درمانگاه

شهروند: مدتی است هر وقت آب سرد یا غذای داغ می‌خورم، دندان‌هایم تیر می‌کشد. علت بروز این مشکل چیست و آیا نیاز به پیگیری دارد؟

دکتر سعید اخوان مهدوی
جراح و دندان‌پزشک
حساس شدن دندان به گرما و سرما دو علت دارد. یا نشانه‌ای از پوسیدگی دندان است یا تحلیل لثه و کوتاه شدن ارتفاع آن. توصیه می‌کنم به مدت دست‌کم یک‌ هفته از خمیردندان ضدحساسیت استفاده کنید. اگر مشکل برطرف شد، علت آن تحلیل لثه است و اگر برطرف نشد، به دندان‌پزشک مراجعه کنید چون به احتمال خیلی زیاد، یکی از دندان‌هایتان پوسیدگی دارد.

شهروند: شش ماه پیش دندانم را با مواد سفید پر کردم. از همان موقع، درد و التهاب دندانم برطرف نشده‌است و گاهی بسیار اذیتم می‌کند. الان فاصله دردها و شدت آن بیشتر شده‌است. باید چه‌کار کنم؟
اگر دندان پر‌شده جلو دهانتان است، باید عصب‌کشی کنید اما اگر جزو دندان‌های عقبی است، می‌توان مواد را خالی و یک ‌بار دیگر پر و ترمیم کرد. هم‌چنین می‌توان از مواد سیاه برای پر کردن، استفاده کرد تا این حالت کامل از بین برود.

شهروند: 10 سالی می‌شود که تعدادی از دندان‌هایم را پر کرده‌ام. اوایل توجه نداشتم، اما الان در همان قسمت‌های پر‌شده احساس سنگینی دارم. برای نمونه، وقتی سرم را خم می‌کنم، سنگینی آن بخش‌ها به سمت جلو است. می‌خواستم بدانم آیا امکان دارد بخش‌های پرشده جدا شده‌ باشند؟
احتمال دارد بخش‌های پرشده دچار تخریب جزئی شده‌ یا پوسیدگی جدیدی زیر بخش‌های پرشده ایجاد شده‌باشد. در هر صورت، باید به پزشکتان مراجعه کنید و معاینه و بررسی شوید.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->