مرتضی محمدپور - اگر ماه محرم را به رخت سیاه عزای حضرت سیدالشهدا(ع) و رمضان را به سفرههای پربرکت افطار بشناسند، حقیقت این است که شعبانالمعظم را با همه اعیاد پرخیر و سعادتش، به نیمهشعبان میشناسند؛ سالروز ولادت منجی عالم بشریت که روز جهانی مستضعفان هم نامگذاری شده است تا هرسال بیشتر از سال گذشته، ندای «لبیک یامهدی(عج)» در عالم طنینانداز شود، پرچمهای سبز و سرخ بیشتری به اهتزاز درآید و استغاثه «عجل لولیک الفرج» اشکهای بیشتری را به ضیافت چشمها مهمان کند.
صبح روز چهارشنبه، هفدهم اسفند، مشهدالرضا(ع) شاهد رویداد باشکوه دیگری بود که در آن زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در اجتماع عظیم منتظران ظهور در میدان شهدا گرد هم آمدند، در کنار هم سرود خواندند، شادی کردند، از سخنان نماینده ولیفقیه در استان خراسانرضوی بهره بردند و در انتها راهی حرم مطهر رضوی شدند تا گامبرداشتن برای زمینهسازی ظهور را در این مسیر تمرین کنند. این مراسم معنوی بیش از هفده سال است که در تقویم رویدادهای اجتماعی مشهد جاخوش کرده و امسال نیز در هجدهمین سال پیاپی، چهره شهر را به ایستگاههای صلواتی فراوان شهر آراسته است.
انتظار در محبت خلاصه نمیشود
مردم که صلوات فرستادند، سکوت عمیقی سرتاسر عرصه میدان شهدا را فراگرفت و فقط صدای رقص پرچمهای «یا صاحبالزمان(عج)» در باد بود که به گوش میرسید. در این وضعیت، نماینده ولیفقیه در استان خراسانرضوی پشت تریبون قرار گرفت و به ایراد سخنرانی پرداخت. وی انتظار امامزمان(عج) را امری مقدس دانست که در دوران غیبت مترادف با یاریرساندن به امامزمان(عج) در زمان ظهور است.
آیتا... سیداحمد علمالهدی افزود: «انتظار فرج، انسان را به مقام و منزلت ملازمت وجود اقدس امامزمان(عج) نائل میکند؛ اما انتظاری که شایسته و بایسته باشد و مقدمات ظهور را در عصر آخرالزمان رقم بزند.»
با این حال، امامجمعه مشهد تصریح کرد که انتظار در مقام عملی آن دارای دو بعد است و «خواستن ظهور» باید با «بهراهافتادن برای تحقق آن» همراه شود.
وی ادامه داد: «خواستن ظهور بهعنوان یک موضوع قطعی، موردخواست و علاقه همه ماست و تکتک افراد و آحاد جامعه، با تحرکات پسندیدهای همچون این اجتماع عظیم مهدوی، خواسته دل خود را در عمل اثبات میکنند و علاقه خود را به این ساحت ابراز میدارند، اما اگر ظهور به تأخیر افتاده است، عامل و مسبب آن وجود مشکلاتی در ماست که نتوانستهایم قلوب انسانها را به موضوع ظهور متوجه کنیم تا مشکلات و مفاسد موجود در این مسیر هم براندازی شوند.»
استکبارستیزی، مؤثرترین زمینهسازی برای ظهور
«انتظار در خواستن خلاصه نمیشود. معنای کامل انتظار عبارت است از راهافتادن بهدنبال امامزمان(عج). اینکه امام خود را بخواهیم، اما تلاشی برای زمینهسازی ظهور ایشان انجام ندهیم و محدود به همخوانی سرود و اشکهای انتظار بمانیم، با فرهنگ انتظار همخوانی ندارد.» این فراز از سخنان آیتا... علمالهدی را میتوان نقطه عطف اجتماع عظیم منتظران ظهور در مشهد دانست. وی یادآور شد که «گام دوم انقلاب در امتداد گام نخست آن، یکی از مصادیق تحقق راهافتادن پشت سر امامزمان(عج) است و اگر مبانی آن محقق شد، میتوان به تعجیل ظهور امید داشت.»
به گفته نماینده ولیفقیه در استان خراسانرضوی «امروزه مؤثرترین زمینهسازی برای ظهور، مقابله با دشمن امامزمان(عج) و استکباری است که در مسیر ظهور سنگلاخ ایجاد کرده است.»
وی افزود: «علاوه بر این، بر همه ما واجب است که امربهمعروف و نهیازمنکر را بهعنوان یک جریان غالب فکری در جامعه نهادینه کنیم. کشف حجاب مصداق اساسی از همان فضاهایی است که دشمن برای ما ترتیب دیده است تا شخصیت فرهنگی و معنوی حجاب را از بین ببرد و آن را یک پدیده حاکمیتی و اجباری قلمداد کند. خنثیسازی این توطئه بر دوش مردم خواهد بود.»
امامجمعه مشهد مقاومت در عرصههای سیاسی و اقتصادی را بزرگترین مظهر انتظار خواند و گفت: «کسی که در اجرای گام دوم انقلاب، مردانه بایستد و مقاومت کند، میتواند خود را منتظر حقیقی بداند.»
از تراکم جمعیت راهپیمایان همین بس که طبق برنامهریزی قبلی، قرار بود تا جمعیت حاضر در این اجتماع هنگام اذان ظهر در حرم مطهر رضوی نماز اقامه کنند، اما راهپیمایی حتی تا ساعتی پس از اذان ادامه داشت. جمعیت که به حرم مطهر میرسید، دست ادب بر سینه میگذاشت، اذن دخول به این آستان ملکپاسبان را گروهی قرائت میکرد و با خشوع وارد صحنهای این بارگاه نورانی میشد. از کودک خردسالی که بادکنک زرد و سبز در دست داشت، تا پیرمرد سالخوردهای که سربند «یا مهدی(عج)» بر پیشانی بسته بود، همه در اجتماع دیروز مشهد، «انتظار» را معنا کردند و جز دعا برای تعجیل در فرج، خواسته دیگری را در قنوت نماز ظهر خود از خدا نخواستند.»