهری و تشریفات سازمانی برای اموری همچون «افکارسنجی و نظرسنجی علمی، هدفمند، دقیق و مستمر» نیز برنامه و طرح داشته باشند و رویکرد تعاملی شهرداری را تقویت کنند.
2- مرکز پژوهش های شورا می تواند با به کارگیری رویکرد «اداره تعاملی شهر» در فرایندهای پژوهشی و اقدامات تصمیم ساز خود، زمینه قانون گذاری در توسعه مشارکت های اجتماعی، اقتصادی و سرمایه گذاری مردم را فراهم کند.
3- سامانه مردمی 137 علاوه بر دریافت، پیگیری و رسیدگی به شکایت های مردمی باید برای دریافت نظرهای آن ها به منظور تشخیص اولویت ها و خواسته هایشان، برنامه ای عملیاتی طراحی کند.
4- باید ضمن طراحی مجدد وظایف و نحوه ارتباط شورایاری ها و شوراهای اجتماعی محلات یا هرگونه اجتماع مردم نهاد دیگری که در مدیریت شهر نقش دارد، زمینه اثرگذاری مردم در اداره شهر را گسترش داد.
سخن پایانی اینکه مدیریت شهری همواره باید خودش را مخاطب این سوال قرار دهد که «چندبار سراغ مردم رفته ایم و دیدگاه های آن ها را در تصمیم های خود اعمال کرده ایم؟» پاسخ عملی و منطقی به این پرسش، هم می تواند میزان مشارکت و نقش آفرینی شهروندان را نشان دهد و هم می تواند عامل مهمی برای اندازه گیری میزان رضایت آن ها محسوب شود.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->