خـــبر روز

شناسایی 170 هزار خانواده آسیب‌دیده از کرونا
اظهارات آیت‌ا... علم‌الهدی در آغاز دومین مرحله رزمایش مواسات
ــ ــــ
به گفته نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌رضوی تاکنون 170‌هزار خانواده آسیب‌دیده در استان آمارگیری شده و زیر‌پوشش رزمایش مواسات قرار گرفته‌اند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه مشهد، آیت‌ا... سیداحمد علم‌الهدی در مراسم آغاز دومین مرحله رزمایش مواسات در استان با بیان اینکه در مرحله اول 80هزار و در مرحله دوم، 90هزار بسته معیشتی بین آسیب‌دیدگان از کرونا توزیع شد، گفت: علاوه‌بر‌این، 700‌هزار پرس غذای گرم در مشهد و شهرهای استان به نام امام‌مجتبی(ع) با حرکت‌های جهادی طبخ می‌شود که افطارها به در خانه فقرا می‌رسد و این اطعام از بسته‌های معیشتی مجزاست.
او با اشاره‌به گردشگری‌بودن خراسان‌رضوی و از‌کار‌افتادن همه دستگاه‌هایی که در‌راستای خدمات به زائران فعالیت داشته‌اند، گفت: فقط 37‌هزار نفر کسانی هستند که به‌‌صورت کارمزد یا روزمزد کار می‌کردند و اکنون زندگی‌شان با مشکل مواجه شده است.

 

وضعیت مجهول امتحانات دانشگاه
ــ ــــ
حیاط و فضای ساختمان دانشگاه‌ها این روزها برای اولین‌بار سکوتی را تحمل می‌کند که تاکنون سابقه نداشته است؛ آرامشی که در پس توفان کرونا برگزاری کلاس‌ها را به سرورهای مجازی و گوشی‌های هوشمند کشانده و رفت‌و‌آمدها را در این محیط‌های آموزشی به حداقل رسانده است. حالا وای به حال آن‌هایی که زیاد اهل فضای مجازی نیستند و توانشان، چه از نظر دانش و چه ازنظر بحث مالی، کشش استفاده از این فرصت را نمی‌دهد. هرچند هرچه بود گذشت و مسئله مورد‌بحث این روزها، امتحانات پایان ترمی است که برگزاری حضوری آن، خیلی هم دور از ذهن نیست، امتحاناتی که شاید بتواند دوباره حال و روز دانشگاه‌ها را عوض کند.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ابتدای همین ماه، اطلاعیه‌ای درباره نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم منتشر کرد. در این اطلاعیه بر حفظ سلامتی دانشجویان و استادان تأکید شده بود و مجوز برگزاری آزمون‌ها نیز مشروط بر همین مسئله و تأیید ستاد ملی مبارزه با کرونا شده بود.
اردیبهشت از نیمه گذشته و در روزهای پایانی است و به گفته روابط عمومی‌ دانشگاه‌های مختلف، ازجمله دانشگاه آزاد اسلامی، فردوسی و ریاست دانشگاه علمی و کاربردی، هنوز خبری از ستاد ملی مبارزه با کرونا برای ارائه نحوه برگزاری آزمون‌های پایان‌ترم نیست و گزینه‌های مختلف شامل ارزیابی استاد و نمره‌دهی براساس حضور در کلاس‌ها و برگزاری آزمون‌ها با شرایط خاص و پروتکل‌های بهداشتی همچنان مدنظر است.دراین‌زمینه مدیران دانشگاه صنعتی سجاد، دیروز و در نشست خبری به ارائه اقدامات این دانشگاه پس‌از موج کرونا پرداختند.رئیس این دانشگاه با تأکید بر اینکه از همان روزهای نخست شیوع بیماری کرونا، اقدام به برگزاری جلساتی برای بررسی شرایط کرده‌اند، از برگزاری 97‌درصدی کلاس‌های مجازی در این دانشگاه خبر داد.
علی حائریان همچنین برگزاری آزمون‌های پایان‌ترم را منوط به نظرات ستاد ملی مبارزه با کرونا دانست و گفت: احتمال برگزاری کلاس‌ها در تابستان و به‌صورت فشرده وجود دارد؛ هرچند اگر هم شرایط مهیا نشود، این دروس از ترم دانشجویان حذف خواهد شد و دغدغه اصلی ما، دانشجویان در آستانه فارغ‌التحصیلی هستند که به‌دنبال راهکار مناسبی برای آن‌ها هستیم.محسن قاینی، معاون آموزشی این دانشگاه، در بخش دیگری از نشست، از مشکلاتی گفت که نبود زیرساخت‌های مناسب نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ایجاد کرده و نه‌تنها تأمین آن‌ها هزینه‌بر بوده، بلکه در مواردی نیز امکان‌پذیر نبوده است.
او افزود: باآنکه نزدیک به 90‌درصد دانشجویان این دانشگاه مشهدی هستند، در این روزها مشخص شد که 200‌نفر از دانشجویان ما نه‌تنها رایانه شخصی ندارند، بلکه گوشی هوشمند هم ندارند که این آمار در سطح دانشگاه‌های کشور نیز دیده می‌شود و موضوع شایان‌توجهی است.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->